TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Ubuntu Firefox

TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik werk met Win10 (versie 1703) en TB versie 52.1.1. Maar het hierna beschreven vervelende probleem bestond al voor de upgrade van Win10 naar versie 1703.

Nadat ik TB gestart heb zie ik soms (meestal, doch niet altijd) in de bovenste lijn van mijn scherm (zie bijlage) dat een aantal willekeurig gekozen bestaande mappen 1 voor 1 door TB in de achtergrond geopend lijken worden. Ik deed echt niets om dat te veroorzaken, al wat ik dan doe is "ik stond er bij en keek er naar". Wel zie ik een aantal mappen (met een tussenpauze van 1 tot enkele seconden) 1 voor 1 verschijnen in die bovenste lijn, alsof er in de achtergrond een proces al de mappen 1 voor 1 opent, er iets mee doet, en dan de aldus geopende mappen sluit. Maar mijn TB lijkt voor de 1 of andere reden te "vergeten" sommige mappen te sluiten. Dus een aantal van die geopende mappen blijven dan geopend tot ik ze manueel sluit. De ene keer opent ie zo een drietal bestaande willekeurig gekozen mappen (sommige zulke mappen zijn onderdeel van een mailaccount, andere zijn onderdeel van mijn "Lokale Mappen"), een andere keer opent ie zo tot een tiental willekeurig gekozen mappen. Er zit geen logica in hoeveel, of welke, mappen er zo geopend worden.

Dit openen stoort mijn normale werk niet echt, maar het is wel vervelend omdat ik die mappen, om mijn scherm "vrij van nutteloze rommel" te houden, manueel moet sluiten. Als ik die mappen niet manueel sluit, lijkt dat geen enkele invloed te hebben op of diezelfde mappen na de volgende start van TB opnieuw zullen geopend worden.
Bijlagen
Screenshot met willekeurig geopende mappen
Screenshot met willekeurig geopende mappen
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeuringe momenten

Bericht door Torzan »

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer (alleen na starten of als TB al even actief is) en welk ongewenst gedrag er precies optreedt. Zoals je weet, kun je met de middelste muisknop berichten en mappen in een nieuw tabblad openen. Verder blijven geopende tabbladen behouden na een herstart van Thunderbird, dus wat dat betreft is er niks mis.

Het kan zijn dat
- je ofwel door dikke vingers per ongeluk de middelste muisknop aanraakt
- je tijdens het scrollen per ongeluk de middelste muisknop indrukt
- je per ongeluk met de linkermuisknop dubbelklikt op berichten (dit geldt niet voor mappen)
- de dubbelkliksnelheid van de muis hebt aangepast in Windows, of deze juist moet worden aangepast
- er sprake is van een denderend contact in de middelste of linkermuisknop

Je zou (zoals altijd als eerste) de veilige modus van TB kunnen proberen om te zien of het aan een add-on ligt, maar die kans is denk ik klein, tenzij je muisgerelateerde add-ons gebruikt. Of je schakelt al dan niet tijdelijk de klikwerking van de middelste muisknop uit in Windows. Even een andere muis aansluiten geeft ook vaak duidelijkheid. Hou er ook rekening mee dat net als andere hardware zelfs de beste muizen voornamelijk met warm weer kuren kunnen gaan vertonen, en resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. ;)

Als dit niet helpt, probeer dan kort en bondig aan te geven wat en wanneer er precies iets fout gaat, en wat en wanneer TB volgens jou iets 'vergeet'.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeuringe momenten

Bericht door W Postelmans »

Het gebeurt vlak na het opstarten van TB: met een tijdsverschil van een kleine seconde verschijnen soms 1 of meerdere mappen in de bovenste lijn op mijn scherm (daar waar ook de mappen vermeld zijn indien ik manueel mappen open en ze niet sluit). Zelfs als ik een minuutje wacht nadat die mappen daar verschenen zijn, verdwijnen ze niet. Ik besluit dan ook dat ze geopend blijven. Zie ook de bijlage aan dit eerste bericht.

Ik gebruik een muis met slechts 2 toetsen (en een muiswiel), en ben heeeeeel zeker dat ik niet per ongeluk een muistoets of een keyboardtoets activeer.

