Voorbeelden van Contactpersonen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Als ik een nieuwe mail aanmaak kan ik geen contactpersonen selecteren. Ze worden ook niet voorgesteld als ik de eerste letters typ.
Mijn contactpersonen zijn via mijn Gmail account gesynchroniseerd (Add-on Gcontactsync)
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door Torzan »

Zijn (al) je add-ons up-to-date en heb je zowel cookies voor Gmail als JavaScript ingeschakeld in Thunderbird (en ervoor gezorgd dat dit niet door een andere add-on wordt geblokkeerd)? Zie ook de pagina op addons.mozilla.org ervan.
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Cookies staan ingeschakeld in Thunderbird, maar ik vind niet hoe je JavaSkrip moet aanzetten.
citaat:

1/ Open Thunderbird and click on the "Edit" menu item. Select "Preferences" from the list of menu items listed. When the "Preferences" properties window opens, click the "Advanced" tab.
2/Click the "Scripts & Plug-ins" button in the window that opens. In the dialog window, check the box labeled "Enable JavaScript." This enables JavaScript for all Thunderbird email.
3/Click "Navigator." Navigator is part of the Thunderbird suite that allows you to browse Usenet groups. Click the "OK" button to save your changes. Click the "OK" button in the main preferences window. Thunderbird is now configured to allow JavaScript.

"Edit" (bij mij zal dat BEWERKEN zijn veronderstel ik ) kan ik nergens vinden. Waar staat dat?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 8.1 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door Pettic »

Kijk eens in het menu Extra> Opties> Opstellen: tab Adressering. Zet de eerste 2 vinkjes aan.
Windows; Firefox; Thunderbird
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Bij adressering staat er geen DIRECTORYSERVER gespecificeerd. Welke gegevens moet ik daar invullen als ik mijn Gmail contactpersonen gebruik?

citaat:


Open up the address book inside Thunderbird.
Go to Tools | Composition | check "Directory Server" and click Edit Directories.
Click Add and fill in the following information:
Name: Whatever you'd like to call this address book. For this example, I'll use foo.com directory.
Hostname: This is the FQDN of the LDAP server. In the Windows world, this will be a domain controller. In this example, the domain controller's name is "server1" so we set it for server1.foo.com.
Base DN: This setting depends on how your directory is laid out. Point this to the level of the directory at which you want to start searching for users. For this example, we'll assume you are using a the default in Windows and have all your users under the "Users" container so the setting is cn=users,dc=foo,dc=com.
Port number: The default is 389. This will change to the default SSL port, 636, if you check the box for "Use secure connection (SSL)."
Bind DN: This is a username that has access to search the LDAP directory. For this example, we assume there is a limited access user setup just for making LDAP queries -- ldapuser@foo.com.
Use secure connection (SSL): For most Windows servers you do not need this checked.
Click OK on the Directory Server Properties window to save your new directory.
Click OK on the LDAP Directory Servers window.
Choose your new directory (foo.com directory) from the drop-down list, and click OK on the Options window.
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Dit heb ik hier ook nog gevonden:

Gmail does not provide a LDAP server. LDAP is another protocol to access contact data. Thunderbird has built-in support for creating an address book that uses a LDAP server, but no support for modifying its contacts. You used to be able to use GCALDaemon to provide a the equivalent of a Gmail LDAP server, but it used the deprecated GData API, and doesn't work anymore.

Bron: http://kb.mozillazine.org/Using_Gmail_w ... illa_Suite
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Oeps, na heropstart werkt het nu ineens wel. Als ik de eerste letter intik krijg ik een lijstje met de betreffende contacten.

bedankt voor de hulp !
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door Torzan »

Nou, je bent me net voor, maar toch maar even plaatsen voor mogelijk algemeen nut: ;)

1. Preferences (voorkeuren) vind je onder Linux en Mac; in Windows is dat Opties.
2. De gevonden tekst heeft betrekking op Mozilla Suite / SeaMonkey; 'Scripts & Plug-ins' vind je dus niet in Thunderbird.

Doorgaans altijd even opletten of info niet is verouderd of op een ander product slaat. ;)

JavaScript staat standaard ingeschakeld in Thunderbird, maar is mogelijk geblokkeerd door een andere add-on; vandaar de vraag hierboven. Uitschakelen ervan in Thunderbird zelf gaat via de voorkeursinstelling javascript.enabled in de Configuratie-editor. Heb je ook de andere add-ons al eens uitgeschakeld? Zorg er ook voor dat je geen add-ons met hetzelfde doel gebruikt.

LDAP-directoryservers (of -adreslijstservers) zijn blijkbaar niet nodig en worden niet ondersteund voor/door Gmail, dus ik denk niet dat je het daarin moet zoeken. Dat tweede vinkje is dus ook niet nodig en staat standaard uit.

Eventueel kun je de Foutconsole in TB openen om te zien of daar een melding voorkomt, of wellicht is de optie 'Enable verbose logging' in het tabblad Interface van de add-on handiger (als dat nog aanwezig is, ik ken hem niet). Kijk ook even hier, hier en hier. Ik heb zo'n idee dat er iets fout gaat bij het aanmelden bij Gmail (door de add-on), waarbij je mogelijk tegen het probleem van 'less secure apps' aanloopt. Je kunt ook de add-on verwijderen, Thunderbird herstarten en de add-on opnieuw installeren, afhankelijk van de gevonden foutmelding. Hou er rekening mee dat de add-on een herstart vereist bij installatie, en dus mogelijk ook bij aangebrachte wijzigingen.
erik6
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 februari 2017, 12:03
    Windows 10 Firefox

Re: Voorbeelden van Contactpersonen

Bericht door erik6 »

Voor het ogenblik loopt het goed. Bedank voor de info.
Plaats reactie