Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door toshibake »

Net op tweakers net gelezen dat er voor Thunderbird een extensie klaargestoomd wordt . Ik hou wel van privacy, ook in verband met mailverkeer. Hoe kan ik op de beste manier en met welke tool(s) mails meer privacy vriendelijk versturen ?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door W Postelmans »

Kijk misschien ook eens bij "openmailbox.org".

Dat is een (Franse) provider waar je gratis een email adres kan aanmaken. Je privacy wordt er beter gerespecteerd dan bij de meeste andere providers, omdat o.a. aan je "bestemmelingen" niet je IP adres verklapt wordt. Ze vragen elk jaar wel om een "gift", of je dat wil doen beslis je zelf (maar.....: goede service is misschien een kleine bijdrage waard?).

Openmailbox werkt al sinds enkele jaren probleemloos samen met mijn TB.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door toshibake »

Oei, dat betekent dus dat ik een nieuw mailadres moet aanmaken ?
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door oeekker »

De Enigmail extensie bestaat al tijden voor Thunderbird en daarmee kan je met andere gebruikers die een PGP/GPG-sleutel hebben, versleutelde berichten uitwisselen en waarmee je voor iedereen e-mails digitaal kan ondertekenen, waarmee de ontvanger kan zien dat de mail inderdaad van jou afkomstig is en niet veranderd is.

De Proton mail extensie ken ik niet, dus daar kan ik je geen informatie over geven.

Daarnaast is Pretty Easy Privacy (of kortweg p≡p) bezig met integratie met Thunderbird, waarbij het makkelijker moet worden om versleutelde berichten uit te wisselen.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door toshibake »

Tja, die Proton extensie (bridge) vereist bij meedoen aan bèta fase al een proton mail adres. Dan nog maar eventjes wachten op Pretty Easy Privacy ? Wat is eigenlijk het verschil tussen Enigmail extensie Pretty Easy Privacy en en bijgevolg de betere ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door nirwana »

Enigmail is gebaseerd op PGP. Dat is wel veilig, maar niet erg "easy". Je moet het namelijk nog wel zelf inrichten / configureren.

PEP zegt dat zij standaard beveiligd zijn en ook eenvoudig in gebruik. Dat moet ook wel als je wilt dat iedereen via jouw systeem veilig gast communiceren. Dan moet je iets bedenken dat goed integreert en daardoor kinderlijk eenvoudig is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door toshibake »

Oké, zal dan wel voor PEP gaan, hartelijk dank voor jullie reacties :D
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door oeekker »

Voor de liefhebber nog even een verklaring van de afkortingen:
PGP - Pretty Good Privacy (dit is een understatement, de beveiliging is zeer goed, afhankelijk misschien van je sleutellengte, aangezien computers steeds krachtiger worden)
GPG - GNU Privacy Guard (open source variant van PGP)
GNU - GNU Not Unix (tsja, daar schiet je weinig mee op, omdat het recursief is, het lijkt een beetje op Unix, maar is het niet)
PEP - Pretty Easy Privacy (refereert aan PGP, is bedoeld om versleuteling makkelijker te maken)
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Proton mail extensie ? Enigmail extensie ?

Bericht door toshibake »

Bedankt voor de verhelderende opmerking, leer weeral wat bij. Heb gisteren ook gelezen dat maildienst 'Lavabit' terug zou komen. Die Pretty Easy Privacy zou wel niet gratis zijn. Raar hé, dat ik daar ook naar kijk, ben toch geen Nederlander :lol: Die extensie Enigmail is voor mij inderdaad toch wat te hoog gegrepen met de kennis die ik heb over dit soort zaken :(
Plaats reactie