Vanaf dat ik TB startte (via een icon op de desktop) tot een tiental seconden nadat het TB window op mijn scherm verschenen is, merk ik aan de LED die oplicht bij disk activiteit dat TB inderdaad een boel benaderingen naar de disk veroorzaakt (het LEDje brandt zowat constant). Ik heb, om te proberen te zien wat er echt gebeurt, verschillende keren mijn PC gestart (en na een tijdje gestopt), en na de start van Win10 enkel TB gestart om te verifieeren of die benaderingen door een ander programma of door TB veroorzaakt worden. Maar zodra ik TB gestart heb zie ik aan dat LEDje dat er veel disk activiteit is. Ik besluit dat die disk activiteit dan ook veroorzaakt wordt door TB (ik wacht na de opstart van Win10 tot het aantal disk benaderingen zowat tot 0 gezakt is om verwarring met disk accesses door Win10 zelf te vermijden).
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Torzan »

Zo te zien allemaal normaal gedrag dus; alle tabbladen worden immers gewoon hersteld bij opstarten (en zullen ook niet na een minuutje verdwijnen). De vraag is daarom of diezelfde tabbladen ook waren geopend toen je Thunderbird daarvoor afsloot.

Muiswielen werken soms ook als middelste muisknop, en controleren van harddiskactiviteit en daaruit conclusies trekken heeft denk ik weinig zin.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Alvorens ik TB afsluit sluit ik (vrijwel altijd) alle openstaande mappen. Terwijl ik dit "rare" fenomeen aan het valideren was (steeds weer opnieuw stoppen en herstarten van TB, en telkens kijken welke mappen er deze keer "ongevraagd" geopend werden tijdens (of vlak na) het opstarten van TB) heb ik extra goed opgelet om zeker alle openstaande mappen te sluiten voor ik TB zelf afsloot (ALLE openstaande mappen, die welke ik manueel geopend had maar ook die welke "niet-door-mij-gevraagd" geopend werden). Het effect dat ik heb is dus zeker niet veroorzaakt door het heropenen van mappen die bij het afsluiten van de vorige sessie nog open stonden.

Het effect dat ik heb geeft mij de indruk dat TB, tijdens of vlak na het opstarten, alle bestaande mappen (gedefinieerd in "accounts" maar ook in "lokale mappen") 1 voor 1 opent, dan telkens iets met die map doet (bijv. verifieren of de berichtenlijst wel overeenkomt met de index, of checken welke berichten in de map reeds gelezen zijn, of iets dergelijks?). Daarna zou TB telkens de geopende map moeten sluiten, maar het lijkt er op dat soms dat sluiten voor enkele mappen niet kan plaatsvinden (bijv. omdat dat "sluiten" in een apart geschedulde taak (proces) gebeurt en dat die taak omwille van 1 of andere reden niet normaal kan beeindigd worden).
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Torzan »

Heb je de Veilige modus al geprobeerd, of handmatig alle add-ons uitgeschakeld? Gebruik je een afwijkend thema voor TB, of andere externe software voor toegankelijkheidsfuncties? En heb je ook een andere muis geprobeerd, of desnoods Thunderbird even zonder muis gestart? Als je dat allemaal niet doet (zoals eigenlijk aangegeven), zijn die zaken ook niet uit te sluiten, hoe zeker je ook van je eigen handelingen bent.

Als dat niet helpt, lijkt het er toch op dat er iets niet goed gaat in het zgn. sessieherstel, net zoals dat bij Firefox kan. Het bestand session.json in de profielmap van TB is daarvoor verantwoordelijk, dus interessant is om te weten wat de inhoud daarvan is na afsluiten van TB. Je kunt dat openen in een teksteditor en (omdat het een wat vreemde opmaak heeft) naar folderURI en tabURI zoeken om te zien welke tabbladen daarin voor de volgende sessie worden 'onthouden'. Zie ook dit artikel; daar zie je ook dat een add-on (in dit geval FireTray) onjuist gedrag kan veroorzaken. Bij wijze van test zou je dat bestand dus kunnen verwijderen of verplaatsen voordat je TB weer (normaal) start. Worden er daarna toch weer een of meer tabbladen geopend (interessant is om te weten welke en of ze steeds dezelfde zijn), heeft dat toch een externe oorzaak, waardoor je uitkomt op een add-on, of misschien zelfs malware. Het lijkt me vreemd dat beveiligingssoftware in staat is dit soort bestanden terug te zetten, afgezien van benodigde rechten.

Als ik het goed heb gezien, is het wel zo dat dit bestand periodiek wordt bijgewerkt en dus niet meteen na het toevoegen of verwijderen van een tabblad (zowel als bericht als map), maar wel altijd bij het afsluiten. Het spreekt voor zich dat dit in alle gevallen goed moet gaan en het bestand op dat moment de juiste inhoud bevat. Wat processen betreft denk je misschien te ver door, want al de genoemde acties over verifiëren van berichten lijken me niet nodig voor het opslaan van die paar tabbladgegevens. Let er wel op dat je TB steeds even de tijd geeft, dus sluit het af en start het pas weer op na bv. een minuut (bij testen).
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik heb al eens enkele keren geprobeerd met alle add-ons uitgeschakeld, lijkt geen beterschap te geven. Ik heb geen extreme add-ons in gebruik (de enige die ik gebruik zijn "import-export tools", "lightning", "manually sort folders" en "smarttemplate4", dus niks wat toegankelijkheidsfuncties of "sessionmangement" zou mogen kunnen beinvloeden).

Ik heb al eens enkele keren geprobeerd zonder externe muis (dus gebruik makend van de interne touchpad van de portable), maar ook dat helpt niet.

Ter info: de mappen die geopend worden (en niet meer gesloten) lijken willekeurig gekozen te zijn: ik heb een kleine 20tal accounts in mijn TB, en in lokale mappen zitten een 70tal ondermappen (en ondermappen van ondermappen...) met in totaal een kleine 10000 gearchiveerde berichten. De ene keer verschijnt bijv. enkel "map10" in de toplijn, de tweede keer "map3" en "map60", en de derde keer geen enkeleI Er lijkt geen enkele logica te zitten in welke map(pen) geopend worden en niet meer gesloten.

Ik zal nu een weekje enkel de hoogstnodige mails kunnen behandelingen (zoals facturen ontvangen en betalen! ;>) ), daarna zal ik eens proberen of de veilige modus of het verwijderen van "session.json" wel iets oplost.

Groetjes,
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Torzan »

In plaats van hier te veel tijd aan te besteden, lijkt het me handiger om met de Veilige modus te beginnen, want dat is in principe altijd de eerste actie die een gebruiker bij problemen moet uitvoeren. Je kunt kiezen voor Help > Herstarten met uitgeschakelde add-ons, of Shift een aantal seconden ingedrukt houden als je Thunderbird start via het pictogram / de snelkoppeling, en dan op Doorgaan in veilige modus klikken. Het komt (echt waar) iets te vaak voor dat gebruikers bij problemen zelf willen bepalen wat wel en niet een oorzaak zou kunnen of moeten zijn, en dat lijkt er hier ook een beetje op. Add-ons zijn de eerste boosdoener in het geval van problemen, ook als ze actueel lijken te zijn, en misschien dan júist, omdat problemen vaak voortkomen uit het niet meer compatibel zijn met een nieuwere versie van een Mozilla-product en de schrijver ervan dat nog niet weet.

Ook het bekijken en verwijderen of opzij zetten van session.json is een kwestie van seconden of hooguit minuten... Niet vervelend bedoeld, maar ik begrijp niet dat sommige mensen problemen langer willen laten duren dan nodig (en forumtopics zoals dit onnodig lang open blijven). ;)

Overigens is bekend dat Folderpane Tools al even niet meer wordt onderhouden en problemen geeft met TB 52, en dat Manually Sort Folders daarvoor een vervanger is (=dubbele functionaliteit voor hetzelfde doel), zoals je daar kunt lezen eigenlijk ook al niet meer goed werkt, en dat binnenkort helemaal niet meer zal doen. Je kunt dat zelf in de Foutconsole bekijken. Daarbij hebben beide add-ons betrekking op mappen, dus trek je conclusie...
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik zal proberen to doen wat je voorstelt, maar kan de eerste week dat niet doen omdat het heel onpraktisch is om zulke dingen uit te testen terwijl ik elke dag in een ander hotel ben (en moet connecteren via een andere wifi, die soms werkt, maar soms ook nukkig is.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Torzan »

