Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Sinds kort hangt Thunderbird op als ik klik op "Bijlagen". Het blauwe rondje blijft maar draaien. Ik heb het programma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Wat is hier aan de hand? Al vast bedankt voor het geven van de oplossing.
Mvg., Jan
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door W Postelmans »

Heb je al eens geprobeerd om eerst de map (INBOX?) waarin dat bericht staat te "repareren" (klik rechts op map en klik dan "repareren")?
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Het bericht staat niet in het postvak IN. Ik wil een bericht versturen en een bijlage toevoegen.
Overigens zie ik na rechtsklikken op Postvak IN geen "repareren".
Mvg., Jan
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door W Postelmans »

Jan,
Hoe is dat probleem begonnen? Werkte het vroeger wel juist en is die fout opeens begonnen? Had je misschien net daarvoor iets gedaan wat fout liep?
Heb je al eens geprobeerd om TB met een nieuw profiel op te starten, daarmee in dat nieuwe profiel een (tijdelijk) email adres te definieren en van daaruit een bericht met bijlage te zenden?
V.w.b. "repareren": click rechts op de te herstellen map, dan op "eigenschappen", dan zie je ergens in de onderste helft van het dan geopende window een vakje "repareren" staan.
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Vroeger werkte het perfect maar waarschijnlijk na een automatische update van TB, ca. een maand geleden, gaat het mis. Het is nu wel gelukt om zowel "Postvak IN" als de map "Verzonden" te repareren maar dat heeft geen effect gehad. Zodra ik op "Bijlagen" klik hangt de zaak op. Ik heb het ook met een ander mailadres geprobeerd maar ook daar gaat het op deze computer mis. Op mijn laptop met Windows 10 heb ik geen probleem.
Mvg,. Jan
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Nog even een aanvulling.
Op internet vond ik dat je ook een bijlage kunt toevoegen met Ctrl+Shift+A en wonderlijk genoeg werkte dat wel.
Daarna werkt het ook weer als ik op "Bijlagen" klik. Ik snap er niets van maar ben blij dat het weer werkt.
Maar voor hoe lang?
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Helaas, het probleem doet zich opnieuw voor en het programma hangt weer op, ook als ik het probeer met Cntr+Shift+A.
Onbegrijpelijk dat het even goed is gegaan.
Ik gebruik Windows 8.1 en TB 52.6.0 (32-bits). Zou het mogelijk zijn een oude versie van TB te installeren?
Mocht iemand nog een goed idee hebben dan hoor ik dat graag.
Mvg,. Jan
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Torzan »

De eerste vraag bij problemen met Thunderbird of Firefox is altijd 'Gebeurt het ook in de Veilige modus van het product?' Zo niet, is waarschijnlijk een van je add-ons de oorzaak en kun je die een voor een uitschakelen in de normale modus. Controleer ook of een of meer add-ons onlangs zijn bijgewerkt, dat kan een indicatie zijn.

Houdt het probleem aan, is de kans groot dat antivirus- of beveiligingssoftware in de weg zit, al dan niet na een update ervan. Ook daarvan zou je moeten kunnen zien wanneer hieraan iets is bijgewerkt. De snelste manier om erachter te komen of dit van toepassing is, is Windows tijdelijk starten in Veilige modus met netwerkondersteuning (i.p.v. alleen die software uitschakelen, wat nogal onbetrouwbaar is).

Dan is er nog kans dat er toch iets met een of meer bestanden van Thunderbird in je profiel is misgegaan, al dan niet tijdens een update van Thunderbird. Dat kan iets lastiger zijn, maar je zou de accounts opnieuw kunnen instellen in een nieuw profiel. Om deze reden is het altijd goed om regelmatig een back-up van je profiel te maken die je dan snel kunt terugzetten, waarna al je mail (althans bij IMAP) vanaf die datum weer wordt gesynchroniseerd. Gebruik hiervoor geen Mozbackup; hiervan is bekend dat het profielbestanden van recente Thunderbird-versies niet meer goed archiveert dan wel terugzet.

Teruggaan naar een oudere versie van Thunderbird kan altijd; oudere versies kun je hier vinden. Probeer dat alleen als je vrij zeker bent dat de rest in orde is en het probleem echt na een update van Thunderbird zelf is begonnen. Je kunt Thunderbird gewoon verwijderen (de-installeren) en daarna de oudere versie installeren; je gegevens en instellingen (die zich in een profiel bevinden) blijven bewaard. Zet wel de eventuele automatische updates van Thunderbird uit voordat je dit doet, anders gebeurt dit na de eerste keer starten ervan opnieuw.
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Zeer bedankt Torzan voor de uitgebreide reactie.

