IMAP folders op server vs. TB folder namen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Tony566
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 januari 2018, 0:58
    Windows 10 Firefox

IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Tony566 »

hallo allemaal

ik heb een account op gmx.net, en daar wil ik graag via IMAP de mail ophalen.
dit is een duitse provider, met oa. de folders "Gesendet" (voor "Sent ").

ik heb de engelstalige TB, ik kan natuurlijk een subscription maken naar "Gesendet' en een kopie van de verzonden mail hierin opslaan.
maar is het ook mogelijk om TB engelstalig te houden en te zorgen dat mijn TB-folder "Sent" gelinkt wordt aan "Gesendet"?

(op de Ipad van mijn vrouw kan dit vrij makkelijk, in de settings van de subscriptions geef je ook aan welke systeemfolders (Inbox/Sent/Trash etc) aan welke serverfolders gelinkt worden)

bedankt!
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Torzan »

Mijn eerste vraag zou zijn of dit niet al automatisch gebeurt, m.a.w. de map Sent zou al als Gesendet moeten worden weergegeven in een Duitse, of als Verzonden in een Nederlandstalige versie. Maar blijkbaar wordt deze als aparte map gezien of heb je hem zelf aangemaakt?

Is het niet alleen, net als bij de iPad, een kwestie van op de juiste mappen abonneren in Thunderbird? Zie deze pagina voor meer info daarover.
Tony566
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 januari 2018, 0:58
    Windows 7 Mozilla

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Tony566 »

Nee, gebeurt niet automatisch.

Thunderbird heeft bijv. een map "Trash" aangemaakt op de server, server gebruikt "Geloscht" en een abonnement op "Gesendet" levert een map op in Thunderbird maar geen synchronisatie met "Sent".

Ik heb inmiddels dit gevonden http://kb.mozillazine.org/IMAP_Trash_folder

Daar hebben ze het over het aanpassen van custom-strings.txt. Maar het lijkt dat aanpassingen gelden voor de user interface, en dat alle accounts dan wijzigen. Dan gaat het mis bij mijn Nederlandse en US accounts.

Ze hebben het ook over een 'oude manier', het aanpassen van prefs.js . Geen idee of dat nog ondersteund wordt, ik snap niet helemaal wat ik daar dan in moet vullen.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door W Postelmans »

Een tijdje geleden had ik iets gelijkaardig, maar dan met Nederlandstalige en Engelstalige mapnamen.

De mappen in de ene taal (weet niet meer welke juist) werden aangeduid met een betekenisvol icoontje (bijv. vuilbakje voor prullenbak (of "trash")), de mappen in de andere taal door een geel "map" icoontje. Ik kon de mappen met een "gele map" icoontje (werden niet gebruikt bij de IMAP transfers) gewoon verwijderen waarna mijn probleem opgelost was.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Torzan »

Thunderbird maakt als het goed is niet zomaar een map aan op de server, tenzij je die zelf lokaal hebt aangemaakt (Trash dus in dit geval?), en dat is onwaarschijnlijk, ook omdat die per definitie al aanwezig zou moeten zijn op de server, onafhankelijk van hoe deze in de web- of client-interface heet.

Zoals je wellicht weet werkt IMAP op een dusdanige manier dat een willekeurig aantal clients (e-mailprogramma's) naar dezelfde server kunnen kijken, en dat de gebruiker moet aangeven op welke mappen hij/zij is 'geabonneerd'. Bij een eerste synchronisatie (bv. installatie van Thunderbird) zou je daarom alle mappen moeten zien, of een aantal ervan (de meeste), en dien je er wellicht nog op 1 of meer te abonneren. Heb je dat al geprobeerd, via de rechtermuisknop op de accountnaam links, dan Abonneren?

Als dat werkt, zou je Sent vanzelf moeten zien en is dit alleen een kwestie van benaming. De verwijzing naar prefs.js slaat op lokaal hernoemen van deze map, waarvan de server feitelijk bepaalt hoe hij heet, en wat ook zou kunnen via about:config (in Opties > paneel Geavanceerd > tabblad Algemeen > Configuratie-editor, dan zoeken naar 'mail.server.serverX.trash_folder_name', waarin X het nummer van de betreffende account is). Dat laatste is feitelijk hetzelfde als aanpassen van prefs.js maar veiliger (aanpassen van prefs.js wordt afgeraden) maar zal mogelijk ook niet werken als je de naam op deze manier of via custom-strings.txt wijzigt.

Er is (uit het hoofd) sprake van een soortgelijke bug geweest die weliswaar is verholpen, ik dacht bij Hotmail/Outlook, waardoor Sent ondanks hernoemen op bovenstaande manieren altijd Sent heette en niet Verzonden, dat overigens serverafhankelijk was. Dit lijkt op een dito probleem dat mogelijk alleen bij GMX optreedt. Dit zou je kunnen vaststellen door een andere provider toe te voegen en te kijken of de namen daarvan wel kloppen.

