Ik kan geen berichten versturen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 maart 2017, 21:25
    Windows 10 Mozilla

Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Yvonne »

Hallo allemaal,

Ik probeer Thunderbird te installeren, maar het lukt me niet om mails te versturen. Ik kan ze wel ontvangen.

Ik krijg de volgende fout melding:
"Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde:
5.7.1 <unknown[86.86.17.201]>: Client host rejected: Access denied.
Controleer de berichtontvanger ‘xxx@kpnmail.nl’ en probeer het opnieuw."

Ik heb een zonnet mailadres. Ik heb nog een aantal accounts, kpnmail, en daarbij werkt het wel om mails te versturen.

Ik heb al gekeken bij oudere topics, maar ik kan niet echt iets vinden wat er op lijkt.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,
Yvonne
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Torzan »

Zo te zien maak je voor alle accounts gebruik van de SMTP-server van kpnmail, wellicht je eigen provider. Ik weet het niet helemaal zeker (ken deze provider niet), maar de kans is aanwezig dat deze server vereist dat je een kpnmail-adres als afzender gebruikt, en daardoor een afzender die op @zonnet.nl eindigt wordt geweigerd. Dat is ook de algemene fout waar 5.7.1 op slaat, soms ook wel aangeduid met "unable to relay". De foutmelding die je van Thunderbird ziet is enigszins verwarrend, omdat deze doet vermoeden dat het aan de ontvanger ligt, terwijl dit niet zo is.

Je kunt dus 2 dingen doen:
- Ervoor zorgen dat je SMTP-server van je provider voor alle adressen werkt door de uitgaande authenticatie in orde te maken, of
- Ervoor zorgen dat je bij de andere accounts, zoals die van Zonnet, de daarbij behorende SMTP-server instelt, inclusief de zéker nodige authenticatie (omdat je immers een externe gebruiker bent en je dus wel authenticatie móet gebruiken, waar dat misschien bij die van je eigen provider niet zo is).

Via Identiteiten in Accountinstellingen kun je ervoor zorgen dat je de SMTP-server per adres (identiteit en andere gegevens) kunt aanpassen.

Zie o.a. deze pagina, of een gerelateerde zoekopdracht.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door nirwana »

Zie https://www.tele2.nl/klantenservice/thu ... top-of-pc/ voor server-gegevens van Zonnet (inmiddels opgegaan in Tele2).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door oeekker »

KPN blokkeert voor zover ik weet alleen wel verbindingen met andere servers over poort 25, wat de standaard SMTP-poort is. Volgens mij werkt het meestal wel, als de communicatie over een beveiligde verbinding gaat, dus bijvoorbeeld via SSL poort 587 of 465. Dit is sowieso aan te raden, omdat anders je berichten niet versleuteld over de lijn gaan en iedereen die bij het lijntje kan ze zou kunnen lezen.
Kijk dus bij de instellingen van je andere e-mail providers en gebruik bij voorkeur een beveiligde verbinding.
Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 maart 2017, 21:25
    Windows 10 Mozilla

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Yvonne »

Beste Torzan, Martijn en Oeekker,

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ben met jullie adviezen aan de slag gegaan en heb de volgende dingen gedaan:

Ik vind verschillende namen voor de uitgaande server:
- smtp.versatel.nl via port 25 (gevonden op de site van tele2)
- mail.planet.nl via port 110 (instellingen in livemail, wat ik nu nog gebruik)
- mail.zonnet.nl (ik weet niet meer waar ik die gevonden had).

Vervolgens heb ik voor bovenstaande drie servernamen, verschillende poorten uitgeprobeerd (25, 110, 465, 587), en verschillende verbindingsbeveiligingen (geen, SSL/TLS, STARTTLS). Dat zijn dus nogal wat combinaties.

Bij de meeste combinaties kreeg ik de melding "wachttijd overschreden" en bij een paar "verbinding mislukt".

Het verste kwam ik bij smtp.versatel.nl op poort 25 (wat dus aangegeven werd door Tele2), daar kreeg ik voor alledrie de verbindingsbeveiligingen de melding dat de verbinding met de server midden in de transactie onderbroken was.

Overigens zijn de instellingen voor de smtp.kpnmail.nl server: poort 587, STARTTLS, geen authenticatie. Voor de versatel-server levert dat dus op poort 25 de transactieonderbreking op, en op poort 587 wachttijdoverschrijging.

Torzan, heb ik nu gedaan wat jij bedoelde? Want ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met de twee punten die noemt.

Hebben jullie nu misschien nog een suggestie?

Bedankt voor het meedenken!
Yvonne
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Torzan »

Het is zaak dat je een SMTP-server van je eigen provider gebruikt die óf alle afzenderadressen toestaat, en dus ook een adres van Zonnet terwijl je de SMTP-server van kpnmail gebruikt (dit is toch je provider?) óf, als dat niet kan werken, dat je voor elk afzenderadres de bijbehorende SMTP-server instelt, zoals bv. de SMTP-server van Gmail als je een Gmail-adres als afzender gebruikt. In het eerste geval is het wel van belang dat, ook als dit in orde is, je er nog steeds rekening mee moet houden dat je mail bij een ontvangende server kan worden geweigerd om spam te voorkomen. De tweede methode is dus wat zekerder.
Ik heb een zonnet mailadres. Ik heb nog een aantal accounts, kpnmail, en daarbij werkt het wel om mails te versturen.
Hieruit maak ik op dat verzenden behalve bij je kpnmail-account ook voor een andere account lukt, alleen niet bij die van Zonnet, wat op zich frappant is maar mogelijk te verklaren doordat het dan om die van Versatel zou gaan, waarbij authenticatie wel werkt. Zaak is in elk geval dat je uitsluitend de accountinstellingen voor de account met het probleem aanpast, omdat je anders de werking voor andere om zeep helpt.

Als je in Accountinstellingen links op een accountnaam gaat staan (= doorgaans het e-mailadres, dus met het envelopje), zie je onderaan de gebruikte SMPT-server voor die account. Het zou kunnen dat je voor alle accounts de standaardserver gebruikt, en dus die van kpnmail. In het linkervenster onderaan kun je SMTP-servers opgeven, wat je mogelijk al hebt gedaan. Als dat zo is, kun je op de eerdergenoemde plek onderaan per account bij Uitgaande server (SMTP) een afwijkende SMTP-server instellen in het vervolgkeuzemenu. Dat zou je dus voor je Zonnet-account kunnen doen, of in elk geval die waarbij je het probleem ervaart - ik vermoed dat het probleem optreedt als je vanaf je Zonnet-account (en dus -afzender) probeert te verzenden via de SMTP-server van kpnmail.

Om uit te sluiten of dat de oorzaak van het probleem is, kun je ook een extra identiteit aanmaken onder je kpnmail-account, waarbij je als afzender het Zonnet-adres toevoegt. Als bij opstellen van een e-mailbericht vanaf je kpnmail-adres en daarbij het kiezen van je Zonnet-adres als afzender (door aanpassen van je Van-adres bovenaan) hetzelfde probleem optreedt, weet je dus zeker dat dat de reden is en dien je de SMTP-server van zonnet te hanteren. In dat geval zul je de authenticatie hiervoor in orde moeten maken. Dit omdat authenticatie soms niet vereist is voor de server van je eigen provider (omdat je hier toch al mee bent verbonden), terwijl je bij gebruik van een externe SMTP-server zult moeten aangeven wie je bent. Dit kan soms ook betekenen dat je bij gebruik van de SMTP-server van je eigen provider de standaardpoort 25 zonder authenticatie kunt gebruiken, maar bij een externe SMTP-server een doorgaans hogere poort voor en met authenticatie nodig is.

Het spreekt voor zich dat de gekozen manier bepaalt onder welke account de verzonden mail belandt. Servers met poort 110 zijn ontvangende servers (dus een van de bovengenoemde kan geen SMTP-server zijn), die met 25 of 587 verzendende en dus SMTP-servers. Waarschijnlijk dien je voor je Zonnet-adres de SMTP-server van Versatel te gebruiken, en is het probleem inderdaad dat de SMTP-server van kpnmail geen mail van Zonnet-gebruikers accepteert. Meer info: hier, hier en hier.
Yvonne
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 maart 2017, 21:25
    Windows 10 Mozilla

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Yvonne »

Beste Torzan,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb geprobeerd wat je adviseerde om vanaf een kpnmail account iets te sturen met mijn zonnet account, en dat werkte! Dus ik kan met mijn zonnet account gewoon via dezelfde uitgaande server werken als de kpnmail accounts, en dus niet met de versatel server. Dat is wel een beetje raar (toch? of ik heb het zo verkeerd begrepen) en ik had dat dus ook nog niet geprobeerd omdat het in mijn ogen zo onlogisch is, maar ik ben blij, ik kan weer mail versturen!

Dankjewel voor je input!
Yvonne
Anton2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 september 2009, 15:26
    Windows 10 Chrome

Re: Ik kan geen berichten versturen

Bericht door Anton2009 »

Ik ben benieuwd of het volledig is opgelost Yvonne, want ik krijg het niet zoals ik het graag wil.
Net als jij heb ik ook meerdere mail accounts in Thunderbird. Ik heb gmail en zonnet.
Mijn mailaccount van ziggo wil ik niet gebruiken, omdat dat (wellicht) tijdelijk is.

Met gmail gaat het prima, maar met zonnet heb ik het (nog steeds) niet goed voor elkaar.
Mail ontvangen (zonnet of gmail) is geen probleem.

Het volgende is wel vervelend.
Wanneer ik namelijk, zoals hierboven wordt geadviseerd, een afwijkende SMTP-server instel, dan gebeurt er iets wat ik niet wil.
Bij beantwoording van mijn mail (reply) wordt dan namelijk mijn mailadres van gmail gebruikt en niet mijn zonnet mailadres.

Het kan zijn dat ik het nog steeds niet goed configureer, maar dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet
Anton
Plaats reactie