Opmaakmogelijkheid verdwenen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Thunderbird versie: 45.5.0

Beste lezers,

Tot voor kort kon ik gemakkelijk de kleuren van een pagina en een tabel wijzigen
door te kiezen: Opmaak>>>Paginakleuren en tekst>>>dan kreeg ik een venster met
onderaan de mogelijkheid om individueel de achtergrondkleur van de pagina of van de
tabel te wijzigen.
Plotseling is deze mogelijkheid verdwenen en kan ik alleen nog de paginakleur wijzigen.
Hoe kan ik de vorige optie herstellen?
Met vriendelijke groet,
Paul
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door Torzan »

Als je een grijze tekst 'Geavanceerde eigenschappen' bedoelt: dat kan nog steeds, maar je moet dan wel eerst een tabel hebben aangemaakt en deze selecteren. Of zie ik het verkeerd? Wat ook kan, is dat je last hebt van bug 1143744 die niet helemaal 'fixed' lijkt te zijn, kan dat?
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Beste Torzan,
Hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag.
Gelukkig kan ik zeggen dat ik geen last heb van een bug.
Voor mijn probleem (what's in a name?) heb ik de oplossing gevonden, het is iets meer werk dan oorspronkelijk maar het werkt en dat is voldoende.
Prettige avond gewenst
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door nirwana »

PaulGJ schreef:Voor mijn probleem (what's in a name?) heb ik de oplossing gevonden, het is iets meer werk dan oorspronkelijk maar het werkt en dat is voldoende.
Paul,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om de oplossing die jij hebt gevonden hier in dit onderwerp te vermelden ?
Daarmee kun je andere gebruikers met een soortgelijk probleem ook weer verder helpen.

Alvast bedankt !
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Jazeker wil ik dat , het is niet spectaculair.

Voor de organisatie Raad&Daad verstuur ik met regelmaat berichten en wil dit graag zo
mooi mogelijk laten lijken. Dus besteed ik hieraan de nodige aandacht. Bekijk hier mijn voorbeeld

Open nieuw bericht>>>opmaak>>>paginakleur>>>onderste vakje aanklikken en kies de kleur van de pagina, in mijn voorbeeld #FFFAB3>>>OK
Invoegen>>>tabel>>>opmaak>>>eigenschappen tabel en cellen>>>tabblad "tabel">>>klik op hokje bij onderste regel achtergrondkleur, in mijn voorbeeld #C1EE93>>>OK

Misschien is dit voor de meesten gesneden koek, maar voorheen kon ik dit eenvoudiger doen die optie is plotseling verdwenen. Maar zo kan het ook met hetzelfde resultaat.
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door nirwana »

Paul,

Bedankt voor het delen van jouw oplossing.

Ik zou denken dat je iets soortgelijks ook in een sjabloon / briefpapier (stationery) moet kunnen opnemen. Daarvan moet ik nog maar eens de mogelijkheden gaan bekijken...

Als ik dat wat verder mee kom dan zal ik het hier wel plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Hallo Nirwana,
Dat zou fijn zijn, ik wacht uw bericht af.
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door nirwana »

Paul,

OK, daar gaan we dan...
Op http://kb.mozillazine.org/Message_templates staat uitgelegd hoe je in Thunderbird met sjablonen kunt werken.

Om te beginnen stel je een bericht op zoals je dat normaal ook zou doen.
Dus je stelt de achtergrondkleur van de pagina in.
En je voegt een tabel in. Overigens heb ik in dit geval een tabel gemaakt met 2 rijen:
- in de eerste rij plaats ik het logo
- daaronder (in de tweede rij) plaats ik de berichttekst
Maar dat is net hoe je het zelf invult.

Houd de tekst die je hier ingeeft zo algemeen mogelijk, want we zijn nu een template (sjabloon) aan het maken. Het is de bedoeling dat je deze tekst zo vaak mogelijk opnieuw kunt gebruiken.

Vergeet niet om ook iets in te vullen bij Onderwerp, want daaraan kun je het sjabloon later makkelijk herkennen.

Als je klaar bent met het maken van het sjabloon dan ga je in het berichtvenster naar het menu Bestand en kies je voor Opslaan als > Sjabloon.

Dan zal Thunderbird jouw bericht opslaan in de map Sjablonen. Dat is een van jouw mail-mappen.

Wil je dit sjabloon later weer gebruiken, dan ga je naar deze Sjablonen-map en je dubbelklikt op het sjabloon dat je wilt gebruiken.
Je kunt dus ook meerdere sjablonen maken, bijvoorbeeld een algemene en enkele specifieke met bijvoorbeeld een standaardtekst als je bepaalde tekst vaker wilt gebruiken. Overigens kun je voor veelgebruikte teksten ook een addon als Clippings gebruiken: https://addons.mozilla.org/nl/thunderbi ... clippings/ Dan hoef je dat niet in een apart sjabloon te plaatsen, maar kun je het gewoon vanuit de Clippings-extensie selecteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door nirwana »

Ook de Stationery-addon kan interessant zijn: https://addons.mozilla.org/nl/thunderbi ... tationery/
Daarmee kun je een HTML-sjabloon selecteren dat je gebruikt als een soort briefpapier. De Stationery-addon onthoudt standaard het laatstgebruikte sjabloon, dus zo kun je elke keer hetzelfde sjabloon gebruiken.

Ik denk dat je hiermee diverse mogelijkheden hebt, zodat je niet elke keer veel tijd kwijt bent met de opmaak van jouw e-mails voor Raad & Daad. Dan kun je daar beter 1 keer tijd aan besteden en dan zorgen dat het voor de volgende keren goed staat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Hallo Nirwana,
Hartelijk dank hiervoor, ik ga er mee aan het werk.
Prettig weekend
Met vriendelijke groet,
Paul
PaulGJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 juli 2010, 6:25
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door PaulGJ »

Hallo Nirwana,

Sinds uw tip voor het gebruik van de add-on "stationery" ben ik hier druk mee aan de slag gegaan.

Deze add-on is precies wat ik bedoelde en ik zou het niet meer willen (lees: kunnen) missen.
Op dit moment heb ik 8 voorbeelden opgeslagen die ik door de week heen regelmatig gebruik.
Ik ben dik tevreden!!
Met vriendelijke groet,
Paul
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opmaakmogelijkheid verdwenen

Bericht door nirwana »

PaulGJ schreef:Hallo Nirwana,

Sinds uw tip voor het gebruik van de add-on "stationery" ben ik hier druk mee aan de slag gegaan.

Deze add-on is precies wat ik bedoelde en ik zou het niet meer willen (lees: kunnen) missen.
Op dit moment heb ik 8 voorbeelden opgeslagen die ik door de week heen regelmatig gebruik.
Ik ben dik tevreden!!
Paul,

Dat is erg leuk om te horen.

Ik sluit bij deze dit onderwerp. Als je nog verdere vragen hebt, dan kun je altijd een nieuw onderwerp op het forum starten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten