Thunderbird verstuurt geen e-mail meer, poort 25

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
lstrijbos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 maart 2017, 13:22
    Windows 7 Chrome

Thunderbird verstuurt geen e-mail meer, poort 25

Bericht door lstrijbos »

Na een update van Thunderbird weigert het programma e-mails te verzenden, ontvangen kan nog wel. Bij het verzenden krijg ik de volgende melding:
"Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: Je moet eerst inloggen als je poort 25 gebruikt. Controleer de berichtontvanger en probeer het opnieuw"

Wat gaat hier mis?

Bij voorbaat dank,

Leo
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird verstuurt geen e-mail meer, poort 25

Bericht door Torzan »

Volgens de melding gaat er iets fout met de authenticatie, dat moge duidelijk zijn.

Doorgaans is dit een probleem met firewall- of andere beveiligingssoftware die de update niet herkent, maar dat zou eerder betrekking hebben op inkomende e-mail. De regel(s) daarvan nalopen en eventueel verwijderen en toevoegen is echter geen gek idee. Andere mogelijke oorzaken:

- Misschien heb je geen authenticatie voor de SMTP-server ingesteld omdat je alleen die van je eigen provider gebruikt vanaf de thuislocatie, maar is dit ineens wel nodig door bv. een beleidswijziging. Zorg in dat geval voor de juiste authenticatie-instellingen; waarschijnlijk moet je ook de poort wijzigen (zie instructies bij je provider).
- Misschien had je het niet ingesteld en hoeft dat voor thuis ook niet, maar treedt het probleem alleen op wanneer (of omdat) je je elders en dus buiten het eigen netwerk bevindt, wat dan is te verwachten. Doe in dat geval hetzelfde, maar controleer eerst of je niet onbedoeld met het netwerk van de buren of een open netwerk bent verbonden.
- Misschien gebruik je de add-on 'Check and Send'? Daarvan is bekend dat dit probleem erdoor na een update van Thunderbird kan worden veroorzaakt; zie o.a. deze supportvraag. Ik ben bang dat de add-on niet meer wordt bijgehouden, maar volgens de pagina met beoordelingen van de add-on zou instellen van dom.compartment_per_addon op 'false' via de Configuratie-editor (Opties > Geavanceerd > tabblad Algemeen) een oplossing zijn.

Zie ook dit supportartikel.
lstrijbos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 maart 2017, 13:22
    Windows 7 Chrome

Re: Thunderbird verstuurt geen e-mail meer, poort 25

Bericht door lstrijbos »

Mijn provider Ziggo heeft inderdaad een aantal wijzigingen doorgevoerd (uitgaande server heeft een andere poort gekregen, poort 587 ipv 25). In mijn accountinstellingen heb ik die wijzigingen doorgevoerd en ik kan nu weer e-mail verzenden. Nogmaals dank.
Plaats reactie