contacts of Vcard

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Ik heb zonet Thunderbird geïnstalleerd. Thunderbird slaat blijkbaar automatisch e-mail adressen op van verzonden e-mails. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen contacts en Vcard? Vanuit Thunderbird kan ik op VCard klikken en een nieuwe virtuele gegevenskaart van die persoon aanmaken. Vanuit een bestaande mail kan ik blijkbaar niet rechtstreeks (manueel) het e-mail adres aan contacten toevoegen (bij WLM volstond het om rechts te klikken en aan contactpersonen toe te voegen). Hoe maak ik het best mijn adressenboek aan? Gebruik ik uitsluitend Vcard (ik moet veel mailinglijsten aanmaken) of werk ik met contacts?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: contacts of Vcard

Bericht door Torzan »

Zoals je zelf al aangeeft, zijn contacten alleen e-mailadressen. Deze kun je overigens altijd handmatig toevoegen via de rechtermuisknop > Toevoegen aan adresboek op het getoonde e-mailadres van de afzender van een e-mailbericht.

vCards zijn iets anders en bevatten veel meer gegevens, maar hoef je niet per se voor elk contact te maken of te hebben. Voor meer info, zie dit supportartikel.
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Via de rechtermuisknop krijg ik geen optie adresboek te zien. Ik kan wel het e-mail adres kopiëren via de rechtermuisknop en dan naar het adresboek gaan maar dat is omslachtig en tijdrovend.
Wanneer ik een nieuwe mail maak dan blijkt de link met het adresboek niet te werken want de namen worden niet herkend. Ik moet dus naar het adresboek gaan, daar de contactpersoon zoeken en dan vervolgens het e-mail adres kopiëren en vervolgens plakken in de nieuwe mail.
Wanneer ik in het adresboek ben kan ik wel een mail aanmaken door eerst de contactpersoon te zoeken en dan de knop opstellen te gebruiken. Maar dat is niet zo handig.
Bovendien worden e-mail adressen welke ik beantwoord in verzamelde adressen geplaatst (wat OK is) terwijl die soms ook al in mijn persoonlijk adresboek staan. Hoe kan ik die dubbels vermijden?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: contacts of Vcard

Bericht door Torzan »

Zoals gezegd kun je een e-mailadres handmatig toevoegen via de rechtermuisknop > Toevoegen aan adresboek op het getoonde e-mailadres van de afzender van een e-mailbericht. Als het al in je adresboek aanwezig is, is die optie om logische redenen echter niet aanwezig; het is dus ook meteen een indicatie.

Welke "link met het adresboek" die niet werkt bedoel je?

Ook kun je het adresboek in de zijbalk van een opstelvenster openen via menu Beeld (druk op Alt als die niet zichtbaar is) > Adressenzijbalk, of F9. Dat zou vanaf dat moment voor elk mailtje moeten worden geopend. Zie ook deze en deze supportartikelen.

Weet je zeker dat je dubbele adressen hebt? Je kunt ze verslepen van Verzamelde adressen naar Persoonlijk adresboek en vice versa. Dubbele zou je in principe niet moeten zien, omdat het verplaatsen automatisch zou moeten gaan zodra je vanuit een e-mailbericht een adres toevoegt, wat dan naar het Persoonlijk adresboek gebeurt.

Misschien helpt het een beetje als je het idee aanhoudt dat je adresboek iets is wat je niet zo vaak gebruikt; meestal voor het bewerken van bepaalde adressen, of meer van vCards, maar in de praktijk niet zo vaak. Als ik bijvoorbeeld een mail wil sturen, tik ik het begin van de naam of het e-mailadres in het bewuste veld en klik ik in de lijst die verschijnt op het juiste adres. Dat is sneller dan werken met het adresboek, al dan niet met de zijbalk. Ik vermoed dat e.e.a. ook in gedachten is gehouden bij het ontwerp.
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Je laatste paragraaf is net het probleem. Wanneer ik het e-mail adres of de naam begin te typen komt er geen lijst waarbij ik op het juiste adres kan klikken. Dat bedoel ik met 'link met het adresboek werkt niet'. Vandaar dat ik geen andere keuze heb dan via het adresboek of via copy-paste te werken.
Rechtermuisknop klikken geeft geen optie om toe te voegen aan het adresboek (en het e-mail adres bestaat noch in adresboek noch in Vcard).
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: contacts of Vcard

Bericht door Torzan »

OK, dat is duidelijk. Is het een eerste installatie van Thunderbird ooit, en is het de meest recente versie (nu 52.7)? En gebruik je ook add-ons? Zo ja (add-ons), kun je Thunderbird starten in zijn Veilige modus door Shift ingedrukt te houden en Doorgaan in veilige modus te kiezen zodra de vraag verschijnt om te controleren of dat iets uitmaakt en dus een add-on de oorzaak is.

