Thunderbird instellen als mail-client in IE 6.0

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Thunderbird instellen als mail-client in IE 6.0

Bericht door nirwana »

Op basis van een vraag van PieterGompie ben ik gekomen tot het volgende register-bestand om in Internet Explorer ook Mozilla Thunderbird in de lijst met email-programma's te krijgen.

---opslaan-als-tb.reg,-wijzigen-en-vervolgens-uitvoeren-------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird]
@="Mozilla Thunderbird"
"DLLPath"="j:\\tb\\0.2\\MOZMAP~1.DLL"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\DefaultIcon]
@="j:\\tb\\0.2\\thunderbird.exe,0"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\protocols]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\protocols\mailto]
@="URL:MailTo Protocol"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\protocols\mailto\shell]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\protocols\mailto\shell\open]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\protocols\mailto\shell\open\command]
@="j:\\tb\\0.2\\thunderbird.exe \"%1\""

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\shell]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\shell\open]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird\shell\open\command]
@="j:\\tb\\0.2\\thunderbird.exe"
--------------------------------------------------------

Bewerk uiteraard wel even dit bestand zodat j:\\tb\\0.2\\ vervangen wordt door de locatie waar op jouw systeem Thunderbird is geinstalleerd. En vergeet niet om alle \ dubbel te vermelden (\\) om problemen te voorkomen.

Ik vermoed dat bovenstaand bestand nog niet helemaal goed is. Het voegt Thunderbird wel aan die lijst toe, start Thunderbird ook op als standaard email-client vanuit IE (who wants to use IE anyway when you've met Mozilla ?), maar opent nog geen nieuwe mail met de gewenste ontvanger reeds ingevuld.

Maar mogelijk helpt dit daarvoor: stel in het Opties-scherm van Thunderbird het programma als standaard-mailprogramma binnen Windows in te stellen. Zie ook http://texturizer.net/mozilla/nl/thunde ... q.html#2.1

Groeten,

Martijn
http://www.mozbrowser.nl
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

Dank Martijn
Je hebt gelijk,onderwerp loopt anders inderdaad door elkaar.Maar dit gaat om de e-mail,nu nog voor de nieuwsgroepen!Ik heb Firebird geprobeerd,ben er tot nu toe niet zo tevreden over.IE heeft voor mij toch meer mogelijkheden en is vertrouwd vandaar.
Mvg Piet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pietergompie schreef:Ik heb Firebird geprobeerd,ben er tot nu toe niet zo tevreden over. IE heeft voor mij toch meer mogelijkheden en is vertrouwd vandaar.
Piet,

Iedereen moet natuurlijk die browser gebruiken die hem/haar uiteindelijk het beste bevalt. Dat IE vertrouwd is en dat daarom veel gebruikers met die browser blijven rondsurfen kan ik me voorstellen.

Maar dat IE meer mogelijkheden heeft, zou ik zo niet durven zeggen. Ik ben namelijk op zoek naar een mogelijkheid die IE wel heeft en die je in Firebird (nog) niet kunt vinden.
Ik kan er zo 1-2-3 geen verzinnen, maar misschien kun jij enkele dingen noemen die met IE handiger/sneller/beter gaan dan met Firebird. Hopelijk kan ik je dan aangeven hoe iets in Firebird werkt.
Bepaalde dingen die in IE standaard zijn geregeld, daarvoor kun je in Firebird een extensie installeren. Dit is bijvoorbeeld vaak gedrag dat niet geheel volgens de Internet-standaarden werkt, maar waar een IE-gebruiker wel aan gewend is geraakt. Daarom wordt dit via een extensie vaak alsnog aan Firebird toegevoegd.
Zie ook ons Extensies-forum voor handige extensies. Daar zal ik zo de PopupAlt-extensie eens beschrijven...

Uiteindelijk is Firebird de browser die via Mozilla verder wordt ontwikkeld. IE daarentegen staat al jaren stil qua ontwikkeling. Dus het is helemaal niet vreemd als je in de toekomst nog weer eens met Firebird in aanraking zult komen.

Alvast bedankt,

Martijn
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

met thunderbird 0.3a hoef je niet meer in het register teklooien!
wel moet je eventueel in windows explorer bij mapopties de mailto nog aanpassen dat als je in IE of firebird op een link klikt ook een nieuw mailvenster opend.

