adres voor opslagruimte

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
degeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
    Windows 10 Chrome

adres voor opslagruimte

Bericht door degeus »

Hallo,
Ik wil Thunderbird gaan gebruiken als vervanging voor Live Mail. Nu wil ik de adressen van de opslagruimte ergens anders dan standaard op c:\Gebruikers e.d. zetten, dus zowel de ontvangen, verzonden en opgeslagen berichten.
Ook zou ik graag de installatie zelf op een andere schijf hebben.
Ik kan nergens een optie voor e.e.a. vinden.
Wie kan mij de oplossing hiervoor aandragen?
m vr gr
Piet de Geus
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: adres voor opslagruimte

Bericht door Torzan »

Al die gebruikersgegevens worden (net als voor vele andere programma's in Windows, maar dan zonder deze benaming) bewaard in een profiel; vandaar dat de genoemde locatie onder \Gebruikers (of \Users) bij installatie standaard wordt voorgesteld en meestal door de gebruiker wordt geaccepteerd. Als je de profiellocatie ergens anders wilt plaatsen, zoals op D:, dien je dat dus eigenlijk te doen bij installatie en daarmee door aanpassen van de voorgestelde profiellocatie. Als dat al is voltooid, kun je het beste een nieuw profiel aanmaken via de profielbeheerder en de bestaande bestanden en mappen van het eerste profiel daarheen kopiëren.

Verplaatsen van de bestaande profielmap naar een nieuwe locatie is ook mogelijk, maar dan dien je het bestand profiles.ini zelf aan te passen. Kopiëren nadat een nieuw profiel is aangemaakt is dus veiliger en misschien handiger; sluit dan wel meteen Thunderbird nadat dat is gebeurd en gooi de inhoud van die nieuwe map bij voorkeur weg. Het gaat in dat geval alleen om de nieuw aangemaakte map en de bijbehorende vermelding in het bestand profiles.ini die voor je zijn gemaakt.

Controleer ongeacht de gekozen methode wel alle configuratie-instellingen in Opties en klik daarbij op OK waar dat kan (omdat sommige instellingen nog naar paden op C: zullen wijzen). Let er ook op dat er bestaande voorwaarden zijn aan de naamgeving van een profielmap, al zou je daar vanzelf tegenaan moeten lopen als je een tweede profiel laat aanmaken door de profielbeheerder.

De locatie voor de installatie zelf, dus de programmabestanden, zou je dacht ik ook moeten kunnen kiezen tijdens de installatie, is het niet?
Al met al is het misschien handiger om de bestaande installatie te verwijderen en dan opnieuw uit te voeren?

Bekijk voor de gebruikersgegevens dit en dit supportartikel en eventueel deze en deze pagina op mozillaZine.org en meld het als je er niet uitkomt.
Plaats reactie