mail in spambox

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

mail in spambox

Bericht door marcel0138 »

Ik stuur een mail van mij, zeg maar naam@hetnet.nl naar zeg maar redaktie@vereniging.nl. Deze redaktie stuurt het door naar 5 personen waaronder mijzelf. Deze mail die dan terug komt via de redaktie komt in mijn spambox. Hoe kan dat en kan ik het spamfilter uitzetten? Voorheen kwam spam altijd in de inbox met het woordje spam ervoor.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: mail in spambox

Bericht door Torzan »

Je bericht omvat wat variabelen en duidt misschien op meer zaken die niet zijn genoemd.

Wat is "mijn spambox"? bedoel je hiermee de map Ongewenst in Thunderbird, een andere map daarin, of een map op de server?
Wat is "het spamfilter"? De ongewensteberichtendetectie in Thunderbird vind je onder 'Ongewenste berichten' in je Accountinstellingen en is uiteraard uit te schakelen.

Als spam voorheen in de inbox (= het Postvak IN in Thunderbird?) kwam en het woordje 'spam' voor de titel werd geplaatst, gebeurde dat waarschijnlijk door externe software of mogelijk zelfs door de server (en dus een optie aldaar), want dat doet de detectie van Thunderbird zelf niet. Wel kan dit door een 'ongewenstberichtkopregel' komen zoals in de genoemde sectie is aan te vinken (als je een extern spamfilter gebruikt), of zoals gezegd een optie op de server zelf. Dat eerste zou dan ook inhouden dat je de serverinstellingen voor ontvangende mail anders hebt ingesteld dan de externe server, wellicht verwijzend naar 127.0.0.1 en die software op je computer, mogelijk zelfs onderdeel van andere beveiligingssoftware.

Uiteraard kun je, door naast het betreffende bericht in Thunderbird naar de webmailversie daarvan te kijken, vaststellen of de mail in de juiste map in Thunderbird staat en of de titel ervan al op de server is aangepast. Ook heb je filterlogopties in Thunderbird (voor spam: Opties > Beveiliging > Logboek tonen, en voor zelf aangemaakte filters: Extra > Opties (of menuknop) > Berichtenfilters) die je kunnen vertellen wat er met het bericht is gebeurd en of Thunderbird daarvoor verantwoordelijk is.

Heb je hier iets aan?

/Edit: in eerste instantie denk ik aan een externe optie op de server die dit voor je bepaalt, aangezien het specifiek om jouw afzenderadres lijkt te gaan en dat soms als spam kan worden gezien. Ik denk niet dat dat een eigenschap van het zelflerende filter van TB is, maar kan ernaast zitten. Als dat wel zo zo is, kan het natuurlijk zijn dat het filtergedrag aan de serverkant is gewijzigd, maar dan is wel van belang waar deze mail nu belandt; mail komt niet zomaar in de map Ongewenst. Als je IMAP gebruikt, worden mappen natuurlijk met die op de server gesynchroniseerd, dus als mail daar als als spam is aangemerkt, kan dat wellicht ook een oorzaak zijn.
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: mail in spambox

Bericht door marcel0138 »

Even wat verdere uitleg. Ik zit in de redactie en ieder redactie lid heeft een eigen emaii adres maar er is ook een gezamenlijk redactie email adres. Wat daar naar gestuurd wordt komt via forward naar de 5 redactie leden, dus ook weer naar mij.
Ik heb nu in TB zelflerende ongewenste berichten detectie voor deze account uitgeschakeld. Hopelijk was dat de oorzaak. In deze imap account zit een map spam. Ik weet niet of de imap account de map spam heeft aangemaakt of dat het komt omdat vorig jaar dit account nog een pop account was.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: mail in spambox

Bericht door Torzan »

Aan 'Hopelijk' hebben we niet veel, feiten en zekerheden des te meer. En kennelijk heb je de logs niet bekeken. ;)

Zoals gezegd kun je via webmail controleren wat de status van het bericht is; tien tegen één dat het daar al verkeerd gaat. Thunderbird is immers een e-mailclient en kopieert dus berichten van een server. Bovendien heeft Thunderbird van zichzelf geen map met de naam spam (noch voor POP, noch voor IMAP), dus die map en eventuele inhoud bestaat kennelijk op de server en wordt vanwege IMAP gewoon naar Thunderbird gekopieerd.

Ik denk daarom dat er in het filter op de server iets is dat ervoor zorgt dat mail van een afzender die naar zichzelf wordt gestuurd/geforward als spam wordt gezien en evenzo als zodanig in de titel wordt gemarkeerd, al is het alleen al om eventuele 'loops' te vermijden. Om dat vast te stellen zou je bijvoorbeeld iets met een ander afzenderadres vanuit Thunderbird kunnen sturen, wat dan mogelijk wel aankomt. Maar zoals gezegd, controleer eerst wat je via webmail ziet, dat moet genoeg zeggen. Als het probleem daar ligt, zul je iets met de forwarding en/of opties voor spammarkering moeten (laten) doen.
Plaats reactie