spam verwijderen van IMAP server/Mailswasher

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
marcbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 januari 2017, 10:56
    Windows 10 Firefox

spam verwijderen van IMAP server/Mailswasher

Bericht door marcbe »

Geachte,

Ik heb een vraag over mijn anti-spam programma (Mailwasher).
Wanneer ik dit start checkt het mijn e-mais waarna ik de optie kies voor 'wassen'.
Mailwasher doet telkens een check vanaf het eerste bericht in mijn mailbox en checkt dus iedere keer vanaf het begin opnieuw.
Wanneer ik heb gewassen is deze spam de volgende keer niet verdwenen uit mijn mailbox (Ik gebruik een IMAP-server).

Weet er iemand hoe ik deze wel kan verwijderen zodat mailwashter slechts de laatste bijgekomen spam zou controleren, wat veel handiger zou zijn.

Kan deze optie misschien ook worden ingesteld in Thunderbird zelf, zodat ik mailwasher niet nodig zou hebben.

Met vriendelijke groeten voor de tips !!
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: spam verwijderen van IMAP server/Mailswasher

Bericht door Torzan »

Ervan uitgaande dat Mailwasher zo is ingesteld dat het POP gebruikt, zou je volgens deze en deze pagina een optie 'Download read emails' moeten zien (in elk geval in de pro-versie; voor de gratis versie is blijkbaar nauwelijks support) die ervoor zorgt dat Mailwasher alleen de nieuwere berichten controleert als je die optie uitzet. Daarbij wordt nog vermeld dat MW alleen de headers ophaalt (en mogelijk een klein stukje van het bericht) i.p.v. het hele bericht, dus misschien dat dat zinvolle info is.

Ik weet niet waarom TB (of een andere client, of zelfs webmail) vervolgens niets met de verwijderde e-mails doet - onafhankelijk van of hiervoor IMAP of POP wordt gebruikt overigens - maar mogelijk dat er iets niet goed gaat met Mailwasher. Zorg dus eerst dat het bovenstaande in orde is. Mogelijk heeft de provider nog een specifieke instelling die invloed heeft; in theorie zou iets dat met POP is verwijderd ook niet meer via IMAP (of webmail) zichtbaar moeten zijn. Tip: controleer direct met webmail ernaast wat je ziet als je instellingen in MW wijzigt en test, dus even los van Thunderbird. Webmail is immers een directe interface op de server, terwijl e-mailclients pas later kunnen synchroniseren.

Thunderbird kent zelf een mogelijkheid voor junkfiltering, oftewel het filteren van ongewenste berichten, evenals diverse mogelijkheden met filters. Over beide kun je e.e.a. vinden op de supportwebsite.

Thunderbird en ongewenste of spamberichten
Uw berichten ordenen door filters te gebruiken

Je kunt ook overwegen spamfiltering bij de provider in te stellen, dat scheelt ook een hoop. Als je de mail ook nog laat doorsturen naar een ander adres dat óók spamfiltering bij díe provider bevat, komt er als het goed is weinig tot niets doorheen, en is de rest alleen nog een taak voor Thunderbird. Nadeel is wel dat je soms even in de spammap bij de provider moet kijken via webmail. Vaak zijn die spamfilters ook 'zelflerend' en is het dus goed om dat te doen teneinde onjuist als spam bestempelde mail te vermijden.

Heb je hier iets aan?
marcbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 januari 2017, 10:56
    Windows 10 Spartan

Re: spam verwijderen van IMAP server/Mailswasher

Bericht door marcbe »

Zeker bedankt voor het antwoord
Gesloten