Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
joris3punter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 augustus 2016, 10:58
    Android Firefox

Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door joris3punter »

Is het mogelijk om binnen een adresboek een mailinglijst te sorteren op alfabetische volgorde? Als je nieuwe mailadressen toevoegt aan een bestaande lijst blijven deze, ook na het opnieuw opstarten, onderaan staan. Heeft iemand een suggestie hoe dit te realiseren waarvoor dank.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door nirwana »

Joris,

Ik weet niet precies vanuit waar je dan het adresboek bekijkt, maar ik heb dit net bekeken via de Adresboek-knop in de werkbalk van Thunderbird. Dan toont het Adresboek van Thunderbird netjes met kolommen en door op een van deze kolommen te klikken kan ik op die kolom sorteren. Zo werkt dat ook in veel andere programma's, dus dat is wel handig.

Ook heb ik dit bekeken via de Contacts Sidebar-extensie. Ook daarin kun je kolommen toevoegen (via het icoontje rechtsboven in de kolommen-balk) en vervolgens kun je ook op dezelfde manier aangeven op welke kolom je wilt sorteren.

Dat zijn dus al 2 plaatsen waar je kunt aangeven hoe je het overzicht wilt weergeven.

In het adresboek heb ik net ook een nieuwe "lijst" aangemaakt, oftewel een mailinglist. Klik ik dan aan de linkerkant op die lijst dan zie ik aan de rechterkant weer de kolommen verschijnen. Vervolgens kan ik weer aangeven op welke kolom er gesorteerd moet worden. Dus ook in mailinglijsten kun je de contactpersonen op Naam of op E-mailadres sorteren.

Is dat waar je naar op zoek bent ? Of heb ik jou vraag niet helemaal goed begrepen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door nirwana »

Alleen als ik dubbelklik op de lijst om deze te bewerken dan kan ik daarin niet sorteren. Daar lijkt de volgorde van invoeren te gelden.

Maar je kunt dus altijd eerst die lijst aanklikken, zodat je het overzicht wat dan aan de rechterkant verschijnt naar believen kunt sorteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joris3punter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 augustus 2016, 10:58
    Windows 10 Spartan

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door joris3punter »

Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie. Het "probleem" is inderdaad wat jij aangeeft in de 1e regel van jouw tweede reactie namelijk dat als je dubbelklikt op een mailinglijst de volgorde van invoeren geldt maar ook gehandhaafd blijft. En die volgorde zou ik graag alfabetisch willen zien, ook na toevoegingen van nieuwe emailadressen. Ik heb mijn best gedaan om dit te realiseren met behulp van jouw tips maar het is me vooralsnog niet gelukt.
joris3punter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 augustus 2016, 10:58
    Windows 10 Spartan

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door joris3punter »

Is er misschien toch nog iemand die mij met deze uitdaging kan helpen?

Na mijn overstap naar Thunderbird heb ik enige tijd geleden op alfabetische volgorde vanuit mijn adresboek zo’n 180 mailadressen toegevoegd aan een lijst. Deze gebruiken we voor het verzenden van een nieuwsbrief en dat verloopt zonder problemen. Iedere toevoeging blijft inderdaad binnen de lijst onderaan staan. Als er dan op een gegeven moment een verzoek komt om iemand uit die lijst te verwijderen en het overzicht is niet meer alfabetisch, is het vinden van het betreffende emailadres op de weergavenaam een stuk lastiger. Dus als iemand hiervoor een oplossing heeft hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door nirwana »

Voor het mailinglijsten die je met Thunderbird samenstelt heb ik geen oplossing kunnen vinden om dit handig te sorteren.

Wel kwam ik de volgende extensie tegen: Category Manager
Daarmee kun je in de Eigenschappen van een contactpersoon in het adresboek van Thunderbird (tabblad Categorieën) 1 of meerdere categorieën opgeven. Zie ook https://github.com/jobisoft/CategoryManager/wiki/F.A.Q.

Als je eenmaal enkele categorieën hebt ingevoerd dan kun je ook een contact aan een categorie toevoegen door met de rechtermuisknop op die contactpersoon te klikken en dan de gewenste categorie aan te geven.

Aan de linkerkant voegt deze extensie ook een overzicht toe van de categorieen. Klik je daarop dan zie je wie er in de betreffende categorie zit.
Ook biedt dit overzicht de mogelijkheid om een mail te sturen naar een bepaalde categorie. Daarmee vind ik deze extensie een heel behoorlijke vervanging van de mailinglijsten die standaard in Thunderbird zitten.

Als je dat doet dan worden alle mailadressen vanuit deze categorie aan een nieuwe mail toegevoegd. Deze worden allemaal als BCC toegevoegd, wat op zich heel netjes is. Volgens de uitleg in het Opties-scherm van deze extensie heeft dat te maken met een of andere Duitse Dataschutz-wetgeving, maar ik vind het eerlijk gezegd prima :-) Of om met de reclame van Cup-a-Soup te spreken: "Dat zouden meer 'companies' moeten doen..."
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joris3punter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 augustus 2016, 10:58
    Windows 7 Mozilla

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door joris3punter »

Hallo Martijn,

De Category Manager is inderdaad precies wat ik zocht en is een stuk gebruiksvriendelijker t.o.v. van een mailinglijst. Het lijkt veel op de optie die WLM 12 bood maar die kon in deze laatste versie niet overweg met een teveel aan geadresseerden. Afgelopen woensdag heb ik vanuit een categorie 177 mensen tegelijkertijd gemaild en dat ging zonder problemen. Het enigste opvallende was daarna wel dat de geadresseerden bij het verzonden item dan ineens weer niet op alfabetische volgorde staan maar dat hindert verder niet. Bedankt voor de nuttige input.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Mailinglijst sorteren op alfabetische volgorde

Bericht door nirwana »

Joris,

Graag gedaan!
Veel plezier ermee...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten