Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Appelmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 april 2012, 14:46
    Windows 7 Chrome

Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Bericht door Appelmoes »

Hallo,

Op zoek naar een email welke ik niet kon vinden gebruikte ik de zoekfunctie. Daar kwam de mail die ik zocht tevoorschijn, maar als ik er op klikte werd hij niet geopend maar kreeg ik een nieuw blanco scherm. Ik kon ook niet zien in welke map de mail stond. Dus in het zoekvenster werd de mail wel zichtbaar (maar kon ik niet alle tekst lezen omdat daar maar een gedeelte van de tekst wordt getoond).

Na het comprimeren van Thunderbird wordt de mail echter niet meer zichtbaar als ik zoek. Ik ben er 99,99% zeker van dat ik de mail niet heb verwijderd, maar is er een manier om gecomprimeerde emails weer terug te krijgen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Bericht door adri »

Nee, na comprimeren zijn de e-mails écht weg.
Het zit zo: als je berichten in de prullenbak gooit zijn ze niet echt weg, je ziet ze alleen niet. Het kan zo gebeuren dat je mailbox vele honderden MB's groot is, terwijl je vrijwel geen e-mails in je inbox hebt staan (denk je). Die staan er dus allemaal nog in. Dit kan allerlei vreemd gedrag van een e-mailprogramma veroorzaken, zoals e-mails die je nog ziet staan, terwijl je ze allang verwijderd hebt of juist andersom. Het is dus zaak dat je wel regelmatig comprimeert.
Comprimeren verwijdert de "verwijderde" e-mails dus daadwerkelijk.
Afbeelding
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Bericht door Torzan »

Er zijn gevallen bekend waarin comprimeren er juist voor zorgt dat mails onbereikbaar worden. Daarom wordt ook wel geadviseerd om, als mail niet zichtbaar is, eerst de map te repareren (via de contextmenuoptie > Eigenschappen) of de .msf-bestanden handmatig te verwijderen. Comprimeren is dus niet per se slecht, maar zou dus pas beter daarna kunnen.

Desalniettemin is het de moeite waard om in de profielmap\Mail (of \ImapMail) te zoeken op tekst waarvan je weet dat die in het betreffende mailtje voorkomt, zoals de naam of datum, of het mailbestand zelf te openen in een teksteditor. Dat zou dan bv. profielmap\Mail\<servernaam>\Inbox voor POP, of profielmap\ImapMail\<servernaam>\INBOX voor IMAP kunnen zijn, of een ander soortgelijke bestand als je niet weet om welke map het ging. Bekijk dat eerst; de .msf-bestanden op de genoemde manier repareren of opzij zetten (liever niet verwijderen) kun je daarna alsnog proberen.

Voor de zekerheid kun je eerst een back-up van je profielmap maken. Mocht het om een POP-server gaan en TB zo zijn ingesteld dat mail op de server blijft staan, kun je ook het bestand popstate.dat in de map met de servernaam verwijderen, waarna alles opnieuw wordt opgehaald. Het oorspronkelijke probleem blijft dan nog wel aanwezig, d.w.z. dat er dan nog steeds een mailtje zou bestaan dat niet zichtbaar is. En uiteraard zou de mail dan nog via webmail bereikbaar moeten zijn.

Comprimeren zorgt inderdaad wel voor verwijderen, maar alleen als ze daadwerkelijk en correct voor verwijdering zijn gemarkeerd, wat niet per se waar hoeft te zijn als alleen het .msf-bestand was beschadigd en mogelijk de aanvankelijke oorzaak van je probleem was. Aangezien de zoekfunctie de mail nu niet meer kan vinden, zou je zeggen dat dit ook daadwerkelijk weg is, maar ook dat is niet altijd zeker.
Appelmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 april 2012, 14:46
    Windows 7 Chrome

Re: Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Bericht door Appelmoes »

Okay bedankt voor de snelle reacties. Ik zal eens kijken n.a.v. jullie tips. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ik de betreffende mail niet 'verwijderd' heb, maar vanuit de INBOX heb verplaatst naar een andere map. De mail was eigenlijk te belangrijk om 'm te verwijderen.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Mail na comprimeren niet meer zichtbaar

Bericht door W Postelmans »

Misschien een dom ideetje, maar toch niet per ongeluk die mail manueel verplaatst naar een "prullenbak"? Dat zou namelijk verklaren waarom ie verdwenen is na het comprimeren.
Plaats reactie