Wachtwoord in Thunderbird

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Zavier51
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 oktober 2017, 15:15
    Android Firefox

Wachtwoord in Thunderbird

Bericht door Zavier51 »

Beste mensen,

Op verzoek van mijn provider heb ik het wachtwoord van een mail adres aangepast op de website van de provider.
Ik lees mijn mails én op mijn laptop én op mijn telefoon.

Versturen en ontvangen van mails van mijn telefoon van het bewuste mailadres gaat zonder problemen.
Maar versturen via Thunderbird wordt er steeds naar een wachtwoord gevraagd.
In Extra - Opties - Beveiliging staat het nieuwe wachtwoord.
Ontvangen via Thunderbird gaat ook goed.

Wat gaat er mis?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Wachtwoord in Thunderbird.

Bericht door Torzan »

Doorgaans vind je geen opgeslagen wachtwoord voor de uitgaande (SMTP-)server in Thunderbird, omdat dit vaak hetzelfde is als dat voor de inkomende server, of soms helemaal niet nodig is als je de SMTP-server van je eigen provider gebruikt. Wat er mis lijkt te gaan, is dat je (enige?) wachtwoord voor de inkomende server wel is gewijzigd, maar dat dit (nog) niet als uitgaande wordt gezien.

Heb je Thunderbird wel afgesloten gehad, en zo ja, kun je proberen eerst het genoemde wachtwoord te verwijderen, dan TB opnieuw te starten, het dan bij de eerste keer ophalen van mail in te voeren en te laten opslaan?

Als dat niet helpt, haal dan de hele SMTP-server weg en voeg deze opnieuw toe. Wellicht kun je dezelfde server nogmaals toevoegen (links onderaan in Accountinstellingen) met een andere naam en die dan rechts onderaan selecteren voor de gebruikte account, onder 'Uitgaande server (SMTP):'.

Zie ook deze pagina.
Zavier51
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 oktober 2017, 15:15
    Windows 10 Chrome

Re: Wachtwoord in Thunderbird.

Bericht door Zavier51 »

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb het volgende gedaan: Het WW via Extra - opties - wachtwoorden eruit gehaald.
Thunderbird afgesloten en opnieuw opgestart.
Thunderbird laten vragen naar WW. ingevuld. Maar geen verschil.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1447
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wachtwoord in Thunderbird.

Bericht door Mad Maks »

Hi

Heb je wel een vinkje gezet bij onthouden van het wachtwoord als je het invult?
groet

MM
Zavier51
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 oktober 2017, 15:15
    Windows 10 Chrome

Re: Wachtwoord in Thunderbird.

Bericht door Zavier51 »

Dank voor je reactie.
Ja, ik heb een vinkje gezet bij de wachtwoord beheerder. Als ik dat niet had gedaan, moet ik het ww. steeds weer invullen.

Het vreemde is dat ik dit probleem alleen met Thunderbird heb. De uitgaande mails vanaf mijn telefoon en tablet gaan gewoon weg.
Ik kan het hele email account uit Thunderbird halen, imap-account, maar dan komt het account als laatste in de rij. En dat is niet wenselijk. Het is mijn hoofdaccount

Nogmaals dank
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Wachtwoord in Thunderbird.

Bericht door Torzan »

Het schijnt wel zo te zijn dat er nog enkele 'quirks' op het gebied van wachtwoorden en het onthouden ervan in Thunderbird bestaan, en de redenen kunnen variëren.

Er is een vrij eenvoudige manier om vast te stellen dat Thunderbird nog steeds het oude wachtwoord voor de SMTP-server gebruikt als dat de klacht is: als de provider het toelaat, wijzig het dan weer naar het oude wachtwoord via webmail, maar niet in Thunderbird. Je kunt het later alsnog wijzigen als het probleem is verholpen, maar liever een dag later om een eventuele kans of blokkering door de provider te verkleinen.