Nadat ik op internet had gevonden hoe e.e.a. moest, heb ik volgende geprobeerd:
1. TB opgestart in veilige modus. Dit loste het probleem niet op.
2. Antivirussoftware (Norton) uitgeschakeld. Het probleem blijft bestaan.
3. Windows 8.1 in veilige modus met netwerkondersteuning gestart. Ook hierbij blijft het probleem bestaan.

Ik kan op internet niet vinden hoe ik "de accounts opnieuw kan instellen in een nieuw profiel". Dat is abacadabra voor mij.
Wel vond ik hoe ik het TB profiel op mijn laptop met Windows 10 moet kopiëren.
De vraag is of ik dat profiel (waarbij geen probleem bestaat) probleemloos over kan brengen naar mijn desktop.

Mvg., Jan
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door JacquesC »

Heb je hier wat aan?
http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... 9&t=613299
Het is al oud. Maar misschien het proberen waard.

Mvg Jacques
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Firefox/126.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Thunderbird/126.0
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Torzan »

Wat betreft het opnieuw instellen van accounts: als je de link over profielen bekijkt, moet duidelijk worden wat een profiel is. Feitelijk komt het erop neer dat je Thunderbird dan weliswaar niet opnieuw installeert, maar dat het zich wel zo gedraagt; de gebruikersbestanden zijn dan nieuw voor dat profiel (alsof TB voor de eerste keer op een nieuwe pc wordt geïnstalleerd), en dus dien je alle accounts opnieuw in te stellen zoals je dat voorheen ook moet hebben gedaan. Maar dit is wel een laatste redmiddel, tenzij je niet bang bent om e.e.a. te testen; dat is het grote voordeel van profielen.

Ik zou eerst kijken naar de link die Jacques gaf; Thunderbird heeft inderdaad zo zijn eigenaardigheden. Stel je voor dat je de vorige keer een bijlage hebt gekoppeld vanaf een USB- of netwerkschijf en dat deze op dit moment niet toegankelijk is. De onthouden waarde van het laatst gebruikte pad - en daar gaat het in dat topic om - kan dan voor verstoring zorgen (een beetje zoals dat Windows lang kan doen over het zoeken naar netwerkomgevingen die niet bestaan). Je kunt deze waarde in Thunderbird bekijken via Opties > paneel Geavanceerd > tabblad Algemeen > knop Configuratie-editor. Accepteer de waarschuwing en voer dan mail.compose.attach.dir in. Herinitialiseren ervan (via de rechtermuisknop; de waarde wordt dan leeg) zou dat moeten/kunnen oplossen.

Overzetten (kopiëren) van een bestaand profiel zou in de regel moeten werken, waarbij je dan wel alle instellingen voor paden moet nalopen en op OK moet klikken aangezien andere besturingssystemen vaak andere paden voor instellingen gebruiken en die dus voor het andere systeem moeten worden gecorrigeerd. Daarover gesproken: als je een profiel vanuit Linux zou kopiëren, bestaat de kans dat je geen geluid voor nieuwe mail in Windows kunt instellen, omdat de padnaam dan een andere notatie heeft die Thunderbird in Windows niet herkent. Daar is dan wel weer een vergelijkbaar trucje voor, maar dit is dan ook zo'n eigenaardigheidje. Een ander is dat profielpaden met bepaalde tekens of zelfs spaties erin nog weleens voor problemen kunnen zorgen. Ik neem echter aan dat je daarin niks hebt gewijzigd.
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Ik heb mail.compose.attach.dir gevonden. Na rechts klikken en herinitialiseren is het uit de lijst verdwenen. Maar het probleem bestaat nog steeds.
Ik durf de profielmappen uit mijn laptop niet over te zetten omdat daar toch andere dingen in staan.
Is het niet mogelijk het hele programma met de profielmappen uit de computer te verwijderen en daarna TB opnieuw te downloaden? Of blijven er dan toch nog niet verwijderbare delen over die later problemen geven? Ik heb een kopie gemaakt van mijn adresboek.

Mvg,. Jan
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Nog even een aanvulling.
TB draait op mijn desktop met drie verschillende accounts en bij alle doet zich het probleem voor dat het programma ophangt na het klikken op "Bijlagen".
Er zijn nu ook meer problemen met TB. Soms blijft het hangen tijdens het opstarten en dan moet ik de computer opnieuw opstarten.
Ook hangt de zaak vaak op zodra ik een mail (zonder bijlage) wil verzenden.

