Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
hahadmin
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 oktober 2016, 15:13
    Android Firefox

Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door hahadmin »

Ik maak gebruik van een aantal standaardberichten. Die staan opgeslagen in de map sjablonen van het betreffende email-accoount. Soms moet ik een sjabloon wijzigen. Dan open ik deze, voor de wijzigingen door en sla hem weer op als sjabloon. De oude sjabloon gooi ik dan weg. Ineens lukt het mij niet meer om de oude sjabloon te verwijderen. Er komt ook geen foutmleding of zo. Hij doet gewoon niets.

Wanneer ik hetzelfde bij een ander email-adres in TB probeer, kan ik de oude wel verwijderen.

Ik gebruik versie 45.4.0

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,

hahadmin.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door Torzan »

Ik heb zelf geen ervaringen met sjablonen (er is zelfs nooit een map ervoor aangemaakt), maar staan de instellingen voor de map Sjablonen voor de betreffende e-mailaccount nog wel goed? Je vindt deze onder Kopieën & mappen, onderaan in de accountinstellingen. Zo niet, dan kan ik me voorstellen dat hierin iets verkeerd gaat.
hahadmin
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 oktober 2016, 15:13
    Windows 10 Mozilla

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door hahadmin »

Dag Torzan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ze net even vergeleken met de andere account in TB waarbij ik wel kan verwijderen maar daarin staan ze op dezelfde locatie.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door Torzan »

Met dezelfde locatie bedoel je toch wel de map Sjablonen van een bijbehorende account, of die van een andere (hoewel dit ook zou moeten werken)?

Heb je de mogelijkheid om via de rechtermuisknop > Eigenschappen op de bewuste map Sjablonen, deze te repareren? Als dat niet helpt, kun je nog het bestand Templates.msf in je profielmap voor die account verwijderen.

Verder viel me op dat ik hier bij de instellingen voor Kopieën & mappen, onderaan wel 'Map 'Sjablonen' op:' heb geselecteerd, maar dat daar als enige nog in het grijs 'Map kiezen...' onder staat, wat vermoedelijk komt doordat deze map hier niet aanwezig is. Zie je bij jou wel een ingevulde locatie? (Zo niet, wijst dat misschien op het niet kunnen vinden.)

Je kunt misschien ook nog proberen de sjablonen te verplaatsen (en weer terug), of lukt dat ook niet? Gaat het trouwens om een POP- of IMAP-account?
hahadmin
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 oktober 2016, 15:13
    Windows 10 Mozilla

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door hahadmin »

Met dezelfde locatie bedoelde ik, een ander account in dezelfde TB structuur.
Het gaat om een POP account.

Ik heb de sjablonen waar het om gaat nu m.b.v. TB verplaatst naar de lokale mappen. De originele map is nu leeg. Dus verplaatsen lukt wel. Binnen de lokale mappen kan ik ze wel verwijderen. Heel vreemd. Misschien dat het dan toch iets met de rechten van de template map te maken heeft. Ik zal binnenkort de nu lege template map verwijderen via de verkennen. Dan de computer eens opnieuw opstarten en de map daarna opnieuw aanmaken met een andere naam. En dan kijken of het dan wel lukt.

Ik kom hier volgende week op terug. Bedankt voor de tips en het mee denken.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door W Postelmans »

Misschien iets om rekening mee te houden: ik ondervond met TB dat, als je mappen gaat moven tussen hoofdmappen, de naam er van gaat veranderen, of een map verwijdert, het soms (ik heb nog niet gevonden wat dit probleempje veroorzaakt) is alsof je verandering, verwijdering of move niet uitgevoerd is. Als je dan TB eens afsluit en opnieuw start, dan is het plotseling wel uitgevoerd. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het feit dat mapnamen misschien in een cache bijgehouden worden (om het doorzoeken en het werken er mee sneller te laten verlopen), en dat die cache niet altijd tijdig opnieuw opgebouwd wordt. Maar dit laatste is slechts een veronderstelling, geen "bewezen feit".
Iets gelijkaardigs lijkt ook soms te gebeuren als je een "Persoonlijk Adresboek" of een contact in een "Persoonlijk Adresboek" van plaats verandert of als je de kenmerken van een contact verandert.
Dat is geen erg, maar soms wel een beetje vervelend omdat je TB regelmatig eens moet stoppen er herstarten om het effect van sommige van je acties te kunnen zien.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door Torzan »

Kun je de vraag over 'Map kiezen...' en de ingevulde locatie nog even beantwoorden? Verder klopt het wel dat de map Sjablonen, net als de overige standaard aanwezige of door Thunderbird aangemaakte mappen pas zodra ze nodig zijn (zoals Concepten en Ongewenst), niet zijn te verwijderen vanuit Thunderbird, wel submappen eronder die je zelf hebt hebt aangemaakt. Maar waarom zou je de map zelf willen verwijderen? Ik zou de sjablonen zelf terugplaatsen en kijken of ze dan zijn te verwijderen. Het wel kunnen verplaatsen moet vanzelfsprekend inhouden dat ze ook zijn te verwijderen.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Android Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door W Postelmans »

Ik heb persoonlijk nog nooit sjablonen gebruikt in TB.
Maar andere personen hebben blijkbaar hetzelfde probleem gehad, en het (meestal) kunnen oplossen. Kijk hier eens: http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... 9&t=880515 Misschien is dat een oplossing?
hahadmin
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 oktober 2016, 15:13
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door hahadmin »

Nou mensen,

Het probleem is opgelost en niets is zo vervelend als een draadje waarbij de initiator niets meer van zich laat horen...dus bij deze.
Wat heb ik gedaan om het op te lossen?

- Ik heb Tb afgesloten
- vervolgens heb ik in de verkenner de betreffende profielmap opgezocht
- daarna heb ik de bestanden 'trash' en 'trash.msf' verwijderd
- hierna heb ik 'junk' en 'junk.msf' gekopieerd in dezelfde map.
- deze heb ik hernoemd naar respectievelijk 'trash' en 'trash.msf'
- probleem is nu opgelost
- einde procedure

Ik had deze procedure al eens eerder geprobeerd en daarbij de bestanden 'trash' en 'trash.msf' vanuit een ander profiel naar de beschadigde gekopieerd maar dat werkte niet.



Ik hoop dat iemand wat aan deze oplossing heeft.

Met vriendelijke groet,

Hahadmin
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Ik kan geen template of sjablonen meer verwijderen

Bericht door nirwana »

Dank voor het delen van jouw oplossing.

Dan sluit ik bij deze het onderwerp.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten