twee keer opgeslagen in Verzonden items

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
lampie20
Berichten: 13
Lid geworden op: 6 december 2016, 22:22
    Windows 10 Spartan

twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door lampie20 »

Graag hoor ik of iemand een oplossing heeft voor het volgende.

Vanuit Seniorweb help ik mensen thuis. Om die rden nu bij een klant Thunderbird geinstaleerd en twee outlookaccouts aangemaakt: Stel a@outlook.com en b@outlook.com
De originele adressen waren a@ziggi.com en b@ziggo.com en aangezien beiden op korte termijn toch gaan overschakelen op glasvezel en dus een andere provider krijgen dit nu ingesteld op outlook.com. Alle mail wordt nu doorgezondern door Ziggo naar Outlook en dat gaat prima.
Outlook accounts geconfigureerd als IMAP accounts.

Probleem wat optreedt is dat wanneer van een van de beide accounts een mail wordt verzonden naar een extern emailadres er in Thunderbird twee verzonden biechten zichtbaar worden in de map Verzonden items. Ook op de wenste van Outlook Mail is dat het geval.
Wanneer ik de mail verzend vanuit de webmail van Outlook Mail is dat niet zo, zowel op de website als in Thunderbird.
In beide gevallen krijgt de ontvanger slechts 1 e-mail, dat is het goede nieuws.

Iemand enig idee wat hieraan te doen is???

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Macintosh Safari

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door oeekker »

Misschien Thunderbird vertellen dat hij zelf geen kopie van verzonden berichten moet opslaan? Het lijkt er op dat Outlook dat zelf al doet.
Ga naar Extra > Accountinstellingen > [account] > Kopieën & mappen en haal het vinkje weg bij ‘Een kopie plaatsen in:’
Laatst gewijzigd door oeekker op 15 juni 2017, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door W Postelmans »

Hebben beide OUTLOOK accounts in je TB aparte account mappen (inbox, outbox, e.d.), of heb je je OUTLOOK accounts zodanig opgezet dat beide dezelfde set account mappen (inbox, outbox, ...) gebruiken?

Als je via webmail in de account mappen van je beide OUTLOOK accounts gaat kijken, vindt je daar dan ook in beide "outboxen" die dubbele "verzonden items" berichten?
lampie20
Berichten: 13
Lid geworden op: 6 december 2016, 22:22
    Windows 10 Spartan

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door lampie20 »

Helaas, deze suggestie bleek niet d eoplossing. Wellicht nog een andere suggestie??
Bedankt voor de reactie.
lampie20
Berichten: 13
Lid geworden op: 6 december 2016, 22:22
    Windows 10 Spartan

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door lampie20 »

Aan W. Postelmans
Bedankt voor de reactie.Je vraag moet ik met Ja beantwoorden. Verzonden uit TB betekent ook twee keer in de webmail van Outlook Mail
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door W Postelmans »

Dan lijkt het me dat beide Outlook accounts op 1 of andere manier aan mekaar gekoppeld zijn. Heb je al eens gecontroleerd of er in de definitie van je outlook accounts, in TB en/of in de definities van de accounts op de Outlook server (kan je bekijken onder webmail) niet ergens een instelling is die veroorzaakt dat de ene account de mails naar de andere account "forward"?
Kan je ook aub de informatie die ik vroeg in mijn eerste vraag (de eerste twee lijnen van mijn vorig bericht) bezorgen? De manier waarop je de mappen gebruikt kan immers in sommige gevallen het effect dat je hebt veroorzaken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: twee keer opgeslagen in Verzonden items

Bericht door Torzan »

Wat Oeekker schreef zou de oplossing moeten zijn. Als je de SMTP-server van Outlook gebruikt en te verzenden mail hierlangs komt, zorgt deze ervoor dat er een kopie van die e-mail in de map Verzonden items (of hoe deze daar ook mag heten) op de server komt te staan, aangezien e-mailclients dat zelf niet standaard doen of die map niet eens hoeven te hebben, maar het bericht in andere clients (bij IMAP) immers ook zichtbaar moeten zijn. De genoemde optie in Thunderbird dient dan ook voor IMAP-servers die zo'n kopie niet standaard maken, anders is dat immers dubbelop. In plaats van dat Thunderbird na verzending alleen een synchronisatie met de server uitvoert om het daar opgeslagen verzonden bericht vervolgens weer op te halen (m.a.w. de huidige client na verzending te synchroniseren), plaatst het bij aanvinken ervan zelf ook een kopie buiten de server om, die dan ook niet voor niets kopie heet.

Je kunt in Thunderbird aan beide bronnen van de verzonden berichten zien (via ctrl-U) welk bericht het origineel is en welk de kopie; het eerste bevat extra headers zoals Received: from xxx, Message ID, X-MS-Exchange-Organization..... etc.; de kopie is beduidend korter. Op dezelfde manier wijken de bronnen van beide zichtbare verzonden berichten op de server van elkaar af. Ook zie je bij het verzenden in de statusmelding van Thunderbird (die als het goed is vrij snel voorbijkomt) aan de tekst 'Bericht naar map Verzonden kopiëren…' dat er een kopieerslag wordt gemaakt als de optie is aangevinkt; bij niet aanvinken zie je alleen een melding over het verzenden.

Voor zover ik weet zijn er geen bugs op dit gebied en zal TB dus niet iets dubbel verzenden, tenzij je een add-on gebruikt die zich ermee bemoeit. Als het probleem dus aanwezig blijft na uitschakelen van de optie, zou je Thunderbird in de Veilige modus kunnen starten om dat vast te stellen. En uiteraard zou de kopie in een andere map moeten belanden als je de genoemde optie wel aanvinkt en daaronder een andere map kiest, waardoor je kunt vaststellen dat dat de boosdoener is. Een herstart van Thunderbird zou niet nodig moeten zijn na aan- of uitvinken van de optie. Met een tweede ingestelde account zou dit probleem denk ik niks te maken moeten hebben, en het lijkt me ook niet dat je de mappen ervan gemeenschappelijk hebt ingesteld.

Hou er rekening mee dat webmail altijd een grafische weergave is van inhoud op de mailserver, en niet zozeer leidend is in de zin van 'via webmail heb ik geen probleem'; het is slechts een hulpmiddel dat vroeger niet eens bestond (toen mail iets was dat als persoonlijk werd beschouwd en zo snel mogelijk bij de provider weg moest, via POP; tegenwoordig gaat menigeen ervan uit dat mail altijd 'ergens op een webpagina' staat zonder hierover na te denken). Het is dan ook niet meer dan logisch dat je dit probleem bij verzending via webmail niet zult tegenkomen, maar het is een goede indicatie om vast te stellen dat de e-mailclient niet juist is geconfigureerd.
Plaats reactie