locatie lokale mappen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Android Firefox

locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik was op zoek naar een manier om Thunderbird-data van de C-schijf naar de D-schijf te verplaatsen en ik begreep op een website te lezen dat dit kon door bij Extra/accountinstellingen bij 'Lokale mappen' een mapnaam op de D-schijf in te voeren. Maar helaas, werden de oude mails niet gekopieerd naar die nieuwe map en zie ik mijn oude mails niet meer. Ik probeer de oude 'Lokale map' weer opnieuw in te voeren, maar krijg de foutmelding dat het ingevoerde pad (C/Users/Gebruiker/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles) niet geschikt is voor berichtenopslag.

Mijn vraag is dus hoe ik mijn fout kan herstellen. Blader ik voor lokale map naar een verkeerde map?
Ik heb ook gekeken of ik gegevens van C kan kopiëren naar de nieuwe map op de D-schijf, maar ik zie geen mappen op C met vergelijkbare inhoud.

Het zou fijn zijn als iemand kan helpen. Ik merk nu hoe belangrijk mail is. Ik heb wel een dagelijkse backup van mijn profile. Kan ik daar misschien mijn fout mee herstellen?

Alvast bedankt.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door Torzan »

De foutmelding zou kunnen komen doordat je 'Gebruiker' in het genoemde pad hanteert i.p.v. de werkelijke mapnaam (=Windows-gebruikersnaam). Dit zou je ook moeten kunnen zien door het huidige bestand prefs.js in het profiel te vergelijken met dat in de back-up, of je kunt dat van de back-up weer naar het huidige profiel kopiëren.

Aangezien je al bekend bent met profielmappen en de locatie ervan, kun je daarna waarschijnlijk het beste een nieuw profiel voor de gewenste locatie aanmaken met de profielbeheerder (en de optie Map kiezen), en de inhoud van de back-up daarheen kopiëren. Aanpassen van het bestand profiles.ini dat zich boven de bestaande map Profiles op C bevindt en blijft bevinden, zou dan niet nodig hoeven zijn, noch van de Lokale map in de UI, en overige verwijzingen naar C: zouden vanzelf moeten worden aangepast of hooguit een kleine aanpassing achteraf nodig hebben, zoals een ondertekening waarnaar in de bestaande profiel naar C: wordt verwezen. Dat laatste zou je ook door bewerken van het nieuwe bestand prefs.js kunnen doen, maar wordt niet aanbevolen. Het bewerken van de locatie voor Lokale map in de UI van Thunderbird overigens ook niet.
Dit alles zou moeten lukken met de instructies in dit en dit artikel.
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik denk dat ik het probleem heb opgelost (ik ontdekte in de profielmap een map Local Folders), maar ik zal de info van Torzan nog gaan bestuderen. Bedankt voor de snelle reactie.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Kijk misschien eens bij het bericht "Copy TB Calender" van 14 sept 2016. Dat is wel in verband met een ander probleempje, maar daar beschrijf ik hoe je een TB omgeving (met calender, account mappen en "lokale mappen"(en zelfs met hele profiles) naar een andere computer kan overzetten. Daaruit zou je gemakkelijk moeten kunnen distilleren hoe je mappen naar een andere HD/partitie, of naar een andere map, kan overzetten.
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik dacht dat ik met de tip van Torzan en W. Postelmans geslaagd was mijn profiel van C naar D te verplaatsen, maar uiteindelijk bleek het niet gelukt te zijn.

Bovendien, toen ik weer terugging naar het defaultprofiel op C, bleek een aantal mappen verdwenen te zijn, die ik niet terugkrijg. Ik mis onder Lokale mappen de mappen Ongewenst, Verzonden en Trash. Als ik een mail verzend krijg ik de foutmelding ‘Er is onvoldoende schijfruimte om nieuwe berichten te downloaden … (etc).’ De mail komt wel aan, maar de map Verzonden blijft leeg. Als ik een mail verwijder gebeurt er niets. Ik heb Thunderbird opnieuw geinstalleerd, maar de fout zit blijkbaar in het profiel?