Mvg., Jan
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Torzan »

De redenen waarom dit kan gebeuren zijn denk ik te veel om op te noemen. Om een idee te krijgen en als je van leesvoer houdt: je zou een kijkje kunnen nemen bij deze bug (het bovengenoemde probleem), maar vooral ook deze bug, en met name het daarin genoemde veld Details bovenaan en comment 114. Ik ga er overigens van uit dat je een actuele versie (52+) hebt geïnstalleerd; zoals je aan de bugs kunt zien, zouden eerdere versies voor bepaalde zaken gevoelig zijn.

Waarschijnlijk is het slechts 1 bestandje dat de boel in de war gooit. Dat gebeurt kennelijk bij 1 profiel, maar logischerwijs voor alle accounts daarin.

Ik denk dat de snelste methode het kopiëren van het goed werkende profiel op je laptop is, zoals je al voorstelde. Daarna zoeken naar welk bestand verantwoordelijk was is dan alleen leuk ter informatie en als het lukt, maar dat terzijde. ;)

1. Maak eerst een nieuw profiel aan voor Thunderbird. Ga hiervoor naar Help > Probleemoplossingsinformatie, en klik op about:profiles.
2. Kies vervolgens 'Een nieuw profiel aanmaken' en volg de prompts. Alleen aanmaken dus (noem hem bijvoorbeeld profiel2), waarna deze profielnaam onder in die pagina zou moeten verschijnen.
(Eventueel kun je ook de startkoppeling van Thunderbird aanpassen zodat er -p achter de opdracht in het veld Doel komt te staan. De tekst kan er dan uitzien als "C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p. Hierdoor wordt de profielbeheerder altijd gestart en kun je bij het starten van Thunderbird zowel het profiel kiezen als profielen beheren.)
3. Ga nogmaals naar de pagina / het tabblad Probleemoplossingsinformatie en klik bij Profielmap op Map openen. Er wordt als het goed is een map geopend met in de naam .default achteraan; dit is het standaardprofiel. Als je nu 1 map omhoog gaat in de verkenner, zie je in de map Profiles ook het net aangemaakte nieuwe profiel, dus met '.profiel2' erin. (In feite heb je zonet alleen een nieuwe profielmap en de definitie ervoor in het keuzebestand aangemaakt, maar nog niets met eventueel al aanwezige nieuwe bestanden erin gedaan.)
4. Doe nu hetzelfde op de laptop om het daar gebruikte profiel te vinden. Kopieer vervolgens de inhoud van die profielmap (waarschijnlijk ook met '.default' erin) inclusief alle submappen naar elders, zoals een USB-stick, zorg ervoor dat Thunderbird op de probleem-pc is afgesloten, en overschrijf de inhoud van de net aangemaakte nieuwe profielmap met de inhoud van de profielmap van de laptop. (Vanzelfsprekend kun je ook gewoon die hele map met .default erin van de laptop naar de map Profiles op de probleem-pc kopiëren en deze map daarna hernoemen naar de nieuwe mapnaam nadat je die hebt verwijderd, in plaats van de bestanden en submappen te selecteren omwille van de inhoud.)

Als het goed is, zou je bij starten van Thunderbird en kiezen van het nieuw aangemaakte profiel nu exact dezelfde zaken moeten zien als op de laptop. Loop zoals gezegd nog wel even alle instellingen na in de Accountinstellingen, met name die waarin padnamen staan, klik op OK waar dat kan, en herstart zo nodig Thunderbird nog 1 keer.

Mocht alles werken zoals gewenst, kun je eventueel later via about:profiles de andere profielmap evenals de bestanden daarin verwijderen, wat wel zo fijn is vanwege privacy en schijfruimte. Ook kun je daarin het standaardprofiel kiezen via de aanwezige knop. Mocht je -p aan de snelkoppeling hebben toegevoegd, kun je dat ook weer verwijderen.
Ornithol
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 februari 2018, 12:23
    Windows 8.1 Mozilla

Re: Thunderbird kan bijlagen niet vinden

Bericht door Ornithol »

Bedankt Torzan voor alle moeite die je doet mij te helpen.

Ik heb op de probleem-pc een nieuwe profielmap p2od0nkk.Profiel2 aangemaakt en de profielgegevens van mijn laptop daarin gekopieerd.
Op mijn laptop vind ik met TB wel een map met de naam w7cno2bs.default maar deze zie ik niet terug bij het kopiëren. De reeks mappen begint dan met calendar-data en deze reeks heb ik overgebracht naar de profielmap. Met internet-explorer kan ik de profielmap op mijn laptop helemaal niet terugvinden.

Maar helaas, helaas, het probleem blijft bestaan, om moedeloos van te worden.

Mvg., Jan
Plaats reactie