Groet
MM
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mad Maks schreef:met thunderbird 0.3a hoef je niet meer in het register teklooien!
wel moet je eventueel in windows explorer bij mapopties de mailto nog aanpassen dat als je in IE of firebird op een link klikt ook een nieuw mailvenster opend.
OK, dat klinkt goed. De gedownloade Nederlandse 0.3-versie wilde op mijn PC (Windows XP Home) vreemd genoeg niet opstarten (even een zandloper en dan niets meer), dus heb ik de 0.2-versie maar in gebruik genomen. En ik moet zeggen dat die me al prima bevalt.

Ik ben al jaren Microsoft Outlook gewend, maar wil wel eens iets anders. So, Thunderbird, here I come. Alleen moet Thunderbird zich nog bewijzen op het gebied van een grote hoeveelheid mail.
Maar dat je bij Beeld > Berichten kunt aanpassen welke mails je ziet dat spreekt me erg aan.

Even een andere vraag: is er een relatie tussen het Nederlandse Thunderbird-vertaalteam en het Nederlandse Firebird-vertaalteam ? Ik weet dat beiden op verschillende sites worden gehost, maar ik hoop toch dat beide projecten van elkaars ervaring met het vertalen kunnen leren en dat uiteindelijk beide vertalingen van dezelfde hoge kwaliteit worden, zodat geen Nederlander/Belg nog een drempel ziet om een van de Mozilla-programma's te gebruiken.

Is er wel eens over gedacht om alle Nederlandse Mozilla-vertaalinspanningen onder 1 dak onder te brengen ? We zouden hier op MozBrowser wel wat forums kunnen inrichten waarin mensen hun reactie op de Nederlandse vertalingen kwijt kunnen. Als dat je een goed idee lijkt.
Maar wel wil ik voorkomen dat je op allerlei niveaus opmerkingen binnenkrijgt (via forums, mailinglist, BugZilla, nieuwsgroepen, etc) zodat het overzicht zoek kan raken. Maar misschien heb je daar zelf zo je gedachten over.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

nirwana schreef: Even een andere vraag: is er een relatie tussen het Nederlandse Thunderbird-vertaalteam en het Nederlandse Firebird-vertaalteam ? Ik weet dat beiden op verschillende sites worden gehost, maar ik hoop toch dat beide projecten van elkaars ervaring met het vertalen kunnen leren en dat uiteindelijk beide vertalingen van dezelfde hoge kwaliteit worden, zodat geen Nederlander/Belg nog een drempel ziet om een van de Mozilla-programma's te gebruiken.

Is er wel eens over gedacht om alle Nederlandse Mozilla-vertaalinspanningen onder 1 dak onder te brengen ? We zouden hier op MozBrowser wel wat forums kunnen inrichten waarin mensen hun reactie op de Nederlandse vertalingen kwijt kunnen. Als dat je een goed idee lijkt.
Maar wel wil ik voorkomen dat je op allerlei niveaus opmerkingen binnenkrijgt (via forums, mailinglist, BugZilla, nieuwsgroepen, etc) zodat het overzicht zoek kan raken. Maar misschien heb je daar zelf zo je gedachten over.
Toen ik begon met de vertaling van thunderbird heb ik via vele wegen de vertalers van mozilla en de beheerders van de MLP benaderd om te kijken of er iemand mee bezig was.......niemand/geen reactie

toen ben ik begonnen met het vertalen waarna er na de eerste testversie allerlei mensen mij zijn gaan helpen. ik heb natuurlijk ook ook gekeken naar het werk van de vertalers van firebird mar ik kwam op dezelfde conclusie als al eerder hier genoemd op het forum.

Toen ik/wij zo ver waren dat we versie 2 goed genoeg hadden om het officieel te maken ben ik weer dagen bezig geweest om het zo tekrijgen op de mpl site. wat bleek de vertalers van thunderbird moesten mij aanmelden want zij waren de nederlandse vertegenwoordigers. Ik kreeg een mailtje (van de FB vertalers)met de dat ze dat weekend aan de vertaling van thunderbird wilden beginnen en of ik hopelijk nog niet teveel had gedaan :? . Uiteindelijk zijn zij zo vriendelijk geweest om mij aan tewijzen als de vertegenwoordiger van TB nederland en dat ik de vertaling verzorg en niet zij.

Tot zover de frustatie van de start van dit project. Ik moet wel zeggen dat het contact tussen hun en ons nu goed is! maar tot nu toe hebben we niet bemoeid met elkaars werk.

Ik ben voorstander van dit forum (ook om de FB vertalingen te bespreken) en ik ben van plan om de release medelingen voortaan hier te posten (en een verwijzing naar hier in het forum op mozillazine) Maar inderdaad de reactie komen dan wel via vele wegen. Wat ook weer goed is, mensen krijgen meerdere mogelijkhden om fouten te melden.

Groet
MM
Plaats reactie