Vertrouwde mail komt aan als Spam

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
pgcm
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2020, 18:09
    Windows 10 Firefox

Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door pgcm »

Sinds enkele maanden komt heel veel mail van al jaren bekende en gewenste contacten binnen onder Spam. Het vervelende is dat de map Spam dat niet aangeeft: niet vetgedrukt en met een cijfertje.
Als ik die mails terug wil zetten naar Postvak IN, dan lukt dat lang niet altijd en als het wel lukt staan ze binnen de kortste keren toch weer in de SPAMmap.
Antwoorden op die mails, vanuit de map SPAM of vanuit de map POSTVAK IN worden meestal niet verzonden. Dat kan dan alleen vanuit Nieuw Bericht opstellen.

Ik hoopte dat de ellende (want dat is het, vooral omdat de spam die geen spam is, niet wordt gemeld als nieuwe spam) voorbij zou zijn na instellen van een nieuw mailadres (van Freedom naar Ziggo) maar niks daarvan.

Échte spam krijg ik eigenlijk nooit, dat is natuurlijk wel fijn.
Let wel: het gaat hier om post van mensen met wie ik al jaren correspondeer via TB en die super vertrouwd zijn. Ik blijf ook nog wel post binnenkrijgen in Postvak IN, maar er valt geen peil op te trekken wanneer ik die post als Spam of in Postvak In krijg.

Wat is er gebeurd? Kan ik iets veranderen? Ik hoop toch zó dat er een oplossing is. Heel erg veel dank bij voorbaat voor een reactie.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door Pettic »

Er zijn een aantal instellingen die je kunt maken.
Allereerst kun je een dergelijk bericht markeren als 'gewenst' via de rechter muisknop. Ze gaan daarna dan direct naar de INbox.
Via menu Extra> Voorkeuren> Privacy & Beveiliging: Ongewenste berichten stel je de algemene zaken in.
ongewenste berichten algemeen.png
Via menu Extra> Accountinstellingen> (accountnaam)> Ongewenste berichten zet je de controle op adresboeken aan.
ongewenste berichten account.png
Zorg dan ook dat je bekende adressen in het adresboek staan.
Verder kan het ook zo zijn dat als je je e-mails ook via een andere pc of telefoon ophaalt dat die er ook voor zorgen dat ze abusievelijk in Ongewenst terecht komen.
Windows; Firefox; Thunderbird
pgcm
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2020, 18:09
    Android Firefox

Re: Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door pgcm »

Alvast dank Pettic.

Op het eerste gezicht lijk ik de dingen die jij aangeeft al wel gedaan te hebben, maar ik ga het nog puntje voor puntje doornemen.

Fijne woensdag verder,
Pieternel
pgcm
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2020, 18:09
    Windows 10 Firefox

Re: Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door pgcm »

Beste Pettic, ik had inderdaad de instellingen als staan, zoals jij hebt aangegeven. Wel heb ik de zogenáámde Spam nu gemarkeerd als GEWENST. Dan komt er een sterretje achter en de mail floept, zogenáámd ongelezen, naar POSTVAK IN.
Mooi, dacht ik. Eventjes. Want na 5 minuten had ik opnieuw een volle SPAMmap, met al die berichten die ik zo netjes gemarkeerd had als GEWENST.
Er is, kortom, niets opgelost,

Mijn adressenlijst is up-to-date bijgehouden, natuurlijk had ik al de optie aangevinkt dat post van alle adressen in mijn adressenlijst nooit automatisch als 'ongewenst' mag worden aangemerkt.

Je schrijft ook : "dat als je je e-mails ook via een andere pc of telefoon ophaalt dat die er ook voor zorgen dat ze abusievelijk in Ongewenst terecht komen." Ik open mijn mails op een (Windows) desktop, op een (Windows) laptop en op een( Android) tablet. PC en Laptop zijn identiek, de email -app op het tablet is anders. Zo heet de map Spam "Ongewenste Berichten" en ik kijk nu pas voor het eerst bij de "Instellingen" en daar kan ik geen wijs uit: er wordt gewerkt met Sleutels die je kunt aanmaken, zowel persoonlijke als openbare...het zegt me helemaal niks.
Wel is ook hier de map Ongewenste Berichten volgelopen met juist héél erg Gewenste Berichten, dus dezelfde makke.
Zou het kunnen dat de email tablet-app het probleem veroorzaakt?

Ik ga NU die app verwijderen!
-----------------------------------------------------
Zo: ik heb nu het account gewist en de app gedwongen gestopt (kan deze niet Verwijderen).
En nu ga ik enkele uren afwachten, of er iets veranderd bij Thunderbird en ik hoop dat ik daarna kan meedelen of TB weer correct werkt. Ik gebruik TB al vele jaren en heb deze ellende nooit eerder meegemaakt. Voor nu een fijne donderdagmiddag.
PGCM
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door Pettic »

Je kunt op je tablet een andere e-mail app installeren en gebruiken zoals K-9 Mail, die ik al jaren gebruik.
Op zowel pc al laptop moet je dezelfde instellingen en adresboeken gebruiken.
Daarnaast kun je gebruik maken van een berichtenfilter dat je als volgt kunt aanmaken:
Thunderbird e-mail gewenst.png
Windows; Firefox; Thunderbird
pgcm
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2020, 18:09
    Windows 10 Firefox

Re: Vertrouwde mail komt aan als Spam

Bericht door pgcm »

Pettic, het lijkt erop dat het verwijderen van de app op mijn tablet de zaak heeft opgelost, tenminste: de SPAM map blijft nu leeg, al enkele uren.
Aangezien het wel handig is om ook op je tablet email te ontvangen, zal ik de K-9 Mail app gaan downloaden en daarbij jouw aanbevolen instellingen gebruiken.
Bedankt voor je hulp!
Blijft de vraag waarom het jaren is goedgegaan met TB en het gebruik van het tablet met die email-app. en sinds oktober 2021 ging het plotseling verkeerd. Helemaal zeker durf ik pas over enkele dagen te zijn, maar ik hoop natuurlijk dat ik je voorlopig niet hoef lastig te vallen. Groet van P.
Plaats reactie