Probeer als het kan antwoord te geven op de volgende vragen; onderaan staat een actie die je direct zou kunnen proberen:

- Voor de duidelijkheid: is de klacht dat (alleen) het nieuwe (SMTP-)wachtwoord ongeacht het wel of niet aanvinken van het vakje voor opslaan ervan niet wordt geaccepteerd, en dat je dus helemaal niet kunt verzenden?
- Wat is de exacte foutmelding, m.a.w. wat zie je (letterlijk) aan tekst? (Foutmeldingen kunnen iets van elkaar afwijken maar heel veel zeggen.)
- Als het het oude wachtwoord weer invoert, lukt e-mail ontvangen dan ook niet meer, of evengoed?
- Heb je wel of geen aparte vermelding voor de SMTP-server die begint met smtp://<servernaam> in Extra > Opties > Beveiliging > Opgeslagen wachtwoorden, of alleen voor POP of IMAP (pop://<servernaam> of imap://<servernaam>)?
- Bedoel je met "Op verzoek van mijn provider" je eigen internetprovider en daarmee ook het/een e-mailadres daarvan, en waarschijnlijk ook (of eventueel altijd) de bijbehorende SMTP-server, of een externe e-mailprovider waarvan je een ander e-mailadres gebruikt dan dat van de eigen provider en daarmee ook de bijbehorende SMTP-server daarvan, of alsnog die van de eigen provider? (Dit vanwege het wel of niet opslaan in de wachtwoordenbeheerder en mogelijke cachewerking.)
- Heb je (aanvankelijk) in dat dialoogvenster het wachtwoord gewijzigd na 'Wachtwoorden tonen' door op het wachtwoord te dubbelklikken en dat te bewerken, of die hele regel geselecteerd en verwijderd?
- Gebruik je antivirussoftware en zo ja, welke?
- Gebruik je firewallsoftware en zo ja, welke?
- Gebruik je andere beveiligingssoftware en zo ja, welke (zoals MalwareBytes, Ccleaner)?
- Om welke Thunderbird-versie gaat het precies?
- Heb je toevallig een punt in de gebruikersnaam?
- Weet je hoe je de cache van je router kunt wissen en kun je dat eens proberen?

Je wachtwoorden worden bewaard in het bestand logins.json in de profielmap van Thunderbird (open Help via Alt+H of de menuknop rechtsboven > Map openen). De bestanden cert8.db en key3.db werken daarmee samen (bron). Als al je gebruikersnamen en wachtwoorden je nog bekend zijn (of maak er een schermafbeelding van), zou je al deze drie bestanden kunnen verplaatsen naar een veilige locatie nadat je eerst Thunderbird hebt afgesloten. Het maken van een back-up van je hele profielmap is trouwens al een goed idee. Als je Thunderbird daarna weer start, zouden alle wachtwoorden/aanmeldingen verdwenen moeten zijn en zou je die gegevens opnieuw moeten invoeren. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.
Zavier51
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 oktober 2017, 15:15
    Windows 10 Chrome

Re: Wachtwoord in Thunderbird

Bericht door Zavier51 »

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Dit is mij een beetje te ingewikkeld.
We spreken over het mailadres dat als eerste staat in de linker lijst.
Als ik het mailadres eruit haal en opnieuw inzet, dan komt dat adres onder aan de lijst van 6 mailadressen te staan.
Is er een handigheidje om het mailadres weer bovenaan te krijgen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoord in Thunderbird

Bericht door W Postelmans »

De add-on "Manually Sort Folders" laat toe om de volgorde van je accounts aan de linker kant van je scherm volgens je eigen smaak in te stellen en/of te veranderen.
Zavier51
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 oktober 2017, 15:15
    Windows 10 Chrome

Re: Wachtwoord in Thunderbird

Bericht door Zavier51 »

Dankzij het antwoord van w. postelmans, het veranderen van de plaats van het mail adres in Thunderbird, heb ik het mail adres eruit gegooid en opnieuw ingevoerd. Nu werkt het prima.
Dank allemaal voor het meedenken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Wachtwoord in Thunderbird

Bericht door Torzan »

En hoe zit het met je oorspronkelijke wachtwoordprobleem? Het leek er immers op dat je ineens over de positie van een e-mailadres begon, maar dat dit nog niet is opgelost.
Plaats reactie