Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door W Postelmans »

Ik weet dat dit onderwerp reeds meermalen op dit forum is geweest, maar misschien is er tegenwoordig meer info bekend over mijn probleem? Daarom deze vraag:

Ik werk onder Win10 (alle updates uitgevoerd) op een "snelle" machines (8 logische cores, SSD, 16GB memory). Ik heb in mijn TB een aantal actieve accounts gedefinieerd (een 20tal, deels POP3 en deels IMAP), en in mijn "lokale mappen" heb ik verschillende 1000den berichten gearchiveerd. Meestal heb ik TB constant aktief. Ik houdt mijn "mailboxen" redelijk "proper" (doe regelmatig een "clean-up" (move naar archieven of verwijderen) van de berichten).

Enkele keren per dag, meestal terwijl ik een bericht aan het intypen ben, maar vooral zodra ik "zend" of "forward", reageert TB gedurende een minuutje niet meer: het blauwe "ik ben bezig" cirkeltje blijft draaien. Na een minuutje flikkert dan mijn scherm (waarschijnlijk omdat TB dan plotseling uit die "hang" situatie komt en antwoordt op enkele "clicks" die ik onderwijl vruchteloos gedaan heb). Nadien werkt TB weer een tijdje normaal.
Tijdens zulk een "hang" kan ik zonder problemen een ander programma (bijv. FF) starten en daar mee werken, dus het probleem zit duidelijk bij TB. Als ik dan stop met surfen en opnieuw TB naar de "foreground" op mijn scherm haal, en als TB nog steeds "hangt", dan zie ik na nog even wachten het effect dat ik hierboven beschreef (flikkering + verder gaan).

Ik heb reeds vruchteloos verschillende fora geconsulteerd, en zoals hier een daar voorgesteld heb ik in TB reeds alle add-on's (behalve mijn Ligthning agenda) geinactiveerd, en heb de automatische update van add-on's uitgevinkt. Ik heb ook al eens alle "msf" bestanden uit mijn profiles verwijderd, zodat ze opnieuw aangemaakt werden. Niets schijnt te helpen.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen aub?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door Torzan »

Zet 'Globaal zoeken en indexer activeren' eens uit in Opties > Geavanceerd > Algemeen. Als dat niet helpt, zet dan Windows Zoeken uit voor de datamappen van Thunderbird (de zoek- of indexeerfunctie onder Windows).
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door W Postelmans »

Zal ik eens uitproberen! Ik laat weten of het helpt!
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door Bakstenen »

Torzan,
ik heb hetzelfde maar ik heb Windows 7,de optie onder algemeen heb ik al uitgezet,maar dat makt niets uit, als ik een email verzend dan blijft het groene balkje een aantal seconden staan en kan je niets doen,maar wat is en waar kan ik de tweede optie vinden in windows 7
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door W Postelmans »

Hallo Torzan,
Ik heb je raadgevingen uitgevoerd en een paar dagen opgelet hoe ie werkt.
Ik veronderstel dat je met "zet dan Windows Zoeken uit voor de datamappen van Thunderbird (de zoek- of indexeerfunctie onder Windows)" bedoelt dat ik "Globaal zoeken en indexer activeren" onder "Opties, Algemeen, Uitgebreide Configuratie" moet uitvinken?

Na je beide raadgevingen uitgevoerd te hebben, lijkt het er op (maar dat kan toeval zijn) dat het probleem zich niet meer zo frequent voordoet, maar het is zeker niet weg (waar ik heb vroeger een tiental keren per dag ondervond, gebeurt het nu nog een keer of 4 a 5 per dag).

Zijn er nog zaken die ik kan uitproberen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door W Postelmans »

Hallo Bakstenen,
Dat ie bij bepaalde accounts bij het verzenden een aantal seconden die voorgang balk (de groene balk) blijft tonen, dat heb ik ook met bepaalde accounts. Het gebeurt meestal met accounts van Microsoft (hotmail, live, outlook, ...) en/of van Google (gmail). Dat ligt (vermoed ik) aan de traagheid waarmee de SMTP email servers bij Microsoft en/of Google, of je internetverbinding, reageren.
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird blijft regelmatig "hangen"

Bericht door Bakstenen »

Oke,ik zit bij Caiway maar dat kan ook.
Bedankt
Plaats reactie