Zoals je wilt, maar persoonlijk zou me dat niks uitmaken. Je kunt de Veilige modus immers net zo snel starten als de normale modus, en (beter nog) beide add-ons binnen enkele seconden verwijderen. Dat alles kan zelfs zonder wifi- of andere verbinding. ;)
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik heb enkele dagen geleden de veilige modus geprobeerd, en kreeg hetzelfde probleem.
Ik heb onderwijl mijn TB (profielen, data, ... kortom het hele "user environment") teruggezet van mijn laptop naar mijn desktop. Daar krijg ik NIET de hiervoor gemelde fouten. Omdat de beide installaties (laptop en desktop) vrijwel identiek zijn, zie ik geen andere reden voor het probleem op mijn laptop (de CPU en disk daarvan zijn beduidend trager dan die van de desktop) dan dat een "trage response" van 1 van beide, gecombineerd met een lange lijst van accounts en mappen (dus veel "initialisatie werk"), veroorzaakt dat TB tijdens zijn startprocedure niet de tijd vindt om alle initieel geopende mappen opnieuw goed te sluiten. Maar dit is natuurlijk en veronderstelling! Ik zal dit in het oog houden en hierop terugkomen indien nodig.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik heb nu gedurende meer dan een maand op mijn desktop gemailed, en het probleem heeft zich daar geen enkele keer voorgedaan. De oorzaak van het hier gemelde probleem lijkt dus idd te zijn dat er soms een probleem ontstaat tijdens het opstarten van TB (in het gedeelte dat de folder-definities initieel gaat valideren) als die TB heel veel accounts heeft, en/of als die heel veel en/of grote "Locale mappen" heeft, en/of als die geremd wordt door een relatief trage CPU en/of een niet-zo-snelle disk.

Als ik nog eens mijn mail systeem (TB software + accounts + folders) moet overzetten naar mijn laptop zal ik checken of het probleem zich daar opnieuw voordoet.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Torzan »

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik denk wel dat je misschien wat minder aan veronderstellingen moet doen, gewoon de niet meer ondersteunde add-on(s) had kunnen verwijderen, en vooral het sessieherstelbestand had kunnen bekijken of verwijderen, want daar lijkt het toch aan te liggen. Traagheid van hardware heeft hier niets mee te maken, als er "soms een probleem ontstaat" moet je dat hard kunnen aantonen om van een bug te spreken. Dit kost je nog heel veel tijd ook. ;)

Zie ook
https://support.mozilla.org/questions/1033040 (!)
http://kb.mozillazine.org/Files_and_fol ... hunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door W Postelmans »

Ik heb op beide PC's zowat alle mogelijkheden (denkt ik toch) geprobeerd: TB met de add-ons geactiveerd, TB zonder de add-ons geactiveerd, TB in normale modus, TB in veilige modus. Op de laptop kreeg ik vrijwel elke keer, in elke modus, de fout. Op de desktop heb ik de fout nooit opgemerkt. Daaruit leidt ik af dat het probleem zeer waarschijnlijk niet veroorzaakt wordt door 1 of andere add-on of door een extensie, immers beide TBs zijn qua add-ons identiek.

Op beide PC's heb ik meerdere malen TB gestart na op verschillende manieren gestopt te zijn: normale "exit" van TB, normale "exit" van TB gevolgd door een normale "shutdown" van Win10, de PC gestopt via shutdown zonder eerst TB afgesloten te hebben, PC abnormaal geforceerd gestopt door de PC te stoppen via 5 seconden op de power knop drukken zonder eerst TB te stoppen. Op de laptop kreeg ik vrijwel steeds dezelfde fout. Op de desktop duurde het opstarten soms wat langer, maar ik zag nooit de fout.
Tijdens deze testen heb ik steeds meer dan genoeg tijd gegeven om TB toe te laten gecontroleerd alles af te sluiten alvorens TB opnieuw te starten.

Ik heb eens een paar keren gekeken wat er in roaming - session.json van de laptop staat na TB afgesloten te hebben. De inhoud leek mij heel normaal, en is zowat gelijk aan die van de desktop. FolderURI verwees naar de INBOX van 1 van mijn accounts, waarschijnlijk die welke geselecteerd was op het moment dat ik TB afsloot. tabURI is niet vermeld.

Ik probeer ook steeds mijn besluiten te baseren op feiten en niet op veronderstellingen, maar in dit geval heb ik eigenlijk weinig keuze: omdat er (zover ik weet) geen voor iedereen toegankelijke beschrijving bestaat van de stappen die genomen worden tijdens het initialiseren van TB, noch over welke processen parallel uitgevoerd worden en welke sequentieel, is het voor mij vrijwel onmogelijk om de "feiten" te achterhalen.

Weet je nog iets wat me verder zou kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: TB opent willekeurige mappen op willekeurige momenten

Bericht door Pettic »

Ik heb niet gelezen of het POP- of IMAP-accounts betreft. In geval van POP-accounts zou misschien comprimeren kunnen helpen?
Windows; Firefox; Thunderbird
Plaats reactie