Spellingchecker doet raar

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
EmmaZa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2016, 12:04
    Windows 7 Firefox

Spellingchecker doet raar

Bericht door EmmaZa »

Als ik een e-mail schrijf, krijg ik een golflijntje onder typefouten. Zo heb ik Thunderbird ingesteld. Maar ik krijg ook een golflijntje bij het woord 'stopcontact' (hier op dit forum nu ook). Dat is toch raar, het is een heel gewoon Nederlands woord. Ook het woord 'spelfout' kent hij niet. Dan moet ik zeker 'spel fout' schrijven, maar dan wordt het een echte spelfout!
Hoe los ik dit op, behalve door me er niets van aan te trekken natuurlijk?
Ik zou dit bericht aan Mozilla willen sturen, maar ik weet niet hoe dat moet. Misschien kijkt de webmaster mee.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 8.1 Firefox

Re: Spellingchecker doet raar

Bericht door Pettic »

Dat een woord niet wordt herkend ligt aan het geïnstalleerde woordenboek. Het is hinderlijk maar niet onoverkomelijk. Klik met de rechter muisknop op dat (juist gespelde) woord en kies voor 'toevoegen aan het woordenboek'.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 10 Firefox

Re: Spellingchecker doet raar

Bericht door oeekker »

Bij mij worden zowel stopcontact als spelfout in Thunderbird wel herkend met het Woordenboek Nederlands. Controleer bij Extra -> Opties -> Opstellen -> Spellen of de taal op Nederlands staat ingesteld. Hier kan je eventueel ook extra woordenboeken downloaden, als je ook wel eens in een andere taal e-mails schrijft.
EmmaZa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2016, 12:04
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingchecker doet raar

Bericht door EmmaZa »

Ik heb gedaan wat jullie zeggen. Mijn instellingen zijn goed, de taal staat op Nederlands.
Ik heb als test een paar woorden toegevoegd aan het woordenboek, misschien helpt dat. Ik vind het maar raar. Ik werk al jaren met Thunderbird, en vroeger was dat niet.
Vanmorgen kende hij zelfs 'vliegveld' niet, ook niet in dit forumbericht. Op dit forum kan ik ook woorden aan mijn woordenboek toevoegen, terwijl ik nu niet in Thunderbird zit.
Het moet dus ergens anders aan liggen.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingchecker doet raar

Bericht door Torzan »

Heb wat zitten zoeken en vergelijken, en blijkbaar heeft Opentaal tegenwoordig wat bedenkingen bij woorden als vliegveld en stopcontact. :) Een beetje zoekwerk levert op dat deze woorden zijn verwijderd bij de update van versie 1.10G naar 2.00G in april 2011, en bij de update daarna naar 2.10G zijn ze niet meer toegevoegd. Ondanks dat de nieuwere woordenboeken qua bestand wel groter zijn overigens. Je hebt dus een punt als je zegt dat dat vroeger niet zo was.

Als je liever die versie 1.10G weer wilt gebruiken en dergelijke woorden wilt laten herkennen, kun je hier op opentaal.org de oude spellingbestanden vinden voor o.a. Mozilla. Om precies te zijn vind je hier de link naar versie 1.10G; deze extensie zou je kunnen downloaden (via de rechtermuisknop, Opslaan als) en in Thunderbird kunnen installeren.

In Firefox lukt direct installeren of eerst downloaden en installeren niet i.v.m. het vanaf Firefox 48 verplichte en niet te omzeilen ondertekeningsproces - ook het actuele niet trouwens - en het feit dat dit een oude extensie is die daar nog niet aan voldoet, maar je kunt wel de betreffende bestanden nl.aff en nl.dic uit het .xpi-bestand vissen (het is een zip-bestand; eventueel even hernoemen naar .zip dus) en in de map dictionaries in de programmamap van FF/TB zetten (zie ook hier), waarbij je de beide al aanwezige bestanden dan wel even dient te verwijderen of te verplaatsen, je beheerdersrechten moet hebben, en Firefox niet actief moet zijn. Houd er wel rekening mee dat een update van Firefox de bestanden waarschijnlijk weer zal overschrijven, dus hierna moet dat dan weer gebeuren.

De verantwoordelijkheid voor de inhoud en daarmee de juistheid van de woordenlijst ligt volledig bij Opentaal, en mensen bij Mozilla werken deze handmatig bij om standaard met FF/TB te worden meegeleverd. Wellicht is het handig als de verantwoordelijken hiervoor bij een update de inhoud een beetje controleren qua verschillen, en mogelijk voor nu zelfs teruggaan naar versie 1.10G omdat een update nog wel even zou kunnen duren en tot die tijd en het controleren ervan niet vaststaat of dit probleem zal zijn opgelost. Ook voor de add-on trouwens, want daarvan zijn ook wat ontevreden geluiden te vinden.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Spellingchecker doet raar

Bericht door moZes »

In de nieuwste versie van Firefox 49 is een belangrijke bug in Hunspell opgelost. Hiermee zullen 'stopcontact' en 'spelfout' niet meer als fout gemarkeerd worden. Zodra Thunderbird een update gekregen heeft zal dat daar ook het geval zijn.
Graag horen we jullie bevindingen.
Plaats reactie