update 52.6.0

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Alko
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 maart 2018, 10:13
    Windows 10 Firefox

update 52.6.0

Bericht door Alko »

Na de laatste update 52.6.0 haalt Thunderbird de mail niet op en blijft hangen op het welkom-scherm en vraagt om een nieuw e-mailadres aan te maken bij gandi.net. Dit wil ik niet en het vinkje verwijderd, klikken op venster 'Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken' Tabje linksboven 'Berichten ophalen' blijft grijs en werkt niet. Als ik op adresboek klikt zitten alle adressen er wel in.

Graag reactie hoe nu te handelen.

Bij voorbaat dank! Alko.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: update 52.6.0

Bericht door Torzan »

Dit lijkt me een teken dat je profiel niet wordt gevonden; je ziet immers geen bestaande accounts meer, en TB doet alsof je de boel voor het eerst moet instellen, vandaar het voorstel voor het aanmaken van een nieuwe account.

Ik zou daarom eerst kijken of je profiel nog wel bestaat door de profielbeheerder te starten, zonder direct iets aan je instellingen te veranderen. Zie hiervoor dit supportartikel, of pas de bestaande startkoppeling voor TB (of een kopie ervan) aan zodat deze -p aan het einde bevat. Wordt er nog een profiel vermeld als je de profielbeheerder start?

Ook bleek onlangs uit een supportvraag dat sommige antivirussoftware (zoals Avast!) in staat is TB in een zogenaamde 'sandbox' te laten uitvoeren, waardoor het profiel als het ware ook verloren lijkt te gaan. De snelste manier om erachter te komen of dergelijke software de oorzaak is, is kijken of het bestand prefs.js als alleen-lezen is gemarkeerd, en Windows starten in Veilige modus met netwerkondersteuning (dit is de meest betrouwbare manier om AV-software volledig uit te schakelen). Blijft TB in het laatste geval normaal werken, dan weet je het, en dien je de sandboxfunctie in die software uit te schakelen.
Alko
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 maart 2018, 10:13
    Windows 10 Firefox

Re: update 52.6.0

Bericht door Alko »

Dank Torzan voor het antwoord. In de profielbeheerder staat het Default profiel en in de probleemoplossingsinformatie staat achter profielmap het volledige adres. Ik heb hiervan een back-up gemaakt, Thunderbird opnieuw geïnstalleerd en de back-up terug gezet maar dit geeft het zelfde resultaat. Mij indruk is dan ook de alle e-mail verwijderd is bij het updaten. Alleen het adresboek is nog aanwezig. Alko.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: update 52.6.0

Bericht door Torzan »

Heb je de inhoud van de mappen Mail en/of ImapMail bekeken? Je kunt immers gewoon op tekst zoeken naar iets wat in een recent bericht stond, zodat je kunt vaststellen of de inhoud echt weg is, al dan niet in de back-up. Verder heeft opnieuw installeren van TB doorgaans niet zoveel zin (omdat problemen zich meestal in de gebruikersbestanden en dus het profiel voordoen), en heb ik nog nooit gehoord van gevallen dat een update van TB e-mail verwijdert. Ik hoop ook dat je geen MozBackup hebt gebruikt.

Blijft TB telkens met het voorstel voor een nieuwe account komen? Heb je beveiligings- of antivirussoftware geïnstalleerd en heb je die ook uitgeschakeld zoals voorgesteld?

Je zou ook even een tweede profiel kunnen aanmaken, een account kunnen instellen en dan zien of na herstarten hetzelfde gebeurt.
Alko
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 maart 2018, 10:13
    Windows 10 Firefox

Re: update 52.6.0

Bericht door Alko »

De antivirus software uitgeschakeld maar geen effect. Het bestaande account verwijderd en opnieuw ingesteld en zowaar alle mails verschenen weer zoals vanouds! Blijkbaar heeft Thunderdird het bestaande account beschadigd of gewijzigd.
Probleem opgelost. Veel dank voor de hulp! Alko
Plaats reactie