Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Hallo Allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben nieuw hier.
Ik ben Andre, heb een eigen onderneming, kan me normaal behoorlijk redden als het over ICT gaat maar ik heb nu een probleem waar ik niet uit kom.
Ik gebruik Thunderbird op meerdere PCs zowel thuis als op het werk.

Thunderbird haalt zijn mail (via IMAP) op van verschillende accounts die op een mailserver op een NAS (Synology) draaien binnen de LAN van mijn werklocatie.
Recent geeft 1 pc plotseling problemen bij het verbinden met de mail server. Het begon op 1 van de twee ingestelde accounts (beide IMAP accounts lopen via de NAS) maar een paar dagen later werkte ook de tweede account niet tot nauwelijks meer.
In postvak in laat Thunderbird de berichten niet zien. In de map verzonden items laat hij wel wat berichten zien maar die kan ik niet openen. Ik krijg heel vaak een server time-out. Hij staat continu te draaien (blouw rondje links bovenin) maar blijft op 1 bericht hangen etc etc.

Wat heb ik al gedaan:
1. via het menu > bewerken > map eigenschappen > map repareren - alle mappen gerepareerd / geen succes
2. via een wel werkende Thunderbird de postvakken in opgeschoond (er zaten zo'n 11.000 mails in een van de postvakken) en in archieven mappen op jaar aangemaakt en daar alle mail van ouder dan een jaar in gestopt / geen succes
3. De firewall op de probleem pc uitgezet. / geen succes
4. instellingen op de managed switch gecontroleerd of daar niks raars stond ingesteld. / geen succes
5. in de Thunderbird Profile map de "Global messages-db.sqlite" verwijderd zodat Thunderbird zijn archief opnieuw opbouwt / geen succes
6. De accounts verwijderd en opnieuw in proberen te stellen / geen succes
7. Thunderbird volledig verwijderd, inclusief alle archieven e.d. en opnieuw geïnstalleerd / geen succes
Op dit moment lukt het me niet eens om een nieuw mail account in te stellen, Thunderbird kan de mail server dan niet bereiken....

Via Firefox kan ik vanaf dezelfde pc wel de gui van de NAS bereiken en daar via de mailstation app (roundcube) alles met mijn mail doen.
Via andere pc's binnen en buiten het netwerk kan ik met exact dezelfde instellingen mijn mail gewoon bereiken

Iemand enig idee waar ik het nog zoeken kan?
Activiteitenbeheerder.png
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door Torzan »

Hallo en welkom.

Tien tegen 1 dat je firewall of beveiligingssoftware iets tegenhoudt. Dergelijke zaken kun je voor testen en probleemoplossing beter niet uitzetten maar volledig verwijderen als je er zeker van wilt zijn dat dit geen roet in het eten gooit. Gebeurt hetzelfde als je de Windows start in de Veilige modus met netwerkondersteuning?

Het ziet er zo te zien uit dat TB de mailserver niet kan bereiken. Is er onlangs iets aan Thunderbird of enige actieve beveiligingssoftware bijgewerkt (zie de updatelogs van beide)? Werken de pagina’s 'Wat is er nieuw' en die in de Add-onbeheerder (Add-ons verkrijgen) ook niet? Dan kun je ervan uitgaan dat beveiligingssoftware in de weg zit, of deze software gewoon Thunderbird (nog) niet herkent, veelal na een update van 1 van beide. Opnieuw installeren van de beveiligingssoftware is dan vaak de oplossing.

Je kunt ook (tijdelijk!) logging aanzetten voor IMAP, waarschijnlijk wordt het probleem dan ook duidelijk. Voor de zekerheid kun je ook het bestand SiteSecurityServiceState.txt in je profielmap verwijderen.
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Torzan schreef:Hallo en welkom.

Tien tegen 1 dat je firewall of beveiligingssoftware iets tegenhoudt. Dergelijke zaken kun je voor testen en probleemoplossing beter niet uitzetten maar volledig verwijderen als je er zeker van wilt zijn dat dit geen roet in het eten gooit. Gebeurt hetzelfde als je de Windows start in de Veilige modus met netwerkondersteuning?

Het ziet er zo te zien uit dat TB de mailserver niet kan bereiken. Is er onlangs iets aan Thunderbird of enige actieve beveiligingssoftware bijgewerkt (zie de updatelogs van beide)? Werken de pagina’s 'Wat is er nieuw' en die in de Add-onbeheerder (Add-ons verkrijgen) ook niet? Dan kun je ervan uitgaan dat beveiligingssoftware in de weg zit, of deze software gewoon Thunderbird (nog) niet herkent, veelal na een update van 1 van beide. Opnieuw installeren van de beveiligingssoftware is dan vaak de oplossing.

Je kunt ook (tijdelijk!) logging aanzetten voor IMAP, waarschijnlijk wordt het probleem dan ook duidelijk. Voor de zekerheid kun je ook het bestand SiteSecurityServiceState.txt in je profielmap verwijderen.
Morgen ga ik jou voorstellen allemaal eens langs.
Ik meld me weer als ik meer informatie heb, dankje.
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Torzan schreef:Hallo en welkom.

