Bijlagen openen niet

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Jaak Rutten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 september 2015, 12:38
    Windows 10 Firefox

Bijlagen openen niet

Bericht door Jaak Rutten »

Bijlagen openen niet wanneer ik erop klik of dubbelklik. Heel soms eens met minuten vertraging, maar meestal niet. Ik moet ze eerst opslaan en dan openen.

Van ellende was ik overgeschakeld naar Fossamail; maar dit project is gestopt. Daar ging het wel goed.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bijlagen openen niet

Bericht door Torzan »

- Gebeurt dit ook in Veilige modus van Thunderbird? Start hiervoor Thunderbird op terwijl je Shift ingedrukt houdt, vink Alle add-ons uitschakelen aan en kies Doorgaan in veilige modus, of kies Help > Herstarten met uitgeschakelde add-ons vanuit een actieve Thunderbird. Als alles dan goed werkt, is een add-on de oorzaak en kun je die in normale modus een voor een uitschakelen om de boosdoener te vinden.

- Gebeurt dit bij alle soorten bijlagen, of alleen bij bepaalde? Als het alleen bij bepaalde soorten optreedt, kun je de bijbehorende ingestelde actie(s) via het vervolgkeuzemenu verwijderen in Opties > Bijlagen > Inkomend, waarna bij later aanklikken van een bijlage opnieuw om de actie zou moeten worden gevraagd.

Een snelle drastische methode is het verwijderen van het (eventueel beschadigde) bestand mimeTypes.rdf in je profielmap, die je kunt openen via Help > Probleemoplossingsinformatie > Map tonen (sluit dan wel eerst Thunderbird af).

Zie ook dit artikel bij mozillaZine.
Jaak Rutten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 september 2015, 12:38
    Windows 10 Firefox

Re: Bijlagen openen niet

Bericht door Jaak Rutten »

Bedankt om mee te denken. Alle genoemde pogingen boden geen resultaat. Ik heb nu OpenAttachmentByExtension geïnstalleerd; dit lijkt het wel te doen.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Android Firefox

Re: Bijlagen openen niet

Bericht door Torzan »

Interessant, goed om te horen. Het blijft wel vreemd, want de genoemde add-on zou geen noodoplossing moeten zijn voor een haperende Thunderbird. Zoals het artikel beschrijft, zou de verklaring kunnen zijn dat het probleem aan een of meer bepaalde afzenders ligt. Kan dat, of gebeurt het bij elke afzender en elk bestandstype? Als het mailprogramma van iemand immers niet het juiste MIME-type meestuurt, ben je inderdaad afhankelijk van deze add-on.

Hou er wel rekening mee dat dit in zekere zin een beveiligingsrisico vormt, omdat Thunderbird nu alleen op de bestandsextensie afgaat, zoals je daar ook kunt lezen. In feite ga je daarmee terug naar het tijdperk van Outlook Express, dat meen ik hetzelfde deed. Wil je het zeker weten, kun je a) als test de afzender vragen een dergelijk bestand met een ander mailprogramma of via webmail te versturen (of je kunt zo'n bestand naar jezelf sturen), b) de bron van het bestand bekijken en de header controleren op het MIME-type (iets lastiger), of c) een nieuw profiel aanmaken en kijken of hetzelfde gebeurt, om uit te sluiten dat er iets in je profiel niet goed staat. Er is altijd kans dat er iets is in Thunderbird is omgezet/aangepast, al dan niet door een add-on.

Overigens duidt vertraging vaak op virusscanners of indexering, wat je het beste kunt uitzetten als je Windows 10 gebruikt.
Jaak Rutten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 september 2015, 12:38
    Windows 10 Firefox

Re: Bijlagen openen niet

Bericht door Jaak Rutten »

Het euvel deed/doet zich voor bij elk bestandstype. Het was trouwens bij een nieuwe installatie van Thunderbird, op een nieuwe computer en met een nieuw profiel. Het kan dus niet zijn dat iets was 'blijven hangen'. Vreemd was, en ik zie geen verband, dat voorheen bij opnieuw opstarten van Thunderbird, het programma op de achtergrond bleef hangen. Nu doet het dat niet meer.

Een andere virusbeveiliging dan Defender heb ik niet, en indexering is uitgeschakeld alsook hardwareversnelling.

Ik zal bij gelegenheid nog eens testen of het probleem zich blijft voordoen zonder de genoemde extensie. In ieder geval werkt het nu goed.
Plaats reactie