Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Jeanette
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 juli 2009, 21:00
    Windows XP Firefox

Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door Jeanette »

Ik wil een e-mail nieuwbrief met diverse links versturen en krijg een scherm met "berichten verzenden"en bij status: bijlage koppelen.
Ik heb helemaal geen bijlage in de mail en het duurt nu al een uur en het bericht is nog niet verzonden.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik het bericht heb gekopieerd uit een aan mijzelf toegezonden proefversie om de links te kunnen checken?
Jeanette
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows Vista Firefox

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door Pettic »

Die links ziet TB als een bijlage die hij tracht te koppelen. Die kan hij niet vinden en wacht voor eeuwig tot ze er wel zijn.
Ik weet niet hoe je die links hebt toegevoegd, maar gebruik daarvoor menu Invoegen>Koppeling.
Windows; Firefox; Thunderbird
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door JL »

Ik herken dit probleem in een iets andere vorm, maar weet geen structurele oplossing

Het gebeurt nogal eens dat wanneer ik een bericht beantwoord met grafische inhoud (bijv. logo's of screendump) Thunderbird ook blijft zoeken bij het verzenden. Wanneer ik dan "moeilijke" afbeeldingen o.i.d. domweg verwijder (zonder te weten wat de exacte oorzaak van het probleem is) dan gaat de email wel weg.

Ik krijg soms de foutmelding "kan bijlage niet koppelen" maar soms blijft thunderbird maar zoeken.

Het vreemde is dus dat dit ook gebeurt bij reply's op binnengekomen emails. Maar Thunderbird zal toch zelf wel weten waar deze afbeeldingen voor de reply-mail staan?

Kortom, een soortgelijk probleem, alleen voeg ik zelf geen link in in de email maar doet Thunderbird dat zelf.

Wie herkent dit of beter, weet de oplossing.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows Vista Firefox

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door Pettic »

Het lost het probleem niet op, maar de extensie Change quote and reply format biedt naast een aantal andere nuttige functies ook de mogelijkheid om "in-line attachments", ingebedde bijlagen, te verwijderen bij het beantwoorden. Zie tabblad Format and Actions.
Windows; Firefox; Thunderbird
Jeanette
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 juli 2009, 21:00
    Windows XP Firefox

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door Jeanette »

Ik heb inderdaad alle links opnieuw gecheckt en opnieuw ingevoerd en toen verzond hij de mail wel.
Mijn probleem is dus opgelost.
Hoe het moet met doorsturen van binnengekomen mails weet ik ook niet. Misschien inderdaad plaatjes eruit halen.
Overigens was mijn mail ook een aan mezelf doorgestuurde mail. Dit had ik gedaan omdat ik mijn links wilde checken voor ik hem verstuurde. Misschien heeft het daar toch mee te maken.
In elk geval bedankt voor de tip!
Jeanette
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door KoenvanV »

het gebeurt mij sinds een paar maanden dat ik een bericht dat een bijlage heeft bevat of het woord 'bijlage' bevat niet verzonden kan worden omdat Th. eeuwig zoekt naar een bijlage (die er niet is). Dit is een fout die bij nieuwe versies van Th. steeds weer gemaakt wordt.

Misschien kan iemand mij snel helpen want ik ben met officiële juridische e-mail bezig.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door nirwana »

Koen,

Naar aanleiding van jouw bericht ben ik toch eens wat verder gaan zoeken naar waar dit toch vandaan kan komen.
Zo stuitte ik alsnog op dit bericht: http://docs.xexyl.net/thunderbird-attach-reminder.html

Daaruit maak ik min of meer op dat Thunderbird naast die instellingen inmiddels ook in het Opties-venster hiervoor een voorziening moet hebben ingebouwd. Dus ben ik ook daar maar eens gaan kijken. Onder het tabblad Opstellen vind ik onder Algemeen standaard een vinkje bij Controleren op ontbrekende bijlagen. Kun jij controleren of je daar ook een dergelijk vinkje hebt staan en of die in jouw geval staat aangevinkt ?

