Google Agenda in Thunderbird werkt niet (opgelost)

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 10 Firefox

Google Agenda in Thunderbird werkt niet (opgelost)

Bericht door Jan_Kol »

Sinds kort is Lighting "ingebakken" in Thunderbird. En sindsdien heb ik al een hele tijd veel problemen met Lightning.

Ik gebruik de Google agenda, omdat dit een agenda is, die vrij makkelijk in Lighting was op te nemen, tot voor kort dus.

Ik gebruik de .ics-variant. Dat werkte altijd vrij goed maar nu niet meer. Vooral irritant is, dat tegenwoordig "alleen lezen" niet meer weg te krijgen valt . Ik haal het vinkje bij de agenda-eigenschappen weliswaar weg, en soms lukt het een paar seconden, maar dan zet TB de zaak toch weer op slot. Ook verschijnt er een schier eindeloze reeks (oude) herinneringen, die ik weg wil hebben, maar omdat ik de zaak niet van het slot krijg kan ik daar niets mee (voorlopig maar even uitgezet want je wordt tureluurs van die pop-up waar je niets mee kunt). Ook kan ik geen nieuwe afspraken in de agenda zetten of, als dat nodig is, verzetten of als ik dat wil verwijderen. Ik kan gewoon niets meer behalve de actuele stand weergeven door de "oude" agenda te verwijderen (Afmelden) en de agenda dan weer aan te maken als nieuwe agenda (dan ben ik heel even up-to-date).

Tevens op een paar andere (ook Windows 7) computers geprobeerd maar ook daar is het nu hommeles met het in Thunderbird ingebakken Lightning. Overigens afspraken maken en evt. aanpassen wil om dezelfde reden niet meer. Ga ik via een browser naar de agenda, dan kan ik wel alles, op het weg werken van die herinneringen na, want die zijn kennelijk alleen iets van Thunderbird. Op mijn mobile telefoon (Huawei P7, Android) werkt het ook en soms kan ik dan de zaak via synchroniseren op de computer toevoegen, let wel soms... Maar ja, daar heb je geen elektronische agenda voor en om nou terug te gaan naar papier is ook zo iets.

Wellicht weet iemand een andere online agenda die wel goed met TB/Lightning samenwerkt, ik zit niet vast aan Google.

Iemand een idee?
Jaak Rutten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 september 2015, 12:38
    Windows 10 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jaak Rutten »

Bij mij begint de koppeling naar Google met "googleapi", en werkt feilloos.
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jan_Kol »

Nog even een paar aanvullingen:

Als "toon herinneringen" aanstaat gaat de boel op slot, als daar geen vinkje meer gaat de boel soms(!) niet op slot.
Bij de agenda staat dan geen slotje maar een waarschuwingsdriehoekje.

Nieuwe afspraak maken lukt niet, althans, ik kan de afspraak wel maken in TB/Lightning en als ik zeg opslaan wordt de afspraak in de agenda zichtbaar, maar op een ander apparaat of in de browser blijft die onzichtbaar; n.b. half uur gewacht om te kijken of er onderweg niets vertraagd is. Ook geen resultaat na synchroniseren.

Het door Jaak Rutten genoemde "googleapi" ken ik niet en zou op dit moment nog niet weten hoe dat op te roepen, maar even opzoeken. Overigens werk ik al jaren met https://calendar.google.com/calendar/ic ... /basic.ics en dat ging meestal goed
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 8.1 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Pettic »

Maak gebruik van de extensie 'Provider for Google calendar'. Die werkt prima.
Windows; Firefox; Thunderbird
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jan_Kol »

Helaas verandert het toevoegen van deze add-on niets... Ook de agenda weg mikken na installeren van 'Provider for Google calendar' (1.04) en een nieuwe agenda aanmaken verandert er totaal niets.

Dit zie ik:

Afbeelding
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jan_Kol »

Oh ja, dit kan ik ook nog laten zien:

Afbeelding

De herinneringen heb ik uitgeschakeld want ik kan er niets mee maar die pop-up verschijnt constant als ik die niet uitzet.
Let wel: ik van het vinkje bij "Alleen lezen" weggehaald (zoals al zo vaak) maar dat maakt geen indruk op TB, want de zaak wordt "automatisch" steeds opnieuw op Alleen lezen gezet.

Misschien TB eens grondig verwijderen en opnieuw installeren? En dan voordat ik iets met de agenda doe dat 'Provider for Google calendar' aanbrengen en pas daarna mij om de agenda bekommeren. De situatie nu is gewoon niet acceptabel.
dillinger
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 juli 2008, 22:40
    Linux Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door dillinger »

De url die jij gebruikt wordt door google niet meer ondersteund.
Je moet nu 'googleapi://jouwnaam@gmail.com/?calendar=jouwnaam%40gmail.com' gebruiken.
En daar heb je de 'Provider for Google calendar' extensie voor nodig.
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jan_Kol »

Ga ik proberen. Maar wat vreemd dat Google zelf deze URL nog aanbiedt....
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Jan_Kol »

Tsss dat was het. De agenda werkt nu perfect! Dank!

Toch wel merkwaardig dat Google dit zelf niet aanbiedt, althans ik kan het niet vinden.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Lightning in Thunderbird ingebakken werkt slecht ehh, ni

Bericht door Pettic »

Bij mij gebruik ik https://www.google.com/calendar/dav/jen ... com/events, en die werkt ook goed.
Windows; Firefox; Thunderbird
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Google Agenda in Thunderbird werkt niet (opgelost)

Bericht door Jan_Kol »

Dank Pettic. Deze heeft mijn voorkeur want de googleapi werkt bij mij op maar één computer, vergelijk met POP3 voor e-mails. De CalDav werkt op meer computers en dan kan ik mijn agenda onderweg, als ik de reislaptop gebruik, ook mijn agenda inzien en aanpassen, vergelijk met IMAP voor e-mails.

Al met al blijf ik mij er over verbazen dat, als je in je browser in je gmail-acount naar de agenda gaat, en daar de URL wilt kopiëren om met de agenda in TB te werken je een niet (meer) werkende oplossing krijgt en deze twee wel werkende niet. Een serieuze tekortkoming van Google vind ik dat.

Trouwens over de reislaptop gesproken en dit is helemaal off-topic maar wellicht wel interessant. Die laptop heb ik nog niet zo lang en gebruik die ook niet dagelijks, dus wilde ik er niet te veel geld aan uitgeven. Het is een Dell Latitude E6500 refurbihed geworden. Een tweedehandsje dus maar met prestaties, die een nieuwe laptop uit het goedkope segment ver achter zich laat en dat voor € 250,-- (oorspronkelijk € 1.250,--). Oké er zijn wat gebruikssporen maar het is een laptop uit het professionele segment en werkt perfect. Ik koop dit spul bij salland.eu (als ik dit niet mag melden moet een moderator/administrator dit maar weghalen). Voor mijzelf heb ik al besloten in de toekomst eerst naar refurbished te kijken; nou ja heb mijn spul nu wel compleet waarbij inmiddels 60% refurbished!
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows 10 Firefox

Re: Google Agenda in Thunderbird werkt niet (opgelost)

Bericht door JL »

Toch nog een vraag:
Sinds
https://blog.mozilla.org/calendar/2013/ ... calendars/

zegt Google dat de URL
https://apidata.googleusercontent.com/c ... ess/events

gebruikt moet worden (Als ik het goed begrepen heb).
Maar bij mij werkt dat niet soepel
Gesloten