schone installatie op laptop

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

schone installatie op laptop

Bericht door marcel0138 »

Ik heb op mijn desktop alles goed ingesteld zoals accounts, lokale mappen en archieven. Nu wil ik precies hetzelfde op mijn laptop door middel van Mozilla Back-up maar dat lukt niet. Op mijn laptop komen oude en nieuwe instellingen door elkaar. Hoe kan ik alles definitief op mijn laptop verwijderen en dan een schone installatie door middel van Mozilla Back-up?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: schone installatie op laptop

Bericht door Torzan »

Ik ben bang dat dit een goed voorbeeld is van waarom mensen beter geen Mozbackup meer kunnen gebruiken, als je dat bedoelt. Dit tooltje wordt immers al even niet meer ondersteund en afgeraden om te gebruiken met nieuwere versies van Thunderbird of Firefox, en slaat bepaalde bestanden in de back-up over, of iets soortgelijks. Zie ook andere topics hierover op dit forum.

In feite hoef je alleen je profielmap(pen) te kopiëren, en het bestand profiles.ini erboven, bij voorkeur handmatig. Hier vind je instructies ervoor.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: schone installatie op laptop

Bericht door W Postelmans »

Kijk misschien eens in de vraag "Copy TB calender" van 14 September 2016, 17:54. In het laatste (of tweede laatste) antwoord bij dat bericht heb ik beschreven hoe ik al de "user-data" van een TB setup (profielen, data, ...) kan migreren van de ene PC naar de andere. Ik heb dat al verschillende keren gedaan, telkens zonder enig probleem te ondervinden.
Die procedure maakt geen gebruik van speciaal voor het migreren ontwikkelde tools (en die je na elke "upgrade" van TB weer opnieuw moet checken), maar van de normale "copy" functie van Windows Explorer.
Succes.
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: schone installatie op laptop

Bericht door marcel0138 »

Een en ander is uit eindelijk gelukt. Alleen staan enkele mappen er meerdere keren in, zoals archieven. Archieven bijvoorbeeld ik lokale mappen en die gebruik ik ook, maar staan ook in de beide accounts en die zijn leeg maar kan ik niet verwijderen. Waarschijnlijk zijn dat systeem mappen. Ook in lokale mappen heb ik twee archieven mappen waarvan er één dus gebruikt wordt. Hoe kan ik de andere verwijderen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: schone installatie op laptop

Bericht door W Postelmans »

Ik heb nog geen manier gevonden om een map, die door TB beschouwd wordt als een "systeem map", te kunnen verwijderen via standaard TB functies.

Maar je kan volgende manuele procedure gebruiken. Opgepast: doe dit enkel nadat je een volledige backup gemaakt hebt van alle schijven ("partitions") waar je aan gaat prutsen. Om die backup te maken kan je bijv. gratis tools als EASEUS TODO BACKUP of MACRIUM REFLECT gebruiken. En verzeker je er van dat je met je backup software een "Emergency DVD" maakt zodat je je PC kan restoren, ook als je bijv. "te veel weggepoetst hebt" en je PC niet meer wil starten.

Dus na die backup gemaakt te hebben kan je die mappen manueel verwijderen: in de definitie van je accounts en/of je lokale mappen ga je kijken waar je mappen op de disk staan (bij "instellingen", "Server Instellingen", "Lokale Map") . Je noteert de volledige namen van die plaatsen, en je sluit TB af. Daarna kan je met Windows Explorer naar die mappen surfen. Als je bijvoorbeeld "testmap" wil verwijderen, dan zie je daarin een bestand staan dat "testmap" heet, en eentje dat "testmap.msf" heet. Nu hernoem je die twee files, bijv. "testmap" naar "testmap.old" en "testmap.msf" naar "testmap.msf.old". Na start je TB opnieuw op en je checkt of alles gefunctioneerd heeft en of die ongewenste map verdwenen is. Indien niet, sluit je TB opnieuw af en je hernoemt die files opnieuw naar hun originele naam (dus zonder het achtervoegsel ".old" en alles is opnieuw bij het oude. Indien alles functioneert en de ongewenste mappen zijn verdwenen, dan herhaal je dit hernoemen voor alle mappen die je niet meer wil.
Als je daarna, na een paar weken, nog geen problemen gehad hebt, dan kan je met "Windows Explorer" al die ".old" mappen verwijderen.

Succes!
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: schone installatie op laptop

Bericht door Torzan »

In feite kun je, als je niets onder 'Lokale mappen' in Thunderbird gebruikt, de map Local Folders (onder de map \Mail in je profielmap) legen via bestandsbeheer. Na opstarten van Thunderbird zouden alleen daarin de mappen Unsent Messages.* en Trash.* (4 stuks) moeten worden aangemaakt. Hetzelfde kun je doen voor de overige mappen zoals Archives.* (als ze leeg zijn!). Alle mappen die nog intern door Thunderbird nodig zijn, worden vanzelf hersteld.
Plaats reactie