Als ik klik op de knop Sleutelwoorden die daarnaast staat dan staat daarin een lijstje met woorden waarop Thunderbird zou moeten vragen of je misschien toevallig per ongeluk een bijlage bent vergeten. Dit is de lijst met sleutelwoorden die daar standaard in staan:
.doc
.pdf
.xls
.ppt
.rtf
.pps
bijlage
toevoegen
toegevoegd
bijgesloten
CV
sollicitatiebrief
Dat zou in elk geval kunnen verklaren waarom Thunderbird iets gaat doen als je het magische woord bijlage in jouw bericht opneemt. Het verklaart nog niet geheel waarom Thunderbird op jouw Mac daarvan geheel in de stress schiet, maar dan neem ik aan dat daar onder Mac OS iets nog niet helemaal goed werkt. Volgens mij is dat dan een reden temeer om te controleren of deze optie bij jou nog aan staat en deze dan maar uit te schakelen.

PS: volgens mij heb ik iets in die trant ook al geantwoord op jouw bericht van 4 december vorig jaar, maar dat terzijde:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 0&p=140703
Alleen had ik toen nog niet uitgevonden dat je dit ook gewoon via het Opties-venster van Thunderbird kon inschakelen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door KoenvanV »

Martijn,

Bij mijn versie (Thunderbird 31.4.0 voor Mac) kan ik het tabblad 'Opstellen', 'Algemeen', 'Controleren op ontbrekende bijlagen' niet vinden. Ik heb geen tabblad Opstellen. Alleen een knop Opstellen om een nieuw bericht te schrijven en daar heb ik alleen de keuze tussen 'bericht', 'gebeurtenis', 'taak'.
Ook 'Opties' kan ik nergens vinden.....

MAAR!! Onder Thunderbird - voorkeuren - Opstellen kan ik wél de gewraakte optie 'Controleren op ontbrekende bijlagen' vinden!!! Ik heb deze optie uit gevinkt en verwacht dat het probleem is opgelost!...

Het geheel van tabbladen en functies en opties en mogelijkheden zou veel simpeler kunnen door ze niet meer te geven. Dat houdt ook verband met het feit dat ik het zo vervelend vind dat er van allerlei programma's iedere keer weer updates uitkomen: nergens voor nodig en het kost zoveel tijd...

Dit is ook de reden dat het geweldige programma (ja echt mooi!) GIMP zo vreselijk ingewikkeld is: duizenden opties, elke optie is op diverse locaties te vinden en dat maakt het voor mij onmogelijk om er mee te werken want ik 'weet wel dat ik een optie ergens gezien heb, maar ik weet niet meer waar'. Dus: als je daar iets zoekt dan is het niet meer terug te vinden.
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows 7 Firefox

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door JL »

Mijn gevoel zegt dat het hier over verschillende zaken gaat.

De optie waar we nu over praten is een geheugensteuntje. Wanneer je een mail wilt versturen en je hebt een trefwoord gebruikt dat suggereert dat je en bijlage wilt toevogen (zoals "bijlage" maar ook bijv. "CV") dan controleert TB of je wel een bijlage hebt bijgevoegd. Zo nee, dan vraagt hij er naar.

De oorspronkelijke vraag gaat over een afbeelding of link in de body die niet lijkt te bestaan en hij dus niet kán bijvoegen in de mail.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door nirwana »

Koen,

Je hebt mij vandaag ook gemaild dat het uitschakelen van die optie toch nog niet het gewenste effect had.
Daarop herinnerde ik mij dat er in de Geavanceerde opties van Thunderbird ook nog een soortgelijke instelling was, maar dan met _agressive erachter. Die staat standaard ook ingeschakeld. Op https://support.mozilla.org/nl/questions/1037179 lees ik dat iemand dit gedrag van Thunderbird pas kwijt was nadat hij deze waarde van true naar false had gezet, dus dat moeten we dan bij jou ook maar eens proberen.

