thunderbird moet lang nadenken

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
DWVS
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 december 2017, 15:27
    Windows 7 Firefox

thunderbird moet lang nadenken

Bericht door DWVS »

Beste Mensen,

Mijn eerste mailadres is een gmail.com adres en via Thunderbird haal ik alles binnen. Nu heb ik ongeveer 30.000 mails in Thunderbird staan en nu begint Thunderbird traag te worden wanneer ik een mail maak.

Wanneer ik een nieuwe mail begin staat het mailscherm snel op het scherm. Maar wanneer ik de boodschap ga typen is het keybord 10 letters verder dan het scherm.... Er zit 1 of 2 seconden vertraging tussen de aanslag en het verschijnen van de tekst.....

Wat kan ik hier aan doen? Bij alle andere tekstprogramma's heb ik dit probleem niet. Alleen bij Thunderbird.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door W Postelmans »

Het is steeds aan te raden om nooit TE veel berichten in je INBOX, OUTBOX, "DELETED ITEMS" en dergelijke mappen lang te bewaren. Die mappen zijn mappen die door Thunderbird (en door Google) gebruikt worden om je mails te ontvangen en/of om verzonden berichten bij te houden. TB moet regelmatig de inhoud daarvan doorzoeken, telkens er een nieuw bericht in 1 van die mappen moet bijgevoegd worden.
Vergelijk dit, naar analogie met het pre-computer tijdperk, met drie plastiek postbakjes op je bureau: een "in" bakje, een "out" bakje, en een "in proces" bakje. Als je in die bakjes honderden berichten laat liggen, dan zal het elke keer lang duren als je in 1 van die bakjes iets moet terug vinden. In TB is het vergelijkbaar: tientallen of zelfs honderden berichten vertragen de boel een klein beetje, maar duizenden (laat staan 30.000!) is waarschijnlijk te veel van het goede.
Des te meer berichten er in die mappen staan, des te langer heeft TB nodig om alles up-to-date te houden.

Het beste dat je kan doen is een map (of enkele mappen) aanmaken in je "Lokale Mappen", en berichten waarmee je niet meer actief "antwoordt" of "verder stuurt" naar die map(pen) in je "Lokale Mappen" verplaatsen (verplaatsen, niet kopieren). Vergeet ook de inhoud van je "Deleted Items" niet!

Elk probleem is natuurlijk anders, maar als "lokale mappen" niet voldoende helpen, kan je overwegen als volgt te doen:

Ik heb al enkele keren, om in een zakelijke omgeving (met vele 10.000den oude berichten) het mogelijk te maken om extreem veel berichten in TB te bewaren (en te doorzoeken) en toch geen negatieve invloed uit te oefenen op het normale werken met mails in TB, een tweede "profiel" aangemaakt. In dat tweede profiel maakte ik in "Lokale Mappen" een archief aan, met daarin voor elk jaar een submap. Dan kopieerde ik jaar per jaar vanuit de grote mappen in het "normale" profiel naar de submappen in "Lokale Mappen" in het "archief" profiel. Daarna verwijderde ik de gekopieerde berichten uit de mappen in het "normale" profiel.

Als nu die gebruiker exceptioneel iets in zijn "historische archieven" moet opzoeken, moet hij even zijn normale TB afsluiten, TB starten met de "archief" profiel, opzoeken wat ie nodig heeft, en dan opnieuw TB starten met het "normale" profiel.
Anton2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 september 2009, 15:26
    Windows 10 Chrome

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door Anton2009 »

Hallo

Zou best kunnen komen van die 30.000 mails. Ik dacht dat ik met m'n 6000 al hoog zat. Heb (nog) nergens last van. En wat bedoel je dat het probleem zich alleen bij Thunderbird voordoet? Heb je het ook al geprobeerd met een ander vergelijkbaar e-mailprogramma? In mijn ogen bestaat er trouwens geen vergelijkbare. Er zijn zoals bekend nog wel een paar andere. Zie daarvoor programma's: https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/e-mail Thunderbird staat ook daar met stip daar bovenaan! Bij alle andere tekstprogramma's heb ik dit probleem niet, zeg je. Je bedoeld zeker tekstverwerkingsprogramma's? Je kunt tekstverwerkingsprogramma's natuurlijk niet vergelijken met e-mailprogramma's.
Als je nu eens een tweede mailaccount toevoegt in Thunderbird en gaat zien of het probleem zich daar ook voordoet, dan weer je bijna zeker dat het niet aan de grote hoeveelheid mailtjes ligt. Ik ben benieuwd. :D
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door W Postelmans »

Nog een opmerking: ik meen te merken dat jij nog met Win7 (Windows NT 6.1) werkt? Weet dat 31/12/2017 de laatste dag is dat je nog gratis kan upgraden naar Win10, en daardoor het "einde support voor Win7" probleem binnen enkele jaren te vermijden.
DWVS
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 december 2017, 15:27
    Windows 7 Firefox

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door DWVS »

Klopt ik werk met Win7 Professional. Een back-up per jaar heb ik al.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door W Postelmans »

Hallo Anton,
Met een tweede email account in TB kan je inderdaad (gedeeltelijk) testen waaraan de vertraging ligt. Echter zo lang die grote hoeveelheid berichten in de "account mappen" (dus niet in de "Lokale Mappen) van het TB profiel zitten, zullen die nu en dan doorzocht worden, met vertraging op de hele TB, en dus op alle accounts er in, als gevolg!

Maar misschien kan DWVS eens een 2de profiel aanmaken met daarin enkel dat tweede (quasi ongebruikt) account. Door TB te starten met dat profiel (en dus met enkel dat account) zou het verschil zeer merkbaar moeten worden!
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: thunderbird moet lang nadenken

Bericht door Torzan »

Los van al het bovenstaande kun je ook eerst de Broncontrole starten in Windows (via Taakbeheer > Prestaties) en eens kijken met welke bestanden Thunderbird in de weer is op het moment van de vertraging, of zelfs continu.
Ook kun je het bestand voor de Globale Database (Gloda) opnieuw laten opbouwen (als Thunderbird is gesloten), en via Extra > Ontwikkelaarshulpmiddelen > Foutconsole kijken of er iets is wat op problemen lijkt te duiden.
Verder is het raadzaam Windows Zoeken uit te schakelen in Windows zelf, of in elk geval in Thunderbird via Extra > Opties > paneel Geavanceerd > tabblad Algemeen de mogelijkheid dit met Thunderbird te laten samenwerken uit te zetten, evenals Globaal zoeken en indexering.
Mocht je ook antivirus- of andere beveiligingssoftware gebruiken die iets met e-mailscanning te maken heeft, kan dat ook veel invloed hebben, dus dat kun je best uitschakelen in het paneel Beveiliging > tabblad Antivirus.
Pas daarna zou ik het in het verplaatsen van berichten en mappen zoeken. Zelfs bij 30.000 berichten zou de genoemde vertraging niet mogen optreden.
Plaats reactie