Thunderbird starten met Email opstellen.

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
DorusG
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 januari 2017, 15:07
    Windows 7 Chrome

Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door DorusG »

Hallo,

Is er een mogelijkheid om wanneer je Thunderbird start, meteen in het scherm Opstellen te komen.
Als ik op mijn computer in het menu kijk, zie ik daar Thunderbird met een submenu. In dat submenu
staat de optie 'Nieuw bericht aanmaken". Als je dat scherm weer sluit, is alles afgesloten, dus Thunderbird
wordt niet zijn geheel gestart, maar alleen het email invoer scherm.

Dank voor enige aanwijzing in die richting.

Groeten,

Aad
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door Torzan »

Je zou hiervoor de schakeloptie -compose kunnen opgeven in de snelkoppeling (of een kopie ervan), zodat je bv. dit krijgt:

Code: Selecteer alles

"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -compose
DorusG
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 januari 2017, 15:07
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door DorusG »

Dank voor je snelle reactie. Ik ga e.e.a. uitproberen.

Groeten,

Aad
DorusG
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 januari 2017, 15:07
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door DorusG »

Werkt prima. Bedankt.

Klein dingetje, misschien weet je dat ook wel. Ik heb een programma, dat direct mails kan versturen via
Thunderbird. Het is dus zaak, dat als er een mailopdracht komt, meteen het invoerscherm verschijnt en niet
dat heel Thunderbird wordt gestart. Ik heb al in het register zitten goochelen, maar dat werkt niet.

Groeten,

Aad
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door Torzan »

Bij een menuoptie of knop 'verzenden naar', zowel vanuit bestandsbeheer als een programma, zou toch per definitie al een opstelvenster moeten worden aangeroepen? Werkt dit dan wel vanuit dat programma als Thunderbird al is geopend? En zo ja, wat is er op tegen om Thunderbird open te laten? Je kunt het gedrag ook vergelijken met een ander programma van waaruit je iets als e-mail kunt verzenden; als dat wel werkt, zit het probleem dus in het genoemde programma.

Verder kan in dat programma of inderdaad het register de koppeling naar het in Windows ingestelde e-mailprogramma hard zijn vastgelegd (afhankelijk van het programma natuurlijk), tenzij je het mailprogramma inclusief de schakeloptie zelf in het programma kunt opgeven. Om welk programma gaat het? Van pakketten als Office is meen ik bekend dat dit zich niet zo makkelijk laat wijzigen als dat (blijkbaar) nodig is, net zoals dat bepaalde programma's hard bepalen om IE te openen.

Dan zijn er ook nog de Send To-links waarmee iets vanuit bestandsbeheer kan worden 'gekopieerd naar' - zie o.a. deze pagina voor een korte uitleg. Daarin zit ook het bestand 'Mail Recipient.MAPIMail' dat voor de interne koppeling met het standaard e-mailprogramma zorgt, wat natuurlijk Thunderbird kan, maar niet hoeft te zijn. Je zou dit bestand even opzij kunnen zetten om te kijken of dit bij de actie door het bedoelde programma wordt gebruikt, maar ik denk van niet. En dan nog is die snelkoppeling niet aan te passen, of zou dat niet nodig hoeven zijn. Wat je dus eigenlijk zou willen, is dat je een koppeling mét de schakeloptie in het genoemde programma kunt opgeven, maar als dat niet kan... Als je een snelkoppeling naar thunderbird.exe in de map plaatst die in het artikel wordt genoemd, moet dat ook werken vanuit bestandsbeheer, bv. als TB niet als standaardprogramma voor e-mail is ingesteld. Wel zonder -compose dan, anders worden er 2 geopend.
DorusG
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 januari 2017, 15:07
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird starten met Email opstellen.

Bericht door DorusG »

Je hebt gelijk. Als Thunderbird geminimaliseerd open blijft staan, werkt het goed. Het idee kwam alleen,
omdat tijdens de installatie van Thunderbird een menu-optie wordt aangemaakt van "Alleen mail opstellen".
In principe kan dat dus wel, echter ben je natuurlijk afhankelijk van de aanroep, welke de software doet,
die de mail aan wil maken. Voorzover ik weet, maakt het een .eml bestand aan. Thunderbird wordt gestart,
het mail invoer scherm verschijnt en daar meteen overheen het normale Thunderbird scherm.

In principe werkt het goed zo, dus ik ben tevreden. Hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten,

Aad
Plaats reactie