Wachtwoord om Thunderbird te starten

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
koosr46
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Android Firefox

Wachtwoord om Thunderbird te starten

Bericht door koosr46 »

Mijn kleinkinderen beginnen groter te worden en zitten dus wel eens achter de pc.
Om te voorkomen dat ze onze mail lezen had ik profilepassword 0.7.17 als add-on
Maar deze hield het verzenden van mails tegen bij de nieuwere versie van TB
Ik wil graag iets dat ik gelijk na het opstarten een wachtwoord in moet tikken.
Bij een hoofdwachtwoord zie je al wel gelijk de mappen en dat wil ik dus vermijden.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoord om Thunderbird te starten

Bericht door W Postelmans »

Ik meen dat je best voor jezelf en voor je kleinkinderen aparte "Windows Accounts" aanmaakt (via Control Panel, User Accounts), en dat minstens jou account met een wachtwoord beveiligd is. Als jij dan je PC opstart, dan selecteer je bij het opstarten van Windows jou account en dan zal ie het wachtwoord van je account vragen. Daarna gaat ie enkel verder indien het wachtwoord juist is. Als je (klein)kinderen dan je PC opstarten, dan moeten zij starten met hun eigen "account" (zij kunnen immers niet met jou account starten omdat ze jou wachtwoord niet kennen). Als je op hun account ook een wachtwoord Zet, moeten zij dan "hun" wachtwoord invoeren om verder te gaan, indien je daar geen wachtwoord op zet, kunnen zij zonder wachtwoord in te voeren verder gaan.
koosr46
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoord om Thunderbird te starten

Bericht door koosr46 »

Bedankt voor je reactie, maar ik kan daar heel weinig mee.
Ik woon bij Arnhem en ik ga ook niet naar Groningen via Middelburg.
profilepassword 0.7.17 deed precies wat ik wil, maar nu dus niet meer.
Daar zoek ik een alternatief voor.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoord om Thunderbird te starten

Bericht door W Postelmans »

Sorry, maar dan kan ik je niet helpen. Misschien iemand anders wel?

Misschien nog dit: ik beweer lang niet dat verschillende "windows accounts" de enige goede oplossing is voor het beveiligen van de gegevens van een gebruiker van een PC tegen lezen en veranderen door een andere gebruiker van dezelfde PC, maar het is wel (voor zover ik weet) de enige die over het hele systeem werkt. Tenslotte, als je binnen in Thunderbird je systeem "beveiligt" tegenover je kleinkinderen, dan zijn je gegevens in TB waarschijnlijk veilig, maar het helpt niks als bijv. een kleinkind per ongeluk een aantal van je foto's verwijderd heeft.

Ik ben geen Microsoft fan, maar dit hebben ze, naar analogie met de designers van bijv. Unix (Linux) en OIS (Apple), goed geimplementeerd.

Een redelijk volledige en "allesomvattende" beveiliging wordt immers door Microsoft gefaciliteerd d.m.v. het creeeren van verschillende "user environments" d.m.v. 2 of meer "Windows" (of tegenwoordig "Microsoft") accounts. Microsoft verzekert support voor die functionaliteit ook in de toekomst. Natuurlijk kunnen andere firma's (of individu's) gelijkaardige functionaliteit beschikbaar maken, maar als je die gebruikt, ben je wel steeds afhankelijk van de "goodwill" van die mensen om steeds hun programma's tijdig aan te passen aan de veranderende systeem omgeving. Ik versta dat jij ondervonden hebt dat dat bijv. voor "profilepassword" niet het geval was? Als je een redelijke zekerheid wil dat je oplossing van vandaag ook morgen nog zal werken, raadt ik je toch aan om het voeren van 2 verschillende accounts in je Windows eens van naderbij te bekijken.

Maar natuurlijk, als je een betere en betrouwbare oplossing vindt, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
koosr46
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoord om Thunderbird te starten

Bericht door koosr46 »

Het probleem is opgelost.
Ik gebruik als add-on: STARTUPMASTER

Bedankt voor het meedenken
Gesloten