Tien tegen 1 dat je firewall of beveiligingssoftware iets tegenhoudt. Dergelijke zaken kun je voor testen en probleemoplossing beter niet uitzetten maar volledig verwijderen als je er zeker van wilt zijn dat dit geen roet in het eten gooit. Gebeurt hetzelfde als je de Windows start in de Veilige modus met netwerkondersteuning?

Het ziet er zo te zien uit dat TB de mailserver niet kan bereiken. Is er onlangs iets aan Thunderbird of enige actieve beveiligingssoftware bijgewerkt (zie de updatelogs van beide)? Werken de pagina’s 'Wat is er nieuw' en die in de Add-onbeheerder (Add-ons verkrijgen) ook niet? Dan kun je ervan uitgaan dat beveiligingssoftware in de weg zit, of deze software gewoon Thunderbird (nog) niet herkent, veelal na een update van 1 van beide. Opnieuw installeren van de beveiligingssoftware is dan vaak de oplossing.

Je kunt ook (tijdelijk!) logging aanzetten voor IMAP, waarschijnlijk wordt het probleem dan ook duidelijk. Voor de zekerheid kun je ook het bestand SiteSecurityServiceState.txt in je profielmap verwijderen.
Ik heb inmiddels het probleem grotendeels weten te lokaliseren.
Ik gebruik met grote tevredenheid al vele jaren NOD32 als anti-virus software op al onze pc's. Bij de betreffende pc met het probleem lijkt het er op dat NOD32 de SSL/TLS communicatie blokkeert. Als ik in Thunderbird de serverinstellingen > beveiligingsinstellingen > verbindingsbeveiliging op "geen" zet dan wordt de mail zonder verdere problemen binnen gehaald. Helaas lukt het me nog niet om in NOD32 de instellingen zo aan te passen dat ik de verbindingsbeveiliging op STARTTLS (waar ik hem op had staan) terug kan zetten.

Jou eerste twee adviezen leverden geen problemen op (update logs en add-onbeheer werkten gewoon). Helaas kreeg ik het loggen van imap comunicatie niet voor elkaar, alles lukt alleen het log bestand blijft leeg.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door Torzan »

Toch weer antivirussoftware. Wat voor Firefox geldt, geldt ook voor Thunderbird: hier wordt vermeld dat uitschakelen en (eventueel) weer inschakelen van protocolfiltering in dergelijke software een oplossing kan zijn. Zelf zou ik het verwijderen en opnieuw installeren.

Persoonlijk vind ik dat beveiligingssoftware zich helemaal niet met Mozilla-producten moet bemoeien. Ten eerste omdat het veelal geen extra beveiliging oplevert (integendeel, volgens sommige bronnen), ten tweede omdat het onnodig bronnen gebruikt en dus het systeem vertraagt, en ten derde omdat het vaak problemen als deze oplevert. Als je het gebruikt, is handmatig scannen van gedownloade bestanden ermee genoeg; protocolfiltering heeft nagenoeg geen zin. Maar dat terzijde.

Als je logging hebt ingesteld voor IMAP, zouden alleen de communicatieacties voor IMAP moeten worden gelogd, dus op het moment van ophalen en verzenden.
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Torzan schreef:Toch weer antivirussoftware. Wat voor Firefox geldt, geldt ook voor Thunderbird: hier wordt vermeld dat uitschakelen en (eventueel) weer inschakelen van protocolfiltering in dergelijke software een oplossing kan zijn. Zelf zou ik het verwijderen en opnieuw installeren.

Persoonlijk vind ik dat beveiligingssoftware zich helemaal niet met Mozilla-producten moet bemoeien. Ten eerste omdat het veelal geen extra beveiliging oplevert (integendeel, volgens sommige bronnen), ten tweede omdat het onnodig bronnen gebruikt en dus het systeem vertraagt, en ten derde omdat het vaak problemen als deze oplevert. Als je het gebruikt, is handmatig scannen van gedownloade bestanden ermee genoeg; protocolfiltering heeft nagenoeg geen zin. Maar dat terzijde.

Als je logging hebt ingesteld voor IMAP, zouden alleen de communicatieacties voor IMAP moeten worden gelogd, dus op het moment van ophalen en verzenden.
Ik neem aan dat je het log achteraf kan bekijken nadat Thunderbird afgesloten wordt, of moet ik nog iets extra's doen om te zorgen dat de gegevens naar het log bestand worden weg geschreven?
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Dat uitschakelen en inschakelen had ik al geprobeerd maar dat mocht geen oplossing bieden helaas.
De laatste keer werden er meerdere log bestanden aangemaakt maar allemaal leeg.
Bijlagen
log files.png
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door Torzan »

Op deze pagina vind je instructies over het uitsluiten van applicaties voor protocolfiltering, en uit deze pagina maak ik op dat NOD32 officieel geen Thunderbird ondersteunt, en daarmee mogelijk geen protocolfiltering.