In Verkenner zie ik onder Local Folders een groot Trash-bestand en een bestand Sent, beide gewijzigd op 9 januari, dus voordat het mis ging.

Kan ik de verdwenen mappen nog herstellen? En als dat niet kan en ik Thunderbird opnieuw moet installeren, kan ik dan mijn Postvak In (of ook de Verzonden mails) daarin terug plaatsen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Je zou die moeten kunnen herstellen door hen (opnieuw?) naar de juiste map op je disk te verplaatsen en/of door ze de juiste naam te geven. Om het gewenste effect te krijgen, moet je soms wel rekening houden met hoe je ISP (Telenet, proximus, Scarlet, ...?) die email mappen noemt. Ik heb het namelijk reeds meegemaakt dat een "Nederlandstalige" TB opeens mappen gebruikte met anderstalige namen. Dat komt regelmatig voor bij (buitenlandse?) ISP's, en zeker als je die via het IMAP protocol aanstuurt (dat is 1 van de redenen waarom ik, ondanks dat mijn ISP's me proberen te overtuigen om over te schakelen naar IMAP, voor productieve accounts ALTIJD POP3 gebruik! Ik gebruik enkel een IMAP account als ik de mails op meerdere "machines" wil kunnen lezen).

Probeer bijv. eens om je "Trash" bestand "Prullenbak" te noemen (of net andersom), je "Postvak In" "INBOX" te noemen, enz... .

En nog een goede raad (ik kan het niet frequent genoeg herhalen!): voor je manueel zulke dingen gaat wijzigen, is het ten sterkste aan te raden om vooraf een goede volledige backup van AL de te veranderen "disken" (C:/, D:/, E:/, ...) te maken naar een externe disk, en wel op zulk een manier dat je je disken helemaal kan terugzetten naar de inhoud die ze hadden VOOR je manueel ging aanpassen! Dat kan je bijv. met de gratis versie van EASEUS TODO Backup (of bijv. MACRIUM, ...). Met beide producten kan je vooraf een "Live DVD" aanmaken waarmee je je PC, zelfs als de disken helemaal onbruikbaar zijn geworden, alsnog kan starten en je backup kan terugzetten. Als je dan "het noorden verliest", waardoor bijv. je PC niet meer wil met Windows wil starten, kan je altijd je disken opnieuw naar de oude toestand brengen en opnieuw beginnen. Gebruik voor zulke backups best NIET de Microsoft producten want die hebben meestal een goed werkende Windows nodig om iets te kunnen doen.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door Torzan »

Kleine correctie op mijn vorige bericht: na kopiëren van de volledige profielmap dien je nog wel alle paden te controleren binnen Thunderbird, omdat ze misschien niet overeenkomen. Dat geldt dus ook voor de instelling voor Lokale map: onder Serverinstellingen, en misschien moet je even langs de locaties voor Verzonden, Archieven etc. onder Kopieën & mappen. Als deze niet juist zijn (m.n. die voor de Lokale map), kan er weleens wat ontbreken. Sommige mappen worden ook pas later aangemaakt, zoals Ongewenst, hoewel dat alleen voor nieuwe profielen geldt en dus bij op de juiste manier overzetten niet mag gebeuren.

Als je onder Local Folders een groot bestand onder Trash en Sent ziet met een bepaalde tijdstempel, duidt dat er waarschijnlijk op dat de ingestelde locatie op dat moment niet juist was, of eigenlijk dat je dat zo had ingesteld.

'Fouten' zitten altijd in het profiel, en herinstalleren heeft dus nooit zin. Vermijd ook het hernoemen van bestanden (laat zoveel mogelijk automatisch doen), evenals het aanpassen van de locatie voor de Lokale map vanuit de UI.

