Update problemen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Erik Jan
    unknown unknown

Update problemen

Bericht door Erik Jan »

Thunderbird en Firefox hebben mijn sympathie, maar met alle updates in de afgelopen drie maanden begin ik terug te verlangen naar Outlook Express en Internet Explorer :cry:

Bij de laatste zijn de updates makkelijk. Bij de eerste zit je te zwoegen. Eerst moet het programma officieel verwijderd worden. Kan dat niet geautomatiseerd worden in de nieuwe versies. Daar heb je toch computers voor? Dan blijkt dat het profiel voor de nieuwe versie anders is ingericht dan voor de oude. Ik heb één avond zitten zoegen om mijn e-mail en adresboek te redden bij de overgang van Thunderbird-NL 7.3 naar Thunderbird 8.0, en voervolgens liep weer alles mis met het nederlandstaalpakket. Weer een nacht zwoegen. Plotseling blijkt dat heel mijn "Brievenbus" geplaatst is in "Local Folders" en mijn eigen account niet op het scherm verschijnt.

Gelukkkig heb ik alles weer, maar wat een ellende!

Dus:

Maak net als bij Outlook Express een optie om e-mail en adresboek te importeren uit een archiefmap. Dan kunnen wij met een gerust hart alle instellingen vernieuwen, kan ook de inrichting van een profiel vernieuwd worden zonder de ellende van het verlies van gegevens.
Het is belachelijk dat er wel geïmporteerd kan worden uit vreemde programma's enniet uit een archiefmap van Thunderbird zelf!

Overigens de complimenten voor het snelle ter beschikking stellen van het Nederlandse taalpakket.

Erik Jan.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Update problemen

Bericht door moZes »

Ik heb net een "update" naar Thunderbird 0.8 Nederlands uitgevoerd op de volgende manier:
- download de zipfile
- hernoem de map "Mozilla Thunderbird" naar "Mozilla Thunderbird 0.7" (back-up)
- unzip de gedownloade zipfile
- start Thunderbird

Klaar!
Ok, niet echt iets als een windows update, maar wel snel en zonder opnieuw opstarten.
Je moet hiervoor beseffen dat je email, adresboek, etc. in een geheel andere map (c:\docs&sett\....) staan dan de programmamap (c:\Programs\Mozilla Thunderbird), tenzij je deze specifiek gewijzigd hebt.
Gebruikersavatar
JaY
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 juni 2004, 8:44
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JaY »

De manier van moZes is idd de makkelijkste, maar ik begrijp uit het verhaal van Erik Jan dat deze de installer gebruikt en niet de zipfile. Misschien handig om het voortaan hetzelfde aan te pakken Erik Jan? Scheelt je een hoop gedoe iig. Ik doe het op dezelfde manier (weliswaar op linux, maar komt op hetzelfde neer) en binnen 2 minuten was alles gefixed! 8)
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; rv:1.7.3) Gecko/20040914 Firefox/0.10.1
Opera/7.60 TP1 (X11; Linux i686; U) [nl]
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1447
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

JaY schreef:De manier van moZes is idd de makkelijkste, maar ik begrijp uit het verhaal van Erik Jan dat deze de installer gebruikt en niet de zipfile. Misschien handig om het voortaan hetzelfde aan te pakken Erik Jan? Scheelt je een hoop gedoe iig. Ik doe het op dezelfde manier (weliswaar op linux, maar komt op hetzelfde neer) en binnen 2 minuten was alles gefixed! 8)
pssssss: geheimpje: met de windowsinstaller geeft het geen problemen meer om over een oude te installeren ;-)
mscot in the release notes thread on MozillaZine schreef:About the don't install over previous version comment. I'm going to leave that where it is because at least for the Windows Installer based installs, I have fixed this issue. The only folks that would still see it are linux users untarr'ing over previous install and windows .zip based installs into the same location.
Gebruikersavatar
Pretorian
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 augustus 2004, 0:57
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Pretorian »

configuratie scherm -> software -> uninstall thunderbird of firefox gebruikmakend van de optie om de hele map te verwijderen -> installer runnen en klaar is kees. nog nooit problemen gehad.

en dan nog wat: dat updaten van OE of IE is bij mij ook echt wel eens mis gegaan, en probeer er dan nog maar eens wat aan te doen...
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik maak nog altijd eerst een backup van mijn profielen voordat ik een nieuwere versie van Firefox of Thunderbird installeer...

1. Backups maken met MozBackup
2. Kijken of de backups per ongeluk niet corrupt zijn :wink:
3. Huidige versie van Thunderbird of Firefox uninstallen...
4. Nieuwe versie van Thunderbird of Firefox installen...
5. Backups van je profielen terugzetten!

Het klinkt als veel werk maar dat valt reuze mee... 5 minuutjes werk ongeveer...
Dit is volgens mij nog de meest veilige manier om over te stappen naar een nieuwere versie... correct me if I'm wrong...
Erik Jan
    unknown unknown

Bericht door Erik Jan »

Ik weet hoe ik een nieuwe versie moet installeren. Het probleem is misschien ook met de taalmodules.

Merkwaardig vind ik het dat mijn "brievenbus" met "postvak in", "verzonden berichten", "junk" en dergelijke eerst boven "local folders" stond, en dat nu zomaar spontaan in versie 0.8 ik de "brievenbus" met geen mogelijkheid meer te zien krijg, en dat de binnnengekomen post zich nestelt in "local folder". Het heeft uren gekost voor is dit door had. Waarom deze wijziging net is aangekdondigd, begrijp ik niet. Met mozilla backup kon ik mijn back up niet terugzetten, en moest ik mijn e-mail en adresboek met de hand terugzetten, en niet in de folder die met de wizard voor e-mail was aangemaakt, maar in de "Local Folder"!

Ik herhaal: geef mij het gemak maar van OE.

Erik Jan
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Erik Jan schreef:Merkwaardig vind ik het dat mijn "brievenbus" eerst boven "local folders" stond, en dat de binnnengekomen post zich nu nestelt in "local folder".
Dit klinkt alsof jouw profiel een beetje in de war is geraakt, want bij mij staat alles nog in dezelfde volgorde. Geef Thunderbird nog een kans en volg bij de volgende "upgrade" bovenstaande opties en ik weet zeker dat het beter gaat.
Veel succes!
Plaats reactie