Overbodige Archive map verwijderen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
petervanderlee
Berichten: 40
Lid geworden op: 2 augustus 2013, 14:33
    Android Firefox

Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door petervanderlee »

In een account staan 2 archief mappen, de ene heet Archief en de andere Archive (allebei met het bekende icoontje).
Echter de map Archive wordt niet gebruikt. Want als ik iets archiveer komt het in de map Archief.
Rechts klikken op Archive geeft geen Verwijder functie aan.
Hoe zou ik deze map weg kunnen krijgen??

Peter
-------------------
Vriendelijke groeten
Peter van der Lee
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door Pettic »

Je kunt de map uit je profielmap onder je account in de map Mail verwijderen. Je vindt het snelst de profielmap via menu Help> Probleemoplossingsinformatie: Toepassingsbasics: profielmap [Tonen].
Daarna Thunderbird afsluiten en de bewuste map Archives verwijderen.
Windows; Firefox; Thunderbird
petervanderlee
Berichten: 40
Lid geworden op: 2 augustus 2013, 14:33
    Windows 10 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door petervanderlee »

Ik heb de profielmap gevonden
Daar vind ik de volgende bestanden:

Archives.sbd\
Trash.sbd\
Trash-1.sbd\
Archive.msf
Archives.msf
bericht problemen
bericht problemen.msf
Doorgestuurde Berichten
Doorgestuurde Berichten.msf
Drafts.msf
filterlog.html
INBOX.msf
Junk.msf
msgFilterRules.dat
Ongewenste e-mail.msf
Sent Items
Sent Items.msf
Templates.msf
Trash
Trash.msf
Verwijderde items.msf

In Archives.msf vind ik de gegevens terug die behoren bij de map die gebruikt wordt, bijv de jaren.
Dus moest die Archive.msf het bestand zijn dat ik weg wil hebben.
Ik heb dat bestand verwijderd.
Maar het wordt gewoon weer opnieuw aangemaakt als ik firefox opnieuw opstart en daarna ook weer afsluit.

Opmerkelijk vind ik dat er een map Archives.sbd is een (daarbij behorend) bestand Archives.msf is
Maar er is geen map Archive.sbd en wel een bestand Archive.msf

Waar zou ik verder moeten zoek?
-------------------
Vriendelijke groeten
Peter van der Lee
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door Torzan »

Tip: vermijd rommelen met (profiel)bestanden zonder het doel ervan te kennen en/of omdat je misschien denkt schijfruimte te besparen (dat laatste is iets van het DOS-tijdperk). ;)

Aangenomen dat het om een POP-account gaat: mogelijk heb eens een Engelstalige Thunderbird geïnstalleerd gehad die de map Archives (met een s) heeft aangemaakt, en heb je daarna wat mappen hernoemd en anders ingesteld, en/of na installatie van een Nederlandstalige Thunderbird de map Archieven hernoemd naar Archief. Deze map is standaard waarschijnlijk niet te verwijderen als deze in gebruik is; handmatig aangemaakte wel. Mijn voorkeur zou dus zijn om die oorspronkelijke map voor archiveren te gebruiken om mogelijke problemen in de toekomst te vermijden (ook met andere accounts), en als je deze zo nodig Archief wilt noemen, dat gewoon via het contextmenu (rechtermuisknop) > Eigenschappen in Thunderbird te doen. Pas daarna zo nodig nog wel de archiveringsopties onder Accountinstellingen aan, en zorg ervoor dat in diezelfde eigenschappen de Locatie eronder eindigt met /Archives.

Wat de mappen en bestanden in je profiel betreft: het bestand (ja, bestand) 'Archives' bevat de inhoud van de map Archieven aan berichten, 'Archives.msf' het indexeringsbestand waar je niets mee hoeft te doen en wat mogelijk 0 bytes groot kan zijn als die map zelf geen berichten bevat, en Archives.sbd de bijbehorende submap voor archieven die alleen bestaat als er daadwerkelijk submappen in de map Archieven bestaan, zoals 2009, 2010 etc. In je profiel (en dus op schijf) zijn dat allemaal nog steeds Engelse namen; de naam 'Archieven' zit in de vertaling en is niet in te stellen via about:config (Configuratie-editor), maar zoals gezegd wel te hernoemen. Dat is dan ook de reden dat deze mappen na verwijderen vanzelf weer worden aangemaakt, en je deze juist niét moet verwijderen.