Waarom maak je niet gewoon een tweede profiel aan op D:, waarna je alles van C: daarheen kopieert zoals de instructies aangegeven? Een nieuw profiel aanmaken kan tegenwoordig ook makkelijker (ook in Thunderbird) via about:profiles, bereikbaar via Help > Probleemoplossingsinformatie. Klik op 'Een nieuw profiel aanmaken', geef het een naam, kies 'Map kiezen' en kies dan een locatie op D: (dit is net als 'Profiles' de map waar de profielmap in komt), klik op Voltooien, sluit TB af en kopieer de inhoud van de profielmap op C: daarheen, waarbij je alles overschrijft. Dan start je TB - je zou dan uit meerdere profielen moeten kunnen kiezen bij het opstarten - en controleer je de locaties. 'Lokale map' zou al goed moeten zijn, en je zou alles weer moeten zien.

Als je dit eenmaal met succes hebt gedaan, doe je het daarna binnen een minuut of twee, afhankelijk van hoe lang kopiëren van een profiel duurt. Als alles naar wens werkt, kun je het andere profiel vanuit de profielbeheerder of de bovenstaande manier later verwijderen, al dan niet met inbegrip van de bestanden zelf.
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik kan nu gewoon werken met alle mappen, dus dat is opgelost. Maar het verplaatsen van het profiel lukt nog niet. Ik maak een nieuw profiel Thunderbird2017 en kies de map D:\Thunderbird2017. Als Thunderbird daarna start krijg ik eerst een schermpje over Systeemintegratie. Ik vermoed dat ik hier niets hoef te doen, maar dat ik Thunderbird moet afsluiten.

Als ik daarna de inhoud van mijn oude profiel van C naar D:\Thunderbird2017 kopieer, en Thunderbird start krijg ik Thunderbird zonder mails. Onder D:\Thunderbird2017 zie ik een heel andere structuur dan op C. Daar zit het profiel onder Roaming\Thunderbird\Profiles.

Moet ik onder D:\Thunderbird2017 niet ook nog een map Profiles aanmaken?

En op C zie ik onder Thunderbird de bestanden profiles en registry en een map Crash Reports. Die zie ik onder D:\Thunderbird2017 ook niet terug. Ik zie dat het bestand profiles vandaag nog gewijzigd is. Moet ik dat meekopiëren of moet dat niet automatisch aangemaakt worden op de D-schijf?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door Torzan »

Mogelijk moet je in profiles.ini op C: boven de map met profielen nog aangeven dat het pad niet relatief is (zie 'Een profiel verplaatsten' in dit artikel), al zou de locatie al in orde moeten zijn als je het automatisch hebt laten aanmaken.

Als ik via thunderbird.exe -p in de snelkoppeling of via about:profiles een profiel in D:\tmp met de naam jojo laat aanmaken, zie ik daarna in profiles.ini

Name=jojo
IsRelative=0 --> dit is 1 voor profielen op C:
Path=D:\tmp\szos6syi.jojo

Zorg er ook voor dat je bestaande bestanden in het nieuwe profiel overschrijft - zelf gooi ik alle nieuw aangemaakt bestanden erin weg, zodat er geen conflicten kunnen ontstaan - en controleer na starten van Thunderbird met name de locaties voor 'Lokale map:' of pas deze aan. Ik zie hier dat deze al kloppen en voor een POP-account bv. D:\tmp\szos6syi.jojo\Mail\pop.<provider>.com heet, en voor IMAP D:\tmp\szos6syi.jojo\ImapMail\imap-mail.<provider>.com. Als je een hulpprogramma voor bestandsvergelijking hebt, zou je tot aan het moment van starten van Thunderbird uiteraard geen verschil mogen zien tussen de bestanden in het oude en nieuwe profiel, daarna kan e.e.a. veranderen. Mogelijk wel interessant: als ik na 1 keer starten en afsluiten van Thunderbird de bestanden prefs.js vergelijk, blijkt dat de locaties voor extensies vanzelf worden aangepast, maar diverse instellingen voor mappen die je onder Serverinstellingen terugziet (ook voor nieuws en feeds) blijven nog ongewijzigd, tenzij ze specifiek in Accountinstellingen worden bekeken en overal op OK wordt geklikt, ondanks dat ze bij bekijken en alvorens op Annuleren te klikken wel naar D: verwijzen. Misschien dat het daar fout gaat (misschien door caching) en je dat alleen hoeft te doen? Niet dat er hier iets niet leek te werken overigens, maar toch het noemen waard.

