imap mail Thunderbird opslaan externe schijf

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Toolmaker
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 februari 2012, 20:45
    Android Firefox

imap mail Thunderbird opslaan externe schijf

Bericht door Toolmaker »

hallo,
Zoals in de titel: imap mail Thunderbird opslaan externe schijf

Een lang verhaal, dit om uit te leggen wat ik tot nu toe getracht heb, een eenvoudige uitleg hoe het wel voor elkaar kan krijgen zou top zijn!

Ik krijg van xs4all de boodschap quotum overschreden, binnenkort kunt u geen mails meer ontvangen/ versturen.

Er van uitgaande dat bij IMAP de mails die je verwijderd op je pc ook bij xs4all verwijderd worden, ben ik een schoonmaak gaan houden,

Ik heb een paar honderd mails verwijderd, maar dit heeft totaal geen verandering in de situatie gebracht onderaan zie ik nog steeds het rode vierkantje met daarin 98%.

Het grote deel van mijn (3000) mails wil ik op een externe hdd behouden en ter reverentie kunnen raadplegen en openen / bewerken.
Dit krijg ik maar niet voor elkaar!!

Ik heb wel een volledige back-up gemaakt, maar daar kan ik geen afzonderlijke mails openen of bewerken.

Nu heb ik een programma gevonden met de naam MailStoreHome, een gratis versie gedownload om te kijken of dit wel wat is.

Ik heb met veel pijn en moeite een archief kunnen maken, maar dit komt gewoon in een locale map bij Thunderbird te staan met de naam export MailStoreHome.

Ook heb ik met mailstorehome een backup naar mijn externe hdd willen maken, dit is gedeeltelijk gelukt.

Op mijn Samsung externe hdd een map aangemaakt met de naam back-up Thunderbird 27-11-2016,

In mailstorehome aangegeven dat de back-up in de map Thunderbird 27-11-2016 moet komen, en dit lukt, alleen als ik dan ga zoeken vind ik niet alle mails en ook niet van de laatste maanden, alleen tot 4 maanden geleden!!!
Zijn er mensen die weten hoe ik een kopie mails met Mailstorehome kan doen of met een ander programma?
Thx
Ton
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: imap mail thunderbuird opslaan externe schijf

Bericht door Pettic »

Advies om de extensie ImportExport Tools te installeren. Na herstart van TB vind je dan onder menu Extra> Importeren/exporteren in mbox/eml opmaak. Kies voor Map exporteren of Exportmap en volg de instructies.
Laatst gewijzigd door Pettic op 28 november 2016, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: imap mail thunderbuird opslaan externe schijf

Bericht door W Postelmans »

Misschien kan je je probleem oplossen door op een lichtjes andere manier te gaan werken?

Met een IMAP account wordt de inhoud van de mappen die onder dat IMAP account, automatisch of manueel, gecreeerd zijn (meestal Inbox, Outbox, Concepten, Prullenbak, Junk mail, Archieven, ...) in de achtergrond van je Windows (of Linux) gerepliceerd tussen de account mappen in je mail client (in jou geval Thunderbird op je PC) en de account mappen op de server van je ISP (in jou geval XS4ALL). Dus na een replicatie zijn de mails in die mappen beschikbaar op je PC maar ook op de server (de inhoud van beide sets mail mappen is identiek). En als na een tijdje je ISP vindt dat je op "zijn" disken te veel data bijhoudt (in je mail mappen), dan krijg je zulk een bericht en kan je na een tijdje niet meer werken.

Dus waar je op moet letten is dat je de hoeveelheid mail beperkt die bijgehouden wordt in je mail mappen. Waar mensen soms niet aan denken is dat ook de hoeveelheid mail die in je "Prullenbak", je "Concepten", je "Outbox", je "Junk Mail" en je "Archieven" staan ook gerepliceerd worden naar de ISP en dus meetellen om te bepalen of je "te veel space in gebruik hebt" of niet.

Dus als je je probleem wil oplossen door bijv. oude mails uit je Inbox te verwijderen, dan worden door de "Verwijder" instructie die mails verplaatst naar je Prullenbak, en zolang je je Prullenbak niet leegmaakt, blijft je probleem bestaan want de totale volume aan nodige "diskspace" op de server blijft gelijk. En je moet best ook regelmatig de andere mailboxen onder je account verkleinen door een grondige "poetsbeurt".

Als je een aantal mails uit je mailboxen wil verwijderen, maar toch de mails graag ergens wil bijhouden, dan kan je onder "Lokale Mappen" een archief, indien je dat wenst met vele sub-mappen en sub-sub-mappen, aanmaken en de bij-te-houden mails vanuit je account mappen verplaatsen (niet copieren!) naar dat archief. Immers alles wat onder "Lokale Mappen" zit wordt NIET gerepliceerd naar de ISP mail server, en dus tellen "archieven" onder "Lokale Mappen" niet mee in het bepalen of je al dan niet te veel diskspace gebruikt.

Denk er ook aan dat na een grondige poetsbeurt de mappen eerst moeten gerepliceerd zijn naar de ISP server voor die kan zien dat je inderdaad minder "diskspace" gebruikt. Bij een periodieke poetsbeurt waarbij ik meestal 1000+ berichten verplaats naar "lokale mappen", duurt het meestal een uurtje of zo voor alles gerepliceerd is. En om daarna dat foutbericht te vermijden moet ik meestal even Thunderbird stoppen en starten.

Succes!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: imap mail thunderbuird opslaan externe schijf

Bericht door W Postelmans »

Ach ja, nog iets vergeten!

Waar je je mail mappen (gedefinieerd onder je "account") of je "Lokale Mappen" bijhoudt, op de C: disk, op een andere partitie op je interne disk, op een externe disk, of op een USB stick, speelt total geen rol om het berekenen of je "te veel diskspace" op de server in beslag neemt of niet. Het enige wat daarin een rol speelt is waar (in de Thunderbird op je PC) je mappen gedefinieerd hebt, onder je "account" of onder "Lokale Mappen".

Het is wel niet echt aan te raden om je mappen op een eenheid bij te houden die via USB aangesloten is, dit omdat, als je die eenheid even ontkoppeld hebt en terwijl je PC stopt en herstart, mogelijk je Windows aan die eenheid een andere "drive letter" gegeven heeft. En dan kan, na de herstart, je TB die mappen niet meer vinden, tenzij je manueel de drive letters gaat aanpassen. Dus die mappen best bijhouden op de interne disk, of op een 2de interne disk.

In de "Instellingen", "Server Instellingen", "Lokale Mappen" van je account kan je vinden waar de mappen, die horen bij het mail account, zich bevinden. Voor de "Lokale Mappen" vindt je een gelijkaardige instelling direct onder "Instellingen", "Lokale Mappen".
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 184
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 7 Firefox

Re: imap mail thunderbuird opslaan externe schijf

Bericht door markh »

Misschien een stomme vraag, en W. Postelmans stipte het ook al aan, maar heb je de Prullenbak ook geleegd op de server? Als dit niet is gebeurd, dan is het logisch dat je nog steeds aan de limiet zit, er is dan namelijk niets echt verwijderd.
Plaats reactie