inbox niet meer compleet weergegeven

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Windows 7 Firefox

inbox niet meer compleet weergegeven

Bericht door Honk »

Beste,
Op 13 april (gelukkig een donderdag ;-) werd een van mijn inboxen door onverklaarbare redenen geleegd. Daarna kreeg ik bij het opstarten van mijn PC wel een diskcheck, dus misschien is er een bestand defect geraakt door een hard disk fout.
Wat nu opvalt is dat mijn andere inboxen van dezelfde ISP wel goed werken.
Ook zijn nieuwe emails van na de 13de wel weer in de inbox aanwezig.

Als ik met de zoekfunctie zoek naar de emails die in de inbox aanwezig horen te zijn, zijn ze allemaal wel in het zoekscherm te zien.
Als ik daarna op een nieuwe email van na de 13de "click" is hij gewoon te zien. De emails in de lijst van voor de 13de lijken geen inhoud meer te hebben.

Kortom ... ze lijken er wel te zijn maar ik kan ze niet meer benaderen.

Is er misschien een herstelprocedure?

N.B. Ik heb geen recente backup en ook worden emails automatisch verwijderd van de server.

Met vriendelijke groet en alvast fijne paasdagen,
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inbox niet meer compleet weergegeven

Bericht door Torzan »

Ik ga ervan uit dat de instelling via menu Beeld > Mappen wel in orde is, omdat die voor alle accounts en mappen hetzelfde werkt.

Heb je al geprobeerd de betreffende map (Inbox) te 'repareren' via de rechtermuisknop > Eigenschappen > Map repareren?
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Macintosh Safari

Re: inbox niet meer compleet weergegeven

Bericht door Honk »

Ja. Die optie had ik inderdaad al geprobeerd maar dat hielp niet. Ook safe mode gaf geen oplossing. Het is erg vreemd dat de zoekfunctie de mails wel laat zien maar dat de inhoud niet meer te benaderen is. Ik hoopte op een of ander recovery tool.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inbox niet meer compleet weergegeven

Bericht door Torzan »

OK, misschien heb je meer succes als je de profielmap opent (het makkelijkst vanuit Help > Probleemoplossingsinformatie > Map openen) en dan in de map(pen) Mail en/of ImapMail op zoek gaat naar het bestand van de mailmap waarvan je geen inhoud ziet. Sluit Thunderbird dan af en verwijder handmatig de .msf-bestanden; of allemaal, of alleen die van de bewuste map met het probleem. Let erop dat een submap in TB er in het profiel uit kan zien als [submap].sbd, waarin ook daarin telkens 2 bestanden zullen zitten, voor het geval je ze niet kunt vinden.

Als je toch in die bewuste profielmap zit, kun je natuurlijk ook het mailbestand zelf bekijken. Aangenomen dat het om een POP-account gaat, zou dat zoiets als Profiles\xxxxxxxx.default\Mail\pop.provider.nl\Inbox kunnen zijn, waarbij Inbox.msf het indexeringsbestand is. Bekijk dan het bestand Inbox met een tekstviewer of -editor en zoek ergens onderaan of de ontbrekende mails daarin zichtbaar en vooral leesbaar zijn, en ook de headers er normaal uitzien. Als dit niet zo is, ben ik bang dat je de inhoud kwijt bent, en anders is het toch de indexering. Dit is zo'n beetje het verhaal in dit forumtopic op mozillaZine.

Voor de zekerheid kun je de hele profielmap (die met xxxxxxxx.default of vergelijkbare naam) naar elders kopiëren als back-up. Start voordat je e.e.a. probeert ook Thunderbird nog even in Veilige modus (zonder add-ons), omdat het misschien iets met een recente update ervan te maken kan hebben, waarvan je de datum in de Updategeschiedenis kunt zien via Extra > Opties > paneel Geavanceerd > tabblad Update. (...) O, je had de veilige modus al geprobeerd. :) Als het goed is, schakelt dat ook thema’s uit, maar controleer ook of er niet toch ander thema in gebruik is (ik denk het niet, maar toch).

Ik kan je geen recovery tool aanraden, maar heb het idee dat dat 'overkill' zou zijn en meer schade zou kunnen toebrengen; zoals je ziet, is de opbouw van de mailbestanden vrij eenvoudig. Overigens ga ik ervan uit dat je de .mbox-indeling gebruikt en geen maildir (Extra > Opties > Geavanceerd > tabblad Algemeen).
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Windows 7 Firefox

Re: inbox niet meer compleet weergegeven

Bericht door Honk »

Bedankt voor je uitvoerige beschrijving maar het heeft helaas niet geholpen.

Ik heb de Inbox.msf van de betreffende gebruiker verwijderd en toen TB weer opgestart.
Weer gezocht naar de emails waarvan ik wist dat ze ooit in de inbox zaten en het duurde even voor de index weer opgebouwd werd.

Het resultaat is echter hetzelfde. De emails worden alle gevonden maar ze zitten niet meer in de Inbox zelf.
Ook heb ik naar de inhoud van bestand "Inbox" gekeken en die is inderdaad veel te klein en bevat alleen de recente info.
De grootte van het "Inbox" bestand is ook te klein om alle originele bestanden te kunnen bevatten.

Kortom... gevalletje van vette pech ;-)

Gr.

Henk
Plaats reactie