Ga daarvoor weer naar het Opties-venster van Thunderbird en dan naar het tabblad Geavanceerd. Op het eerste tabblad daaronder (Algemeen) staat helemaal onderaan een knop met het opschrift Configuratie-editor. Als je daarop klikt dan zal Thunderbird eerst een waarschuwing tonen. Die kun je bevestigen door op de knop te klikken.
Vervolgens kun je filteren op het woord attachment. Dan wordt onder andere de instelling mail.compose.attachment_reminder_aggressive getoond. Die heeft standaard de waarde true. Als je op die instelling dubbelklikt dan schakel je die naar false. Dat betekent dat je daarmee deze instelling uitschakelt.

Als je Thunderbird daarna opnieuw opstart, dan ben ik zeer benieuwd of daarmee jouw probleem wel is opgelost.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door nirwana »

PS: als je toch in de Configuratie-editor zit en je hebt gefilterd op attachment, dan kun je ook direct de instelling mail.compose.attachment_reminder_keywords dubbelklikken, leeg maken en dan weer op OK drukken om die wijziging op te slaan.

Dan lijkt het mij dat Thunderbird geen enkele reden meer mag hebben om jouw mail niet gewoon te versturen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door KoenvanV »

Martijn,

Ik heb je net een soortgelijk bericht gestuurd als de gewraakte die niet te verzenden was; hij ging goed weg en ik verwacht dat hij ook bij jou is aangekomen.
Ik heb de regels die je schreef opgevolgd. Die 'keywords' had ik eerder al verwijderd.
Ik denk toch anders dan de makers van deze systemen. Heeft misschien ook te maken met de ingewikkeldheid van zo'n groot programma: daar is MS Frontpage ook aan ten onder gegaan.
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door KoenvanV »

Alles was weer even goed, verzenden ging weer en nu ineens krijg ik weer dezelfde melding dat hij een bijlage die er niet is probeert te koppelen; alle instellingen gecontroleerd en die stonden goed: ik kan niet meer verzenden!

Ja een gewoon e-mailtje zonder bijlage kan ik wel beantwoorden, geen probleem, maar als er een bijlage geweest is en dan beantwoorden: de ene keer gaat het wel en de andere keer niet...
maartenvt
Berichten: 5
Lid geworden op: 7 januari 2008, 14:50
    Windows 8.1 Chrome

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door maartenvt »

zit met zelfde probleem. Blijft proberen bijlagen te koppelen met vreemde namen als jgcgigii.png.

Ik weet niet waar het aan te wijten is
Mogelijks door plakken van gekopieerde afbeeldingen van internet of word?

Het zou wel handig zijn wanneer het programma foutloos zou toelaten om links in te voegen en afbeeldingen te plakken uit eender welke software. ct-c, ctrl-v, versturen en weg... Niet dus.

Het heeft volgens mij niets te maken met de gewone bijlagen want of ik die toevoeg of allemaal verwijder, de melding blijft komen.

Het bericht kan zelfs niet in concepten worden opgeslaan omdat het programma ook dan bijlagen tracht te koppelen.

Echt vervelend. Zeer druk op het werk en alweer veel tijd mee verloren. :(
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows 7 Firefox

Re: Verzenden e-mail lukt niet. status: bijlage koppelen ??

Bericht door JL »

In mijn ervaring gaat het om afbeeldingen (linkjes) die niet "meer"bestaan. Bijvoorbeeld omdat je antwoordt op een mail waar een afbeelding in stond.

Ikzelf heb het probleem wanneer een mail beantwoord waarin de originele verzender bijv. een logo geplakt heeft. Dat logo staat wél op de PC van de originele verzender maar niet op mijn PC. Bij het verzenden van het antwoord gaat hij op zoek naar het logo om dat weer in de mail te plakken, maar dat kan hij logischerwijs niet vinden.

Dus: verwijder alle grafische elementen die niet van jezelf afkomstig zijn en verstuur nogmaals.
Plaats reactie