Browser aanpassen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Neeltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2017, 13:48
    Windows 10 Firefox

Browser aanpassen

Bericht door Neeltje »

Goedemiddag,

Ik heb al even gezocht in thunderbird, maar kan het niet vinden. Ik zou graag dat i.p.v. Firefox Internet Explorer geopend wordt als ik op een link in een email klik. Firefox is ineens gigantisch langzaam geworden en geen flauw idee waarom. IE werkt wel snel, dus wil dat dat programma wordt geopend. Waar kan ik dat in Thunderbird aanpassen?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Neeltje
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Browser aanpassen

Bericht door Torzan »

Een standaardbrowser stel je in in die browser zelf of in het besturingssysteem, dus niet in een e-mailprogramma. Zie ook dit en dit artikel.

Uiteraard is het niet aan te raden IE (of Edge, naar ik aanneem) als standaardbrowser te gebruiken, en ook niet om de gewenste actie als een oplossing te zien. Wellicht kun je beter het probleem in Firefox oplossen; zo kun je Firefox in Veilige modus starten of 'opfrissen', een ander profiel aanmaken, bufferinhoud verwijderen, etc. Sterker nog: dat probleem hoeft niet zozeer aan Firefox te liggen en kan dus meer invloed hebben op je systeem of andere browsers dan alleen op Firefox, en in IE/Edge niet opvallen. Laat maar weten of je daarbij hulp nodig hebt.
Neeltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2017, 13:48
    Windows 10 Firefox

Re: Browser aanpassen

Bericht door Neeltje »

Dat is allemaal heel leuk wat je zegt, maar ik heb geen flauw idee hoe dat te doen. Ander profiel aanmaken?? waarvoor?? Ik gebruik liever ook niet IE, maar ik weet niet waarom Firefox de laatste tijd gigantisch traag is. Ik kan goed met programma's werken, maar dan houdt het voor mij op.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Browser aanpassen

Bericht door Torzan »

Is het dan niet logisch dat je een oorzaak van het probleem gaat zoeken i.p.v. over te stappen op een browser die je minder graag gebruikt? Als mijn auto moeilijk doet, doe ik dat ook en koop ik niet meteen een andere. ;)

Als je in Firefox op Help klikt, beland je op de supportsite waar je allerlei artikelen kunt vinden en op trefwoorden kunt zoeken, of je belandt er via een zoekmachine. Als Firefox traag wordt, is daar een reden voor. Meestal komt het door add-ons, wat je kunt vaststellen door de Veilige modus te starten of de add-ons 1 voor 1 uit te schakelen. Een snelle manier om vast te stellen dat het niet aan de installatie van het programma zelf ligt (en die kans is heel klein) is het aanmaken en starten van een tweede profiel (= een nieuwe set gebruikersbestanden en -instellingen - hoewel de meeste gebruikers dit niet zo snel zullen doen), omdat alles wat niet goed werkt voortkomt uit een instelling in Firefox of beschadigde bestanden daarin, die je eventueel zou kunnen verwijderen. In andere gevallen, en dat is niet ondenkbaar, komt het door bijgewerkte of juist niet bijgewerkte bestanden van antivirussoftware of een incompatibiliteit ermee, of de ongewilde installatie van malware. Daarnaast zijn er nog wat mogelijkheden om in Firefox zelf te zien wat precies de boel vertraagt. Tot slot is het enigszins bekend dat Windows 10 nogal lastig omgaat met andere browsers, waaronder Firefox, met name na updates van Windows.

Nu kunnen we alle mogelijkheden hier wel opnoemen, maar misschien moet je daar eens kijken, of met dit artikel beginnen?
Neeltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2017, 13:48
    Windows 10 Firefox

Re: Browser aanpassen

Bericht door Neeltje »

Dank je voor je uitgebreide antwoord en ik heb gekeken naar Firefox naar iets terugzetten, maar daar hebben ze het over zoveel dingen die wel blijven staan, niet blijven staan, geen flauw idee wat dat allemaal is. Add ons? Ik hoor daar wel eens van, maar geen flauw idee of ik die heb. En als het niet werkt moet je het weer terugzetten?
Daar durf ik echt niet aan te beginnen, want als het dan niet goed gaat of de computer komt met vragen, geen flauw idee. Ik breng hem wel even naar de winkel, lijkt me verstandiger. Voor mij dan.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Browser aanpassen

Bericht door Torzan »

Zoals je wilt. :) Maar misschien kun je nog wel eerst proberen Firefox op te frissen; da's een vrij eenvoudige actie voor gebruikers.
Plaats reactie