Imap

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Krishly
    unknown unknown

Imap

Bericht door Krishly »

Is het mogelijk om Thunderbird zo in te stellen dat deze een permanente verbinding heeft met de mail server?
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik heb 2 imap-accounts bij mijn t-bird... hm, ik zie dat ie elke 10 minuten kijkt of er iets veranderd is. Op zich lijkt het me ook wel leuk, permanent, maar is dat niet een beetje inefficient :) ?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Imap

Bericht door ByteWarrior »

Krishly schreef:Is het mogelijk om Thunderbird zo in te stellen dat deze een permanente verbinding heeft met de mail server?
Wat bedoel je met 'permanent'? Ik hoop dat je niet wilt dat Thunderbird iedere seconde controleert of er nieuwe mail bijgekomen is, want dan is de kans zeer groot dat je de server gaat overbelasten (om maar te zwijgen over de systeemvertraging die je hierdoor zelf gaat oplopen ;-) ).

In TB kan je instellen (bij Accountinstellingen) om iedere x minuten op nieuwe mails te controleren. Als je dat op 5 minuten instelt, zit je wel goed denk ik. Zelfs 10 minuten lijkt me nog een haalbare instellingen.

Als je daarbij ook nog een programma gebruikt als MinimizeToTray, dan kan je de hele tijd je om de x minuten je mail laten controleren.

Is dat wat je bedoelt of zit ik er naast??
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anders neem je een GMail-account met Google's GMail Notifier erbij. Hoe dat programma het doet weet ik nog niet, maar als er nieuwe mail in de Gmail-box verschijnt dan weet die notifier daar ook van. Zal wel vergelijkbaar zijn met hoe Outlook met Exchange samenwerkt. Het lijkt meer een soort van push-mechanisme dan dat de mailclient voortdurend moet pollen of er nieuwe mail is gearriveerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Krishly
    unknown unknown

Imap

Bericht door Krishly »

Ik draai mijn eigen mail server en dacht via imap direct de mail af te kunnen
leveren aan thunderbird.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Imap

Bericht door ByteWarrior »

Krishly schreef:Ik draai mijn eigen mail server en dacht via imap direct de mail af te kunnen leveren aan thunderbird.
Dan nog blijft hetzelfde probleem. Om de mail op te halen, moet TB controleren of er nieuwe mail is. Hiervoor zendt TB een aanvraag naar de server, waarop de server antwoord. Als je dit laat herhalen in een tijdspan van 10 seconden (of minder), dan gaat je hele systeem er onder lijden.

Er zijn wel programma's die de mail direct op de server kunnen lezen. Popcorn kan dit bijvoorbeeld voor POP-servers.

Je kan TB (nog) niet instellen dat hij mail rechtstreeks van de server kan lezen. TB moet eerst controleren of er mail is, dan laadt hij deze pas in...

Ik denk echter dat, al je je eigen mailserver draait (en dus het risico wilt nemen), de controletijd op 1 minuut kan instellen. TB controleert dan iedere minuut op nieuwe mails. Houdt er dan wel rekening mee dat de pc heel wat CPU+RAM nodig heeft om dit vol te houden (als je er bijvoorbeeld nog andere programma's naast gebruikt).
Plaats reactie