Thunderbird weigert paswoord

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
soeni83
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 oktober 2016, 10:44
    Windows 10 Firefox

Thunderbird weigert paswoord

Bericht door soeni83 »

Beste,

Onlangs heeft iemand geprobeerd toegang te krijgen tot mijn gmail-account maar is daar niet in geslaagd. Daarop heb ik mijn paswoord gewijzigd. Als ik via de webbrowser inlog, gaat dat probleemloos. Thunderbird geeft dan een pop-up "Mailserverwachtwoord vereist", als ik vervolgens het nieuwe paswoord invoer, geeft hij "aanmelden mislukt". Als ik via "Extra > Opties > Beveiliging > wachtwoorden ga kijken, geeft hij hier geen enkele info over de mailaccount???

Hoe kan ik dit oplossen?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird weigert paswoord

Bericht door Torzan »

Wou je zeggen dat de lijst leeg is als je in het genoemde venster op Opgeslagen wachtwoorden… klikt?
soeni83
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 oktober 2016, 10:44
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird weigert paswoord

Bericht door soeni83 »

ik vind voor die betreffende account geen info in het venster Opgeslagen wachtwoorden.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird weigert paswoord

Bericht door Torzan »

Interessant, dus nog wel voor andere accounts?

Je zou dit in orde moeten kunnen maken door (bij afgesloten Thunderbird) de bestanden key3.db en signons.sqlite logins.json in je profielmap te verwijderen. Noteer wel eerst de andere wachtwoorden voor het geval je je die niet weet te herinneren. Daarna zou je voor elke aanmelding weer opnieuw het wachtwoord moeten invullen, inclusief voor Gmail. Zie ook deze supportvraag.
soeni83
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 oktober 2016, 10:44
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird weigert paswoord

Bericht door soeni83 »

Bedankt voor de suggestie.

Maar het probleem werd veroorzaakt door google. Toen ik via mijn browser inlogde, zag ik dat google / gmail een mail had gestuurd met de melding dat ze een poging tot inloggen hadden geblokkeerd omdat een onveilige app toegang probeerde te krijgen. Aangezien de info mijn eigen computer betrof heb ik op toestaan geklikt, en kon ik meteen daarna wel inloggen via Thunderbird.

Verbindsbeveiliging staat op ssl/ tls. Enig idee waarom ze Thunderbird als onveilig beschouwen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird weigert paswoord

Bericht door W Postelmans »

Ter informatie: ik heb dit ook reeds enkele keren meegemaakt, met Gmail- maar ook met Hotmail/Live/Outlook accounts. Telkens ik in Europa rondreis en op enkele dagen vanuit verschillende hotels met mijn mail client aanlog, vinden Google en Microsoft dat blijkbaar verdacht en blokkeren de betrokken accounts. Ik moet dan voor elk van die accounts via webmail bevestigen dat ik het zelf was die probeerde aan te loggen. Dit gebeurt niet met bijv. mijn accounts bij "normale" (= betaalde) ISPs. Wel vervelend, maar ja, van een "gratis" service mag men waarschijnlijk niet meer verwachten?
Plaats reactie