Aanmaken van een submap Profile op D hoeft denk ik niet en is een keuze, maar doe ik zelf wel om dit eenvoudiger te herkennen, anders zou het van alles kunnen zijn, zoals een back-up, bijlagen of nightly-programmaversie. Mocht je behalve Thunderbird nog meer programma's hebben waarvan je de gebruikersgegevens op D: wilt opslaan (i.v.m. schijfruimte op C: misschien), zou je ook exact dezelfde naam kunnen gebruiken, dus D:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\, waarin dan de nieuwe map met willekeurige tekens komt. Da's misschien handiger dan verschillende locaties per programma in de hoofdmap van D:.

Van de standaardlocatie op C: in Roaming wordt nog steeds gebruik gemaakt, o.a. voor de crashrapporten en eventuele logbestanden (registry heb ik hier niet maar da's niet erg), dus die komen niet op D:. Zie het maar zo: uitsluitend de benodigde bestanden per profiel komen op de andere locaties; je zou er wel 20 kunnen hebben op 10 schijven, en meer 'centrale' profielgegevens blijven op C: bestaan. Het blijft toch een soort systeemlocatie waarin Windows van alles verwacht.
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik begin er steeds meer van te begrijpen en het wel leuk om iets meer van Thunderbird te leren. Maar, als ik het profiel heb verplaatst kan ik de map Local Folders daaronder niet gebruiken. Als ik in het Thunderbirdscherm via Extra/Accountinstellingen die map aanwijs krijg ik de melding:
"Het pad voor de Lokale map ‘D:\Thunderbirdbestanden\Profiles\Wandelen2017\Mail\Local Folders’ is niet geschikt voor berichtenopslag. Kies een andere map."

Als ik een map aanwijs buiten het nieuwe profiel, in dit geval backup D:\ne6ude4.default\Mail\Local Folders, krijg ik wel alle mail te zien.

Ik vroeg mij af of ik dit zo kan laten, of dat dit een gevaarlijke oplossing is?

Of is er een andere oplossing voor deze foutmelding? Of doe ik iets onhandigs?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door Torzan »

Waarschijnlijk komt dit doordat niet aan een van de voorwaarden wordt voldaan, en dat zijn er nogal wat; je kunt ze hier vinden. Het zou bijvoorbeeld kunnen doordat de profielnaam ontbreekt (=vermoedelijk vereist onder Windows) of een ander deel niet herkenbaar bij een profiel hoort. Door het werkelijke pad stapsgewijs aan te passen, zou je erachter kunnen komen waar het precies verkeerd gaat, maar je kunt je voorstellen dat dit een algemene mapnaam is die niets over het bijbehorende profiel zegt. Misschien vatten deze opmerkingen in een gerelateerde bug het wel kort en krachtig samen. Dit is wellicht ook een reden om niet te snel en vanuit de UI de instelling voor Lokale map aan te passen, maar dat terzijde.

Je kunt het pad dus zo laten, of bv. aanpassen naar D:\Thunderbird-bestanden\Profiles\ne6ude4.default\Mail\Local Folders. Overigens heb ik deze fout nooit ervaren na verplaatsen van een profiel, maar hou het vaak bij standaardlocaties en heb de map Lokale mappen zelfs nog nooit gebruikt, waardoor foutmeldingen misschien uitblijven als er niet naar wordt gekeken. ;)
jwandele
Berichten: 7
Lid geworden op: 9 januari 2017, 17:48
    Windows 7 Firefox

Re: locatie lokale mappen

Bericht door jwandele »

Ik wou nog even bedanken voor alle hulp.
Thunderbird werkt nu goed, op de gewenste locatie. Ik heb de situatie maar zo gelaten. De map D:\Thunderbird-bestanden\Profiles\ne6ude4.default\Mail\Local Folders gaf helaas dezelfde foutmelding. Dat komt vast weer helemaal goed als ik t.z.t. naar een nieuwe PC overstap.
Gesloten