Verder zou je NOD32 ook kunnen de-installeren en opnieuw installeren (een herstart tussendoor zou verstandig zijn), en daarna eventueel protocolfiltering opnieuw uitzetten of uitsluitingen aanmaken als het is ingeschakeld.

Als je het batchbestand start, wordt Thunderbird dan ook wel gestart? Zo niet, moet je wellicht %ProgramFiles(x86)% vervangen door %ProgramFiles%, of thunderbird.exe staat ergens anders. Thunderbird moet gewoon starten en dan alleen de IMAP-acties loggen, als het goed is ook steeds naar hetzelfde bestand i.p.v. meerdere. Hou er rekening mee dat een logbestand vrij groot kan worden en je deze manier van starten dus alleen maar even moet gebruiken.
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Torzan schreef:Op deze pagina vind je instructies over het uitsluiten van applicaties voor protocolfiltering, en uit deze pagina maak ik op dat NOD32 officieel geen Thunderbird ondersteunt, en daarmee mogelijk geen protocolfiltering.

Verder zou je NOD32 ook kunnen de-installeren en opnieuw installeren (een herstart tussendoor zou verstandig zijn), en daarna eventueel protocolfiltering opnieuw uitzetten of uitsluitingen aanmaken als het is ingeschakeld.

Als je het batchbestand start, wordt Thunderbird dan ook wel gestart? Zo niet, moet je wellicht %ProgramFiles(x86)% vervangen door %ProgramFiles%, of thunderbird.exe staat ergens anders. Thunderbird moet gewoon starten en dan alleen de IMAP-acties loggen, als het goed is ook steeds naar hetzelfde bestand i.p.v. meerdere. Hou er rekening mee dat een logbestand vrij groot kan worden en je deze manier van starten dus alleen maar even moet gebruiken.
Als ik het batch bestand start en Thunderbird is niet actief dan start hij Thunderbird gewoon op (ik krijg eerst profiel keuze omdat ik "-p"heb toegevoegd). Echt het enige probleem is dat de log bestanden leeg blijven 0k groot en totaal geen inhoud.

Omdat ik toch verbinding maak met een mailserver die binnen mijn LAN draait laat ik het maar gewoon zo dat ik geen SLS/TLS gebruik. Daarmee is voor mij het probleem via een omleiding voorlopig opgelost. Als ik weer een keer meer tijd heb probeer ik het nog wel een keer werkend te krijgen.

Het gekke is wel dat het jarenlang goed gedraaid heeft (ten minste twee jaar) en zowel op mijn pc thuis als op de pc van mijn broer die binnen hetzelfde LAN netwerk als de probleem pc draait, probleemloos werkt met NOD32 en Thunderbird. ik blijf het vreemd vinden.

Torzan, Harstikke bedankt voor je hulp en voor het meedenken :D
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door Torzan »

Geen probleem, ondertussen we blijven natuurlijk wel benieuwd. :)

Eén dingetje nog: gebruik je wel een recente versie van Thunderbird, momenteel rond 52.x? Op de pagina over logging wordt namelijk vermeld dat oudere versies dan die van april 2017 andere namen voor de variabelen gebruikten, wat de lege logbestanden kan verklaren. Als je dus bijvoorbeeld nog versie 45.8 (van 7 maart 2017 ) hebt... Ik sluit ook niet uit dat dit zelfs voor versie 52.x nog nodig is.

Het bestand kun je overigens inderdaad achteraf na sluiten van Thunderbird bekijken maar wellicht ook terwijl het nog actief is. Maar bij 1 keer starten van TB, mail controleren en weer afsluiten zou het al 200k groot kunnen worden. Of het bestand zichtbaar is, is denk ik afhankelijk van rechten in Windows; een viewer (i.p.v. een editor) is vaak machtiger.
AndreV
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 december 2017, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: Ik krijg Thunderbird niet meer werkend op 1pc

Bericht door AndreV »

Torzan schreef:Geen probleem, ondertussen we blijven natuurlijk wel benieuwd. :)

Eén dingetje nog: gebruik je wel een recente versie van Thunderbird, momenteel rond 52.x? Op de pagina over logging wordt namelijk vermeld dat oudere versies dan die van april 2017 andere namen voor de variabelen gebruikten, wat de lege logbestanden kan verklaren. Als je dus bijvoorbeeld nog versie 45.8 (van 7 maart 2017 ) hebt... Ik sluit ook niet uit dat dit zelfs voor versie 52.x nog nodig is.

Het bestand kun je overigens inderdaad achteraf na sluiten van Thunderbird bekijken maar wellicht ook terwijl het nog actief is. Maar bij 1 keer starten van TB, mail controleren en weer afsluiten zou het al 200k groot kunnen worden. Of het bestand zichtbaar is, is denk ik afhankelijk van rechten in Windows; een viewer (i.p.v. een editor) is vaak machtiger.
Op al mijn pc's de laatste versie = 52.5.2
Met zichtbaar bedoelde ik als ik het bestand open met kladblok is het leeg (geen tekens) ;-)
Plaats reactie