Kun je hier (onderaan) iets mee? Kun je GMX anders instellen op een Engelse interface?

Voor berichten zelf in Thunderbird of op de server zou dit niet uit mogen maken; het lijkt me niet dat de hele mailboxinhoud wordt aangepast. Nogmaals, de benaming van de mappen (geen 'folders', die krijg je in je brievenbus ;)) is een kwestie van lokale taalbestanden en (helaas) serverimplementatie die dit toestaat.

Kun je anders een schermafbeelding maken van je probleem, en nogmaals aangeven wat er scheelt en wat je wilt?

Maar eerst: hou het bij de basisstappen. Hoe zit het met add-ons, de Veilige modus en logboekgegevens over recente updates?

Niet te vergeten misschien: het is van belang te weten hoe de server omgaat met verzonden berichten, evenals dat je wel de SMPT-server van die provider gebruikt. De ene server plaatst zelf een kopie van verzonden berichten in de map Sent, als je tenminste de bijbehorende SMPT-server van de provider gebruikt, de andere niet. Als hierin onlangs iets is gewijzigd...
Tony566
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 januari 2018, 0:58
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Tony566 »

Hmm, ik snap er niet veel meer van.

Account opnieuw aangemaakt.

Thunderbird maakt aan: inbox, gesendet, geloscht en Deleted.
Abonnement op geloscht, gesendet en Trash

Zet automatisch kopie van verzonden in "gesendet", map heeft systeemicoontje. Was vorige keer niet, is dus ergens in de settings blijven hangen. Maar lijkt te werken.

In settings aangegeven dat deleted voortaan in "geloscht" mag worden gezet.

Opnieuw opstarten.

"Geloscht" heeft nu systeemicoontje. En voila, het mapje Trash is verschenen. En "Deleted" is weg! Nou moe.

user_pref("mail.server.server6.trash_folder_name", "Gelöscht"); staat nu in de prefs.js

Ik heb nu een halve duitse userinterface, maar het synchroniseren werkt.


Maar wat ik het liefst zou willen is een uniforme interface over alle gelokaliseerde mailaccounts. Dus in thunderbird heet de map "Deleted" en blijft dan gesynchroniseerd met "Geloscht" op de server. Zijn er nog opties om alsnog de mappen te hernoemen?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Torzan »

Hoewel het KB-artikel wel aangeeft dat beide kunnen bestaan, vind ik het toch vreemd dat zowel de map Deleted als Geloscht bestaan. Op de server zou deze immers 'Deleted' (of eerder Trash bij GMX?) moeten heten, waarna Thunderbird deze herkent en de eigen naam hiervoor (Papierkorb) zou moeten geven, evenals Posteingang voor Inbox/Postvak IN, als dit werkt. Bij Hotmail/Outlook is dit wel zo, vandaar de opmerkingen over controleren bij een andere provider en implementatie. Wat de oorspronkelijke naam van de server is, moet je kunnen zien via rechtermuisknop op Eigenschappen van de map die ook het systeempictogram gebruikt; deze eindigt dan als het goed is op '/Deleted' (bv. imap://<e-mailadres>@imap-mail.outlook.com/Deleted bij Outlook). Als dit niet zo is, zou dat betekenen dat GMX de map op de server al in het Duits benoemt, wat mogelijk is te verhelpen door de interface via webmail in te stellen op Engels. Als deze wel Trash heet, verwacht ik ook dat de map maar 1 keer bestaat en wordt hernoemd, tenzij je ooit zelf een map Deleted hebt aangemaakt of een taalpakket voor en-GB (niet en-US) hebt gebruikt, waardoor er ook geen systeempictogram voor die map zichtbaar is. (De en-GB-versie hanteert Deleted i.p.v. Trash.)

Als test zou je een Duitstalige Thunderbird kunnen installeren om te zien hoe de zaken eruitzien; mogelijk gaat dit alleen verkeerd vanwege het Duitse taalpakket in de Engelse versie. Bij verwijderen van de huidige Engelse versie blijven mail en instellingen bewaard. Hoewel er niks verkeerd zou mogen gaan, is het wel verstandig om eerste een back-up van je hele profielmap te maken. Het Duitse taalpakket zou ik van tevoren verwijderen.

Van de genoemde add-on FolderFlags weet ik niet of deze nog feilloos werkt (hij is nogal oud), maar die zou je ook kunnen proberen.
Tony566
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 januari 2018, 0:58
    Windows 10 Firefox

Re: IMAP folders op server vs. TB folder namen

Bericht door Tony566 »

Ik ga eens proberen of de add-ons werken.

Bedankt voor je hulp!
Plaats reactie