In het andere geval zou ik Thunderbird even verwijderen op de gebruikelijke manier in Windows en dan opnieuw installeren. Je instellingen en gegevens gaan niet verloren.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: contacts of Vcard

Bericht door Pettic »

Het automatisch aanvullen van e-mailadres in een nieuw bericht is afhankelijk van de instelling via het menu Extra>Opties>Opstellen>Automatische adresaanvulling. Zet in ieder geval een vinkje in de eerste regel [Lokale adresboeken].
Ontvang je een bericht met een adres dat nog niet in je adresboek staat, klik dan met de linker muisknop op het sterretje naast dat adres. Eenmaal aangeklikt verandert het van kleur (geel). Het is dan opgenomen in je lokale adresboek. Klik je er dan nogmaals op, dan kun je het adres bewerken door er bijvoorbeeld de voor- en achternaam bij te zetten.
Om de werkbalk bovenin het scherm te laten zien klik bovenin het scherm met de rechter muisknop op een leeg deel en zet een vinkje bij Menubalk.
Windows; Firefox; Thunderbird
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Extra>Opties>Opstellen>Automatische adresaanvulling stond aangevinkt.Dus daar zal het niet aan liggen.
Bij het opstellen van een nieuwe mail heb ik Beeld>Adressenzijbalk (of F9) aangezet. Links zie ik dan adresboek met daaronder de optie (enig optie trouwens) alle adresboeken. Maar dat is allemaal leeg. Er wordt dus geen adresboek teruggevonden.
Het rare is dat wanneer ik in de menubalk van Mozilla naar een adres zoek dat het dan wel wordt teruggevonden net zoals wanneer ik in diezelfde menubalk klik op adresboek dan wordt het mooi geopend en vandaaruit kan ik dan wel een mail opstellen met een bestaand adres. Er zijn 3 keuzes: persoonlijk adresboek, verzamelde adressen en mijn gmail adresboek.
Ik heb de add-in Gsync geïnstalleerd maar dat wijzigt niets.
Bovendien verschijnen nu plots al mijn verzonden mails 2x in mijn folder verzonden mails.
Windows Live Mail was toch een stuk handiger hoor. Ik zit al dagen te knoeien met Mozilla.
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Aan Torzan: ik heb Thunderbird in veilige modus opgestart maar het probleem blijft. De versie is 52.6.0 (32-bits). Het is inderdaad de eerste installatie ooit. Ik gebruikte nog altijd Windows Live Mail maar had nu wat tijd om eindelijk alle mails over te zetten. Ik heb wel gemerkt dat Thunderbird momenteel een update aan het downloaden is dus het kan zijn dat het dan versie 52.7 zou betreffen maar dat is nog wat afwachten
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Te snel verstuur gedrukt ... Na update is de versie inderdaad 52.7 maar het probleem blijft!!!
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Blijkbaar zit het probleem bij een add on. In veilige modus starten via shift toets hielp niet maar wanneer ik via het menu in Thunderbird kies voor herstarten in veilige modus en dan alle add-ons uitschakel dan lukt het me wel om bij het opstellen van een e-mail de lijst te zien van mijn adressenboek en daaruit te kiezen door de eerste letters te typen. Nu ga ik dus 1 voor 1 alle add ons verwijderen om te achterhalen dewelke voor problemen zorgt. Geïnstalleerde add-ons: CardBook, Contact Tabs, gContactSync, Lightning
mlvc9999
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 maart 2018, 15:38
    Windows 10 Chrome

Re: contacts of Vcard

Bericht door mlvc9999 »

Probleem eindelijk opgelost.
De Add-On Cardbook veroorzaakte het niet kunnen gebruiken van mijn adressenboek in mijn e-mails.
Dank voor jullie tips en adviezen.
Ze hebben geholpen!!!
Prettig weekend.
Plaats reactie