SPAM en vele onbekende mails

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

SPAM en vele onbekende mails

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Sedert ik W10 heb geinstalleerd merk ik dat ik dagelijks veel meer SPAM en mails van onbekenden binnen krijg.
Het aantal is verdrievoudigd tegenover voor juli 2016.

Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar ik merk dit toch op.

Iemand een tip of ik een programma kan installeren die dit fenomeen wat kan indijken ?

Flamingo :shock:
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: SPAM en vele onbekende mails

Bericht door W Postelmans »

Ik heb nog niet gehoord dat WIN10 gevoeliger zou zijn aan SPAM dan de oudere WIN's. Waarschijnlijk is de reden van je vele SPAM's een toevallige samenloop van omstandigheden.
Ik heb een SPAMfilter geactiveerd en een aantal "rules" gemaakt en ingesteld die de meest voorkomende SPAM mails automatisch verwijderen resp. verplaatsen naar een dedicated SPAM folder (dit laatste is veiliger om onterecht als SPAM beschouwde msgs alsnog te kunnen recupereren). Ondanks het gevaar van in onbekende mails te klikken vraag ik regelmatig, als de msg er echt uitziet als een reclame SPAM msg en als het er op lijkt dat het om een nieuw SPAM onderwerp of verzender gaat, om me uit te schrijven, en dat helpt. Tot op heden heb ik nog maar 2 keer een virus i.p.v. een uitschrijving gekregen door op "uitschrijven" te klikken (wat ik dan herstelde door een recente volledige systeembackup terug te zetten). Ook gewoon SPAM verwijderen en verder niets doen help meestal, maar het kan dan wel enkele maanden duren voor de SPAMmer het opgeeft.

Als je denkt dat de SPAMmers aan je email adres kwamen via bestellingen of registraties, dan kan je 1 of meerdere speciale email adressen aanmaken (outlook, gmail, of als je provider het toelaat kan ook een "alias") die je dan vermeldt als je ergens bestelt of registreert (best niet gebruiken voor bijv. de rekeningen van je electriciteitsleverancier of communicatie van je bank!). Je kan die "speciale" accounts (email adressen) dan toevoegen in je TB. Als je daarna op zulk een adres te veel SPAM begint te krijgen, verwijder (of hernoem) je gewoon dat email adres, en natuurlijk ook het account in je TB.
Plaats reactie