Updaten

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Updaten

Bericht door sasha »

Hi,

met veel plezier gebruik ik Thunderbird, maar heb nog versie 0.2, dus wel tijd voor een nieuwere. Bij het zoeken naar hoe je dat moet doen, kwam ik op deze posting van Scoozy op 20 september bij het onderwerp: "Over Update Problemen"

Quote:
"Ik maak nog altijd eerst een backup van mijn profielen voordat ik een nieuwere versie van Firefox of Thunderbird installeer...

1. Backups maken met MozBackup
2. Kijken of de backups per ongeluk niet corrupt zijn Wink
3. Huidige versie van Thunderbird of Firefox uninstallen...
4. Nieuwe versie van Thunderbird of Firefox installen...
5. Backups van je profielen terugzetten!

Het klinkt als veel werk maar dat valt reuze mee... 5 minuutjes werk ongeveer...
Dit is volgens mij nog de meest veilige manier om over te stappen naar een nieuwere versie... correct me if I'm wrong..."

einde Quote.

Ik ben niet zo'n wizard met computers. Dus voor de zekerheid vraag ik het maar nog een keer:

Ik heb een back up gemaakt, inclusief de emails (die wil ik nog bewaren) met MozBackUp (vraag alleen: hoe zie ik of die corrupt zijn?).

Dan zou ik nu Thunderbird 0.2 moeten de-installeren. Vervolgens de nieuwste (0.8? 0.10?) downloaden en installeren.

En dan via MozBackUp alles terugzetten?

Ik heb alleen het default gebruikersprofiel.

Zo zou het dan toch goed moeten gaan? Ik ga liever niet in allerlei js files etc. zitten rommelen, dat gaat mijn pet te boven. Vandaar.

_________________
Sasha
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Updaten

Bericht door ByteWarrior »

sasha schreef:Zo zou het dan toch goed moeten gaan? Ik ga liever niet in allerlei js files etc. zitten rommelen, dat gaat mijn pet te boven. Vandaar.
Je hebt het nochtans helemaal goed hoor. Je hebt trouwens niet veel te vrezen als je backups maakt. Als er iets misgaat, dan ze je gewoon de backup terug.


PS. Al vanaf TB 0.2 en nog niet geüpdate? Nu ben ik eens benieuwd wat JIJ de belangrijkste verbetering vind... ;-)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Die backup is wel nodig, zeker als je van 0.2 naar 0.9 upgrade.

Je mail wordt echter op dezelfde locatie opgeslagen, dus in eerste instantie zou het kunnen dat je je backup niet eens terug hoeft te zetten. Maar je zult zelf wel merken of het goed gaat of niet en je je backup toch nodig hebt.
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Bericht door sasha »

Nou, dan ga ik maar aan de slag! Bedankt!
groet, :lol:
Sasha
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

emoticons

Bericht door sasha »

Hi,

Thunderbird ge-update van 02 naar 09. Ziet er mooi uit. Is ook zonder problemen of wat dan ook kwijt raken, gelukt. :lol: Zelfs de back up die ik had gemaakt, heb ik niet nodig gehad. Perfect dus.

Een klein vraagje heb ik wel. Ik had als ik een bericht opstelde, in dat venster een lijstje met emoticons. Die zie ik niet in 0.9, en ik weet bij g** niet waar ik die bij de vorige versie vandaan had gehaald, of uit welke opties of tools ofzo. En dat vond ik zo leuk.

Wie weet hoe je dat doet?
Bij voorbaat dank,
Sasha
Manni
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 november 2004, 16:23
    unknown unknown

Bericht door Manni »

Als ik mij niet vergis is dat er vanaf v0.8 uitgehaald.

Het is overigens nog wel gewoon te gebruiken door de codes handmatig in te toetsen, je ziet ze dan zelf niet maar de ontvanger wel.(als deze TB gebruikt)
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Bericht door sasha »

Manni schreef:Als ik mij niet vergis is dat er vanaf v0.8 uitgehaald.

Jammer!

Maar verder nog steeds een goed emailprogramma.

groet,
Sasha
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb die emoticons nog gewoon, dus ik verwacht dat je niet de juiste opmaak gebruikt. Als je in je Extra > Accout instellingen > Opstellen en adresseren HTML niet aangevinkt heb kun je geen lettertype, emoticons etc. selecteren. Probeer dat dus eens
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Bericht door sasha »

Hi Gert-Paul,

de HTML-instelling in account settings staat aan. Misschien omdat ik de Engelstalige versie heb?

groet,
Sasha
Manni
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 november 2004, 16:23
    unknown unknown

Bericht door Manni »

Krijg nou wat! :o
Ik had die optie uitgezet omdat ik dacht dat het beter zou ivm dat niet iedereen beschikt over een html compatible client.

