IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
WEK
Berichten: 148
Lid geworden op: 9 januari 2009, 18:05
    Windows 7 Chrome

IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door WEK »

Lezers,

Ik gebruik al jaar-en-dag ThunderBirdPortable met veel plezier
Sinds kort heb ik performanceproblemen in een Citrix omgeving, emailen gaat prima, maar scrollen door mijn mails en gaan van de ene naar de andere is een drama. Neem ik deze TBP naar lokaal, dan draait het als een zonnetje... plaats ik deze weer in de CitrixCloud dan is de vertraging er weer.
Ik heb gekeken of IMAP uitgeknepen is oid, behalve dat ik niet weet hoe je dat kan zien, zeggen 'ze' dat dit niet het geval is.

Misschien iets met logging... Kan iemand mij vertellen waar ik zou kunnen zien waar de vertraging plaatsvindt ?

Ik hoor het graag van u..

Groet,

Werner
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door W Postelmans »

Als je TBP lokaal goed draait, maar heel traag is in de CitrixCloud, dan lijkt het me duidelijk waar waarschijnlijk de bottleneck zit?

Ik versta dat je TBP, ook in CitrixCloud, vroeger snel was, maar dat je TBP opeens (of langzaamaan) langzamer geworden is toen je je mappen met berichten naar de Cloud verplaatst hebt?

Als dat zo is, dan lijkt me dat je probleem een heel logisch gevolg is van het "in the cloud" zetten van je gegevens (je mappen met berichten). Als je namelijk je berichten in de cloud zet, dan moet je software telkens als je een ander bericht op je scherm tovert, of telkens als je naar een andere pagina in een bericht scrollt, de teksten vanuit de cloud naar je computer halen. Tenzij je een zeer snel reagerende cloud hebt (verbonden met je computer via hele snelle data verbindingen, met een cloud data storage die heel snel en weinig belast is, en als je toegangen tot je data in de cloud niet belemmerd wordt door interferentie met de activiteiten van je mede-cloud-gebruikers, dan lijkt het me heel "normaal" dat de toegangen naar je data in de cloud op zich laat wachten. De combinatie "en snel data verbindingen, en heel snelle en weinig belastte data storage, en heel weinig interferentie met andere gebruikers", die is heel duur en vindt je (normaal gezien) enkel in omgevingen waar snelheid veel belangrijker is dan geld.

Vrijwel alle clouds in een zakelijke omgeving zijn nu eenmaal niet gemaakt voor toegang met snelheden vergelijkbaar met toegang naar je lokale schijven.
WEK
Berichten: 148
Lid geworden op: 9 januari 2009, 18:05
    Windows 7 Chrome

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door WEK »

Dank voor je reactie....

Nee, de performance was eerst vergelijkbaar met lokaal...
Het is pas sinds 1,5 maand een drama... Dacht eerst dat er iets in de TPB versie niet goed was, haalde deze naar lokaal.. draaide prima.. toen weer naar Citrix en toen een drama.... Op zicht werkt alles prima met de Citrix Reciever, maar sinds kort deze TPB dus niet meer...
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door W Postelmans »

Om 100% zeker te zijn van de echte reden moet er natuurlijk een gedetailleerd onderzoek gebeuren, maar zonder zulk een onderzoek ben ik er "redelijk gerust in" dat de cloud de boosdoener is. Als in het begin de performance beter was, dan is de vraag wat er in de cloud veranderd is. Ik veronderstel dat die cloud eerst door enkele "chinese vrijwillers" (en waarschijnlijk was jij er 1 van) uitgetest is, en tijdens die test periode kwam er niets aan het licht omdat er heel weinig "load" op de cloud zat. Maar nu al de andere data van al je collega's ook op diezelfde cloud zit, merk je natuurlijk het effect van de zwaar(der) belastte cloud hard- en software.

Nog (voor alle zekerheid) 1 opmerking: als je zou overwegen om een andere mail client te gaan proberen, zal die onder gelijkaardige omstandigheden een gelijkaardig slechte antwoordtijd geven. Dus die moeite kan je je besparen.

Ik zou zo zeggen: als het niet absoluut noodzakelijk is (voor zakelijke redenen) om je mappen met berichten in de cloud te bewaren, hou ze dan lokaal en overweeg eventueel om ze enkele keren per dag (bijv. tijdens je lunch pauze) automatisch te backuppen naar mappen in de cloud (voor de veiligheid).
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door Torzan »

Ik kan me niet bepaald in het bovenstaande vinden. Je hoort nauwelijks tot geen verschil te merken in een cloudomgeving en zoals je zelf al aangeeft, heeft e.e.a. eerder naar behoren gewerkt.

Je zou de snelheid van de cloudverbinding kunnen testen, maar als je die verdenkt, zou je ook vertraging met andere applicaties moeten hebben gemerkt. Verder zijn er inderdaad mogelijkheden voor logging, dus wellicht dat je de exacte reden voor de vertraging daarmee gewoon zichtbaar kunt maken.

Als je toevallig de CardBook-add-on gebruikt, kan dat weleens de oorzaak zijn van traagheid bij scrollen, het wisselen van mappen en het selecteren van mails, dus UI-zaken; zie hier en hier voor ervaringen en workarounds in een topic ervan en een gemelde bug. Zorg er in dat geval voor dat de add-on actueel is (eergisteren nog bijgewerkt), schakel hem eens uit en/of test TBP in zijn Veilige modus om ook andere extensies uit te schakelen en een eventuele andere boosdoener te vinden. Dit gaat zoals je misschien weet iets anders dan bij de normale versie, als die info tenminste nog steeds geldig is, want ik heb geen ervaring met TBP. Volgens het ticket op GitHub zou het probleem met CardBook inmiddels moeten zijn verholpen.

('Gelijkaardig' betekent overigens soortgelijk.) ;)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door nirwana »

Je hebt gelijk dat je geen verschil zou moeten merken tussen wel / geen Citrix. Echter heb ik in mijn werk nogal eens gevallen gehoord waar dat toch wel uitmaakt. Dan kan Citrix toch voor problemen zorgen. Dat wilde ik toch even vermelden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP lokaal vs IMAP Citrix

Bericht door W Postelmans »

Zoals steeds, en het IT wereldje vormt hierop geen uitzondering, is er een wereld van verschil tussen "zou mogen zijn" en "is".

Torzan, bedankt voor je poging tot "vernederlandsing" van mijn Vlaams!
Plaats reactie