Dus nogmaals: controleer eerste of de huidige map Archief wel is te verwijderen (laat weten of dit ook niet lukt), pas de instellingen zowel via Eigenschappen van de map als in Accountinstellingen > Kopieën & mappen aan zodat de map Archive resp. 'Map 'Archieven' in:' wordt gebruikt en controleer of dit goed werkt, verwijder dan de map Archief en hernoem de map Archives zo nodig naar Archieven, of weer Archief.
petervanderlee
Berichten: 40
Lid geworden op: 2 augustus 2013, 14:33
    Windows 10 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door petervanderlee »

Voor alle zekerheid het gaat hier dus niet om een POP account maar om een Imap kan dat de reden zijn?

Die mappen verwijderen lukt niet, Bijv rechts klikken op de map geeft geen verwijdering functie in het context menu.
In de profielmap bijv Archive.msf verwijderen heeft alleen tot gevolg dat er bij opnieuw activeren van Thunderbird de map gewoon opnieuw wordt aangemaakt
Normaal gesproken gebruikt het systeem gewoon de map Archieven als ik iets archiveer die andere blijft altijd leeg.

Ik voeg voor alle zekerheid nog even een paar plaatjes toe voor de duidelijkheid
Afbeelding
Afbeelding
-------------------
Vriendelijke groeten
Peter van der Lee
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door Torzan »

Zo te zien heb je 1 IMAP- en 2 POP-accounts. Een verschil tussen POP en IMAP is dat bij POP de map Archieven door Thunderbird wordt aangemaakt, maar bij IMAP deze waarschijnlijk op de server bestaat en zich daar misschien niet laat verwijderen. Maar ook daarbij geldt dat mappen die in gebruik zijn vanzelf weer worden aangemaakt. Dat geldt dan voor de map zelf, en niet het indexeringsbestand (.msf) dat altijd wordt aangemaakt als er een bijbehorende map bestaat. Dat houdt dus in dat je de map archives zou moeten verwijderen, maar zoals gezegd kun je deze beter behouden.

Daarbij is er meen ik sprake van een bug die ervoor zorgt dat een aantal mappen (zoals Sent, Deleted, Spam/Trash en Archives) in het Engels zouden kunnen verschijnen, wat te maken zou hebben met mailservers die zich niet helemaal aan een RFC (6154) zouden houden of hier qua benaming licht van afwijken. Zo zie ik bij een IMAP-account bij Outlook óók de map Archive (weliswaar met een ander pictogram), ongeacht de taalinstelling van de webinterface, en hernoemen heeft geen zin of lukt zelfs niet. Het zou kunnen dat jouw mailserver hetzelfde probleem heeft (je ziet immers ook een map Sent Items). Je zou dit bij anderen kunnen navragen, of wellicht een tweede profiel kunnen aanmaken om mee te testen, waarin je dan alleen die account instelt en kijkt wat er standaard gebeurt, m.a.w. welke mappen worden aangemaakt. Bij POP heb je dat probleem niet, dus voor je beide andere accounts ziet de mapnaam er wel goed uit.

Klopt het dat je ook in webmail zowel een map Archief als een map Archive hebt? Heb je geprobeerd één ervan via webmail te verwijderen? Dat archive.msf opnieuw wordt aangemaakt is een teken dat er waarschijnlijk ook een map archive bestaat, zoals gezegd ook op de server. Je kunt ook kijken of het helpt als je het vinkje bij 'Berichtarchieven bewaren in:' uitzet, al denk ik niet dat het helpen. Zolang die instelling bestaat, wil Thunderbird de ingestelde map immers gebruiken, maar het blijft een client, dus de inhoud op en het gedrag van de server is belangrijk. Lang verhaal kort: als dit niet lukt, ben ik bang dat je de map Archive in moet stellen om zijn werk te laten doen, en de map Archieven te verwijderen, wat dan wel zou moeten lukken.

Misschien zijn deze links nog interessant om te bekijken:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=529788
http://kb.mozillazine.org/Importing_folders
https://groups.google.com/forum/#!topic ... DXoedbCRjk
petervanderlee
Berichten: 40
Lid geworden op: 2 augustus 2013, 14:33
    Windows 10 Firefox

Re: Overbodige Archive map verwijderen

Bericht door petervanderlee »

Ik denk dan dat ik het hier maar bij laat.
Het is dan wat teveel gedoe voor eigenlijk iets onnozels.
Maar ik heb er toch weer het een en ander van geleerd vwb. POP en IMAP
bedankt
-------------------
Vriendelijke groeten
Peter van der Lee
Gesloten