Als deze optie wordt aangezet, worden de mailtjes toch in html opgebouwd? Niet dat er veel mensen geen html kunnen ontvangen, maar toch.

@sasha
Nee ik heb ook de engelstalige versie. (de nederlandse heeft problemen met de interfase)
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Manni schreef:Krijg nou wat! :o
Ik had die optie uitgezet omdat ik dacht dat het beter zou ivm dat niet iedereen beschikt over een html compatible client.

Als deze optie wordt aangezet, worden de mailtjes toch in html opgebouwd? Niet dat er veel mensen geen html kunnen ontvangen, maar toch.

@sasha
Nee ik heb ook de engelstalige versie. (de nederlandse heeft problemen met de interfase)
Ik gebruik nu de nederlandse versie, maar ik heb oorspronkelijk de Engelse geïnstalleerd. Gewoon ook om mensen hier op forum goed te kunnen helpen en om eventuele fouten in de vertaling te ontdekken.

Als je HTML aangezet, wordt gevraagd hoe je e-mail wilt verzenden. Vaak kies ik ook voor Plain-text, maar voor links of koppen is het makkelijk om te gebruiken. Voor de rest heeft HTML-email geen zin imo.
Gebruikersavatar
Mozquito
Berichten: 56
Lid geworden op: 8 november 2003, 16:20
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Mozquito »

Een URL wordt in plain text door Thunderbird en andere mail-clients gewoon als een aanklikbare link weergegeven.
Het gebeurt bijna nooit dat ik 'opmaak' nodig heb bij mailen. Maar dat geval typ ik koppen in hoofdletters, en voor lijstjes gebruik ik sterretjes.
HTML-weergave doe ik alleen soms aan om bepaalde nieuwsbrieven behoorlijk te kunnen lezen.
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Bericht door sasha »

Weet iemand in dat geval een site waar je emoticons kunt downloaden zonder dat je vreselijk veel gedoe krijgt met reclame etc.? Of dat je iedere keer emoticons via hun site in je mail stopt, ik vind dat vreselijk irritant.

Ik mis ze zo, het is zo makkelijk om wat je in je tekst schrijft een beetje te nuanceren, of vriendelijker te laten overkomen.

groet,
Sasha
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sasha schreef:Weet iemand in dat geval een site waar je emoticons kunt downloaden zonder dat je vreselijk veel gedoe krijgt met reclame etc.? Of dat je iedere keer emoticons via hun site in je mail stopt, ik vind dat vreselijk irritant.
Niet zo'n goed idee eigenlijk, je eigen emoticons gebruiken. Je krijgt dan het 'Incredimail'-effect. Een zeer geaggiteerde gebruiker door al die springende en dansende lachende gezichtjes.

Je 'dwingt' je contactpersoon dan ook om al die tekeningen te downloaden...
Ik mis ze zo, het is zo makkelijk om wat je in je tekst schrijft een beetje te nuanceren, of vriendelijker te laten overkomen.
Emoticons kan je ook typen als 'platte tekst'. Zo zijn ze eigenlijk altijd bedoeld geweest. Typ dubbelpunt (streepje) sluithaakje voor :-) en typ puntkomme (streepje) sluithaakje voor ;-).

Kijk eens op deze website voor een uitgebreide lijst.

Ik ben er zeker van dat je contactpersonen de smilies wel gaan verstaan (toch de basissmilies). ;-)
sasha
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 november 2004, 8:10
    unknown unknown

Bericht door sasha »

Byte Warrior schreef:
Niet zo'n goed idee eigenlijk, je eigen emoticons gebruiken. Je krijgt dan het 'Incredimail'-effect. Een zeer geaggiteerde gebruiker door al die springende en dansende lachende gezichtjes.

Je 'dwingt' je contactpersoon dan ook om al die tekeningen te downloaden...
Ja, precies, dat Incredimail vind ik ook heel erg. Zoiets wil ik dus niet. Dan maar inderdaad weer met haakjes en punten en komma's :)

Leuke site trouwens die je aangaf. Ook lijstje met acroniemen is leuk. Zal e.e.a. uitprinten, zodat ik kan onthouden wat wat is.

groet,

:lol:
Sasha
Plaats reactie