Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
S_Ozdemir
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
    Windows 7 Firefox

Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door S_Ozdemir »

Ik heb enige tijd (weken) problemen gehad met het verzenden van mail.
Na het opmaken en verzenden werden de berichten in de map Verzonden weergegeven, maar pas veel later bleken deze berichten niet eens te zijn aangekomen bij de geadresseerden.
Niet een gering probleem, want ik heb hierdoor zelfs behoorlijk wat onenigheid met een geadresseerde gehad.

Tijdens het verzenden wel een pop-up venster met enig info over een conflict (weet helaas niet uit mijn hoofd wat dit was), maar na het sluiten van dit venster sloot ook de te verzenden mail en belandde in Verzonden items.

Ik heb hierna een beetje zitten rommelen met de accountinstellingen, waarna het ontvangen en verzenden wel correct lukt.

Maar wat zijn dan nu de juiste instellingen? Zijn de instellingen die Thunderbird hanteert de regel, of moeten deze juist weer aangepast worden naar de instellingen van hetzij de provider of de aanbieder van de web-mail service waar ik gebruik van maak?

Ik gebruik Thunderbird om mail van mijn internetprovider XS4ALL binnen te halen en mail via een externe partij die gebruik van webmail aanbiedt.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door Torzan »

'Juiste instellingen' zijn die instellingen die nodig zijn voor je provider, dus in theorie zijn standaardinstellingen van Thunderbird niet de juiste, maar ze zouden grotendeels in orde moeten zijn. Aanpassingen hebben bijvoorbeeld betrekking op het wel of niet aanvinken van de optie voor het plaatsen van een kopie van verzonden items in een map Verzonden. Ik kan echter geen instelling bedenken die ervoor zorgt dat Thunderbird zogenaamd wel verzendt, maar dat dit in werkelijkheid niet gebeurt. Dat lijkt me meer een foutje, vandaar dat de melding in het pop-upvenster wel zo belangrijk is.

Uiteraard zou je verwachten dat het mailtje alleen in die map wordt geplaatst als er daadwerkelijk is verzonden, maar de vraag is of dat een lokale kopie is die (bij gebruik van IMAP) vervolgens naar de server wordt gekopieerd, of - als je tenminste verzendt via de SMTP-server van die provider - dat dit op de server al gebeurt, waarna dit weer lokaal (naar Thunderbird) wordt gekopieerd. Vandaar de bovengenoemde optie, en als je dit weet, weet je ook in welke slag het fout kan zijn gegaan. Bij gebruik van IMAP zou je daarom kunnen controleren of er een kopie van het verzonden mailtje op de server staat, waarbij dat nou net van de provider afhangt of dat wel of niet automatisch gebeurt. Bij Gmail bijvoorbeeld wel en Hotmail meen ik ook.

Houd er ook rekening mee dat sommige providers e-mail niet afleveren als het bijbehorende afzenderadres niet bij de provider hoort. Ik geloof niet dat dit bij Gmail gebeurt - of liever gezegd bij gebruik van de SMTP-server van van de eigen provider als je een Gmail-afzender gebruikt (via een andere identiteit of zelf ingegeven Van-adres in Thunderbird), maar mogelijk is dat ook meer iets voor de ontvangende server, waardoor dit gedrag dus onvoorspelbaar is. Dit alles heeft natuurlijk de bedoeling om spam tegen te gaan. Je kunt dit eenvoudig testen en vaststellen door met verschillende afzenderadressen en SMTP-servers te verzenden.

Heb je hier iets aan?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door W Postelmans »

Ter informatie: TELENET (Belgische ISP) laat toe om SMTP op twee manieren te gebruiken: "authenticated" en "niet-authenticated". Hoe je account opgezet is kan je o.a. merken in de definitie van de SMTP server: poort 25 = niet authenticated, poort 587 = authenticated.
Beide poorten werken indien de PC fysisch met een TELENET "modem" (en dus de TELENET kabel) verbonden is. Doch als je via de kabel van een andere provider verbonden bent, dan kan je enkel zenden indien je SMTP verbinding als "authenticated" opgezet is. Het foutbericht (ALS het al getoond wordt) is lang niet altijd duidelijk.
Ik weet niet hoe XS4ALL werkt, maar die ISP heeft misschien gelijkaardige voorwaarden?
S_Ozdemir
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
    Windows 7 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door S_Ozdemir »

Sorry voor de late reactie.
Mijn inkomende mail is ingesteld op POP3 bij de derde partij die webmail aanbiedt, waarbij ik 1 hoofdaccount en meerdere aliassen heb.
Mijn uitgaande mail is ingesteld op SMTP via de internetprovider XS4ALL.

Ik maak sinds eind vorig jaar gebruik van de VPN-server aanbieder TrustZone. Hiervoor nooit dit probleem gehad, wel na activeren van VPN. Maar dit mag in principe toch geen problemen opleveren? Want dit zou dan moeten betekenen dat ik alleen via mijn eigen computer niet alleen mail kan ontvangen/verzenden, maar ook andere online activiteiten niet kan verrichten, omdat servers dan dus controleren op IP-adres. En als dit afwijkt, zou ik dus niets meer online elders dan op de eigen computer kunnen doen.

Wat de instellingen betreft: in het verleden heb ik eerst de instellingen van Thunderbird gehanteerd, dan deze waar nodig/aangegeven gewijzigd naar de vermelde instellingen voor XS4ALL en de webmail aanbieder.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door Torzan »

Eerstens dit: zolang je niet hebt gecontroleerd of de mail die niet zou zijn aangekomen zich in het bijbehorende postvak op de server bevindt (zie hierboven), weet je ook niet waar het probleem van het wel verzonden maar niet aangekomen zit.

Misschien is het probleem dat je geen authenticatie voor de SMTP-server van XS4ALL gebruikt, waardoor die alleen zonder VPN werkt als je hem via de eigen provider benadert. Met een VPN bent je dan inderdaad vanaf een ander IP-adres verbonden, waardoor dat nodig is. TrustZone lijkt zelf geen SMTP-server te ondersteunen, anders zou dat een andere oplossing zijn. Ook schijn je de betreffende SMTP-server bij sommige VPN-providers te kunnen of moeten whitelisten; of dat kan, zou je bij TrustZone kunnen opzoeken of navragen. Zoeken naar smpt, server en vpn levert ook dergelijke antwoorden.

Het blijft dan wel vreemd dat in dat geval verzenden wel zou lijken te zijn gelukt. Geen verbinding is immers geen verbinding, dus mag niet tot verplaatsen naar verzonden berichten leiden, ook niet als er een foutmelding (de pop-up) verschijnt. Weet je zeker dat dit niet 2 aparte problemen zijn?

Webmail is natuurlijk webmail (en dus http(s)) en zou geen invloed moeten hebben op welke verbinding dan ook. Ook voor POP (en dus ophalen) maakt het niet uit of je via een VPN bent verbonden. Behalve de verbinding met de SMTP-server van je eigen provider zijn er denk ik maar weinig andere zaken of activiteiten die je niet via een VPN zou kunnen verrichten.
S_Ozdemir
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
    Windows 7 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door S_Ozdemir »

Vermoedelijk toch de verkeerde instellingen,.....maar.... toch is er denk ik iets vreemds aan de hand.
Enige dagen terug geprobeerd een mail te verzenden, maar lukte niet. De instellingen diverse malen aan moet passen, waarna het verzenden wel lukte.
Maar vandaag, nog steeds met de instellingen van de afgelopen dagen, wilde ik reageren op een mail van @rotterdam.nl, maar alweer hetzelfde probleem: een foutbericht m.b.t. tot authenticatie e.d., bericht kan niet verzonden worden, maar belandt alsnog in de map verzonden items.
Alweer verschillende instellingen moeten wijzigen. Pas na het selecteren van een andere standaard smtp server werd de mail (hoop ik, want geen foutbericht ontvangen) verzonden.

Is het mogelijk dat voor verschillende ontvangers de uitgaande server/poort/verbindingsbeveiliging aangepast dient te worden?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail in verzonden item, maar toch niet verstuurd

Bericht door Torzan »

Om met je laatste vraag te beginnen: ik denk van niet, omdat een willekeurige ontvanger natuurlijk niks met de instellingen van jouw verzendende server te maken heeft. Het kan wel zo zijn dat sommige ontvangers (of eigenlijk hun servers) controleren of het e-mailadres van een binnenkomend bericht wel bij de gebruikte providernaam hoort en de rest filteren (hoewel dat wel erg drastisch zou zijn), of het misschien alleen als spam beschouwen en het dus in een aparte map plaatsen (zie boven).
Even teruggravend in het geheugen heb ik ooit te maken gehad met een internetprovider waarvan de SMTP-server protesteerde als er een ander afzenderadres werd gebruikt dan dat van de provider zelf, en dit zelfs onmogelijk was. Alles waarschijnlijk met de bedoeling om spam tegen te gaan; ik vermoed dat als e-mail in deze tijd werd uitgevonden, het zelfs een vereiste zou zijn om het juiste of in elk geval bij de provider/SMTP-server horende adres te gebruiken. :)
Bij mailinglijsten kan zoiets ook gebeuren; ik ken er 1 die mijn verzonden mail daarnaartoe gewoon negeerde als daarvoor wel het juiste afzenderadres voor inschrijving op de mailinglijst werd gebruikt (en uiteraard het adres om naartoe te mailen), maar die mail via een andere dan de bijbehorende server voor dat adres werd verzonden, waardoor het verzenden steeds via webmail van het bijbehorende adres moest gebeuren (omdat ik de bij dat adres behorende SMTP-server niet wilde gebruiken). Mocht het in jouw geval ook om een mailinglijst gaan, dan heb je kans dat dit de oorzaak is (zie ook hier onderaan).

Maar om wat systematischer te werk te gaan:

- Wat zie je in de foutmelding? Die info is uiterst belangrijk; ontwikkelaars zullen zelfs niets doen als dit probleem als bug zou worden gemeld. Druk desnoods de eerstvolgende keer wanneer de pop-upmelding verschijnt op Alt+PrtScr op je toetsenbord en plak dit als nieuwe afbeelding die je hier uploadt.
- Heb je zoals voorgesteld al via webmail van je provider gekeken of - met of zonder foutmelding, of eigenlijk allebei - direct na het verzenden van een e-mail met Thunderbird, dit verzonden bericht ook via webmail beschikbaar is en dus op de mailserver staat?
Let er dan wel op of je in Thunderbird hebt ingesteld dat er een kopie van verzonden mail in zo'n map wordt geplaatst. Zet dit zo nodig uit in Thunderbird als dat niet zo is (via Accountinstellingen > Kopieën & mappen > Een kopie plaatsen in: ). Als dit wel is aangevinkt, zal Thunderbird immers sowieso een kopie van je ogenschijnlijk verzonden lokale bericht in Thunderbird naar de map Verzonden items (of iets dergelijks) op de server kopiëren, terwijl dit misschien niet is verzonden. Aangenomen dat je dat bericht ook via de SMTP-server van XS4all verstuurt, kan het zijn dat aanvinken van die optie zelfs wordt afgeraden (net als bij Gmail overigens), omdat de SMTP-server dat dan al voor je doet, je in die map anders dubbele berichten ziet, dit voor extra verkeer en ruimte op je schijf en in je mailbox op de server en zelfs voor vertraging of verstoring (en misschien een foutmelding?) kan zorgen, en je voor onderzoek zoals gezegd niet goed kunt zien waar het verkeerd gaat. De truc is om aan te tonen dat er daadwerkelijk is verzonden, dus dat zou je zonder de genoemde kopieerslag door Thunderbird moeten kunnen doen. Let wel: dit alles geldt alleen voor IMAP; bij POP is er geen sprake van deze berichtsynchronisatie.
- Is het in alle gevallen zo dat de foutmelding uitsluitend bij gebruik van het VPN optreedt, en zonder VPN dus nooit?
- Treedt het probleem uitsluitend op bij antwoorden op een bericht, of ook bij nieuw opgestelde berichten? Als het alleen bij antwoorden gebeurt, zie dan hierboven bij 'identiteiten' en zorg ervoor dat je bij antwoorden hetzelfde afzenderadres als dat van een nieuw bericht gebruikt, en dus niet dat van een andere identiteit. En mocht het wel hetzelfde adres zijn, pas dan de titel van het antwoord eens aan zodat 'Re:' verdwijnt, omdat (in theorie) de 'centrale ontvanger' van de mailinglijst hier nog onderscheid tussen kan maken.
- Durf je het aan om uitgebreide logging voor Thunderbird in te schakelen?
Plaats reactie