aasgier schreef:Ben zeker niet tegen versleuteling. Iedereen die dat wil gebruiken moet dat zeker doen. Voor bedrijven zou ik het juist aanbevelen.
Gelukkig. Stel je voor dat iedereen je creditcardinformatie kan lezen. Want als je internetbankingbanking gebruikt, maak je ook gebruik van encryptie.
Ik wil alleen duidelijk maken dat als je versleuteld, dat je door "big BrotheR" in de gaten zal worden gehouden. Alle email wordt op bepaalde woorden gescand. Als je veel versleuteld word je aan een nader onderzoek onderworpen.
En wat gaan ze dan leren uit dat 'nader onderzoek'? Juist ja, dat je een brave burger bent. Je moet 'big brother' ook niet overroepen. Ze zullen je mails heus niet controleren omdat je encryptie gebruikt.
Meestal is het omgekeerd. Als ze een verdachte hebben, en die verdachte gebruikt encryptie, dan weten ze dat hij (of zij) iets te verbergen heeft. Niet iedereen die encryptie gebruikt is verdacht...
Volgens mij gaan Privacy en internet niet goed samen. Je laat overal sporen na. (mail, website, IP adres, creditcard enz)
Dat is waar. Maar wiens schuld is dat? Als je er zelf iets aan kan doen, dan doe je dat toch?
Gebruik zoveel mogelijk SSL (bij bankverrichtingen bijvoorbeeld) en encryptie (of tenminste en digitale ondertekening).
Overigens is versleuteling volgens mij in de USA verboden.
Wil je Europa nu al gaan vergelijken met de USA? Euh ... is dat niet hetzelfde land waar patenten gebruikt worden om kleine onderzoekers onder de duim te houden?
Enkele soorten encryptie zijn in Amerika verboden. In Amerika valt encryptie onder de wapenwetgeving. In Amerika zijn de reglementering daaromtrent de laatste jaren trouwens al heel wat versoepelt.
In Europa valt encryptie onder
het Wassenaarverdrag, dat in- en uitvoer van wapens (of wat voor wapens kan doorgaan) regelt. Voor meer informatie over de wetgeving rond encryptie, lees je best het
Crypto Law Survey eens (dat trouwens geschreven is door een Nederlander!
Zal binnenkort ook wel gebeuren in europe.
Dat zit er zeker nog niet aan te komen. Encryptie wordt wel meer gereglementeerd, dat is waar. Europa streeft naar een duidelijkere reglementeren (ook ik ben daar vóór). Encryptie zal in Europa echter niet verboden worden.
P.s. kan je een digitale handtekening misbruiken??? of vervalsen
Hoe zou je het dan misbruiken? Als ik een mail verstuur die verkeerd opgevat kan worden, onderteken ik hem ook niet.

Een ondertekende mail kan immers in de rechtbank gebruikt worden, aangezien men kan aantonen dat ik hem geschreven heb...
Vervalsen.
Je kan een sleutel maken die op iemands anders naam staat. Daarom heeft men het Web van Vertrouwen uitgevonden. Als je zeker bent dat de sleutel is van wie hij zegt hij is, dan kan je de sleutel in kwestie ondertekenen. Je zegt dan eigenlijk dat die sleutel bij de eigenaar hoort.
Het is niet voor niets dat encryptie in sommige landen een wapen is.

Niets is onkraakbaar en onfeilbaar, maar sommige dingen komen zeer dichtbij...