mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 7 Firefox

mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door llorrell »

Ik heb 3 gmail-adressen. In Thunderbird verstuur ik een mail vanaf adres1@gmail.com of adres2@gmail.com. Als het binnenkomt in Postvak In staat achter afzender: adres3@gmail.com. Het vervelende is dat dus bij replies ik de boel terug krijg op adres3@gmail.com.

Instellingen voor uitgaande server zijn als volgt:
- bij adres1 smtp.googlemail.com en authenticatiemethode: Normaal wachtwoord.
- bij adres2 staat smtp.gmail.com en authenticatiemethode: OAuth2.
- bij adres3 staat smtp.gmail.com en authenticatiemethode: OAuth2.
Het wijzigen bij adres1 in smtp.gmail.com en OAuth2 verandert niets.

In de Gmail-instellingen op internet staat POP ingeschakeld en IMAP uitgeschakeld bij alle adressen.

Dit probleem bestaat pas sinds kort.
Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door W Postelmans »

Je kan in TB het adres dat in een bericht getoond wordt als "afzender" op een aantal manieren beinvloeden:

Je kan eerst een account selecteren en dan "opstellen" kiezen: dan zal TB als afzender de naam van het account kiezen dat je geselecteerd had.

Of ja kan, als je "opstellen" reeds geklikt hebt en je je ontvangers en je bericht misschien reeds ingevoerd hebt, op het "pijltje naar onder" (ziet er uit als een "v"), uiterst rechts op de lijn "afzender" klikken. Dan kan je de gewenste "afzender" selecteren.

Misschien heb je per ongeluk 1 van die 2 dingen gedaan?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door W Postelmans »

Nog een mogelijkheid is dat je bij "Emailadres" in de account instellingen van adres1 en/of adres2 misschien het email adres van het adres3 ingevuld hebt, terwijl de "naam" wel juist is?
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door llorrell »

Dank voor je snelle reactie, maar dit soort vergissingen zijn niet het geval. Dit heb ik al nagetrokken, omdat ik aanvankelijk dacht mail vanaf het verkeerde adres verstuurd te hebben.
Ook bij account-instellingen staat alles goed. Ik heb nu verschillende dingen uitgetest en steeds wordt bij ontvangst afzender adres3 genoemd. Het is echt idioot.

Ik heb nog wat uitgetest:
Als ik mail vanaf adres1 verstuur vanaf de server, dus in google mail zelf, dan staat wèl adres1 als afzender bij ontvangst. Het moet dus echt een Thunderbird-probleem zijn.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door Torzan »

Misschien moet je het zoeken in de ingestelde identiteiten; zorg ervoor dat je de juiste identiteit als standaardidentiteit instelt, en controleer dat ook tijdens het opstellen van een bericht bovenaan. Via het bekijken van de bron (Ctrl+U) van een verzonden bericht in Thunderbird zou je ook het gebruikte afzenderadres - en dus de identiteit - moeten kunnen zien, en anders kan hetzelfde aan de ontvangerkant.

Dan is er verder meen ik nog iets met toegevoegde/toegestane adressen bij Gmail die daar zouden moeten worden ingesteld, maar ik ken het niet goed genoeg om daarover iets te zeggen. Dit zou dan (uit het hoofd) alleen betrekking hebben op alliassen zoals gedefinieerd door Gmail, m.a.w. kopie-adressen van 1 e-mailaccount, en dus niet drie verschillende e-mailaccounts, als de ingestelde dat tenminste echt zijn.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door W Postelmans »

Het IS waarschijnlijk een probleem in TB (niet in Gmail), 1 dat veroorzaakt wordt door 1 of andere definitie in je accounts.

Als je bijv. vanuit adres1 een mail stuurt naar adres2, dan (versta ik) staat in de msg in de inbox van adres2 dat de mail van adres3 kwam? Als je zulk een mail verzonden hebt, staat dan de verzonden mail in de folder "Verzonden" van adres1 of in die van adres3? En wat staat er dan in het "afzender" veld van de mail in die "Verzonden" folder?
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door llorrell »

oké, hier een voorbeeld:
Ik stuur een mail vanuit adres1 naar adres2. Dit komt in de map verzonden van adres1 en als afzender staat adres1. Tot zover klopt het.
Deze mail komt in de map Postvak In van adres2, maar nu staat er als afzender adres3.

Ik heb nu ook gekeken in de Headers en daar zie ik iets raars.
De header van de mail in de map Verzonden (van adres1 dus) zegt duidelijk "from: adres1"
De header van de ontvangen mail zegt echter het volgende:
- return-path: adres3
- from: adres3
- X-Google-Original-From: adres1

In de laatste headers van mijn testen staat een uitgebreider verhaal met items als ARC-Seal, ARC-Message-Signature en ARC-Authentication-Results.. Het volgende valt me op:

RC-Authentication-Results: i=1; mx.google.com;
dkim=pass header.i=@gmail.com header.s=20161025 header.b=ur/yxu7t;
spf=pass (google.com: domain of adres3 designates xxx.xx.xxx.xx as permitted sender) smtp.mailfrom=adres3;
dmarc=pass (p=NONE sp=QUARANTINE dis=NONE) header.from=gmail.com
Return-Path: <adres3>

Authentication-Results: mx.google.com;
dkim=pass header.i=@gmail.com header.s=20161025 header.b=ur/yxu7t;
spf=pass (google.com: domain of adres3 designates xxx.xx.xxx.xx as permitted sender) smtp.mailfrom=adres3;
dmarc=pass (p=NONE sp=QUARANTINE dis=NONE) header.from=gmail.com

en dan weer:
From: <adres3>
X-Google-Original-From: <adres1>
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door Torzan »

Kijk eens hier.
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door llorrell »

:D :D :D
Wow .... ik ben eruit. Dank voor deze link!

Dit is wat ik gedaan heb:
In Thunderbird accountinstellingen geopend en hierbinnen per account Identiteiten beheren geopend. Dan Bewerken gekozen en hier de uitgaande server SMTP aangepast per account. Het was een beetje uitproberen, omdat bij Google Mail alleen maar smtp.gmail.com staat (met eentje erachter Standaard). Met 8x testen is het gelukt om alle afzenders weer correct te krijgen.

Kennelijk is dit buiten mij om gewijzigd, want tot januari was alles normaal. Wel kreeg ik van Google beveiligingsmeldingen, omdat ze Thunderbird niet helemaal pikken (heb nog steeds POP ingesteld).
gsm
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 november 2014, 12:46
    Windows 7 Firefox

Re: mail verzonden van adres1/2 - afzender = adres3 !!!

Bericht door gsm »

Bedankt Torzan voor de link naar dit topic.
Ook ik heb dit probleem en alles wat hier staat als mogelijke oplossing is ook bij mij niet het geval.
Ik ga dit topic niet hacken maar zal het blijven volgen met de hoop dat er een oplossing komt.
Plaats reactie