wachtwoord Thunderbird kwijt

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
annelies
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 oktober 2016, 10:07
    Linux Chrome

wachtwoord Thunderbird kwijt

Bericht door annelies »

Geen idee of ik hier goed zit maar ik ben mijn wachtwoord van thunderbird kwijt. Sterker nog ik kan thunderbird niet opnieuw installeren juist omdat ik het wachtwoord niet weet. Iemand heeft mijn laptop opnieuw geïnstalleerd en daarmee helaas thunderbird verwijderd. Wie weet een oplossing.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: wachtwoord Thunderbird kwijt

Bericht door Torzan »

Wel, je bericht staat in een verkeerde groep, maar kan wel door een beheerder worden verplaatst. ;)

Thunderbird heeft in principe geen wachtwoord. Je e-mailaccount(s) echter wel; voor inkomende e-mail heb je een wachtwoord van je provider gekregen, of dit gekozen bij het aanmaken van je e-mailadres. Voor uitgaande mail is het afhankelijk van of je de uitgaande server van je eigen provider gebruikt (dan is er vaak geen wachtwoord nodig), of die van een externe provider.

Daarnaast is er (optioneel) in Thunderbird een mogelijkheid om een Hoofdwachtwoord te gebruiken. In tegenstelling tot wat velen denken, wordt alleen om dit wachtwoord gevraagd als Thunderbird toegang tot een voor je e-mail in Thunderbird opgeslagen wachtwoord zoals hierboven genoemd wil verkrijgen, en dus niét bij het openen van Thunderbird en het inzien van bestaande e-mails. Alleen als Thunderbird bij het opstarten direct op nieuwe e-mail controleert, is het mogelijk dat dan ook om dit hoofdwachtwoord wordt gevraagd.

Vandaar de vraag: welk wachtwoord ben je precies kwijt?

Het installeren van Thunderbird moet altijd mogelijk zijn, maar er bestaat een kans dat als Thunderbird wordt verwijderd en het bijbehorende gebruikersprofiel niet, dit oude profiel nog aanwezig is. Dit zijn de gebruikersbestanden met e-mail zelf en instellingen, en dit kan na installatie weer vanzelf worden gebruikt. Als je meerdere profielen hebt, is het een ander verhaal. Mocht er sprake zijn van een probleem, zit dit in 99% van de gevallen in de gebruikersbestanden en los je dit daarom niet op met een herinstallatie. Mocht er dus om een (hoofd)wachtwoord worden gevraagd, heeft herinstallatie ook geen zin en zie je hetzelfde als ervoor. Ik begrijp echter dat de wachtwoordvraag er is sinds de nieuwe installatie, en daarvoor niet.

Vandaar de vragen: wat zie je na het opnieuw installeren van Thunderbird? Of wordt al bij het installeren zelf om een wachtwoord gevraagd? Of kun je Thunderbird wel installeren en starten maar wordt er direct om een wachtwoord gevraagd? Zo ja, gaat het om een hoofdwachtwoord, of wordt er een accountnaam of mailserver genoemd? Zie je ook bestaande e-mail van voor de nieuwe installatie, of zijn er nog helemaal geen accounts ingesteld en zie je dus ook geen oude mail? Kun je eventueel een schermafbeelding maken en plaatsen?

Wat meer info is dus welkom. Aangenomen dat de laptop een nieuwe installatie van het besturingssysteem heeft gekregen, lijkt het mij dat je helemaal niets meer van je oude e-mail kunt zien, tenzij de profielgegevens nog aanwezig zijn. In dit artikel kun je zien hoe je profielen kunt terugvinden. Mogelijk kun je zelfs nog de oude map met gebruikersgegevens van Windows terugvinden (aangenomen dat het om Windows gaat), en daarmee ook de oude profielmap. Uiteraard is het ook mogelijk dat de nieuwe installatie van het besturingssysteem ervoor heeft gezorgd dat je geen beheerdersrechten hebt, of in elk geval niet de rechten voor het installeren van programma's, en dat het daarom om het beheerderswachtwoord van Windows gaat. Dat kunnen wij je natuurlijk niet geven, wel degene die verantwoordelijk is voor de installatie.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: wachtwoord Thunderbird kwijt

Bericht door Mad Maks »

verplaatst naar het Thunderbird forum
Plaats reactie