lokale mappen verdwenen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
marcvc
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 augustus 2018, 14:45
    Windows 10 Spartan

lokale mappen verdwenen

Bericht door marcvc »

Ik heb een windows 10 herstel met de optie "persoonlijke gegevens behouden" uitgevoerd.
In thunderbird zijn meijn persoonlijke folders verdwenen.
Ook mijn adresboek is leeg.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: lokale mappen verdwenen

Bericht door W Postelmans »

Dat lijkt mij een probleem van WIndows (van de "Systeem Herstel" functie.

Thunderbird schrijft zijn mappen (ook "Lokale") en het adresboek in zijn "Profile". Die staat normaal in C:\Users\Accountnaam\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\.

De Win10 "herstel" functie, waarbij je vraagt om je eigen gegevens niet te "herstellen", zal een aantal mappen waarvan hij veronderstelt dat zij "user data" bevatten, niet "herstellen". Echter, als de gebruiker eigen data bijhoudt in mappen waarvan Microsoft vindt dat die geen "user data" zouden mogen bevatten, dat wordt de inhoud van die mappen WEL hersteld (= een overschreven door de oude inhoud) en ben je daarna de inhoud van voor het "herstellen" kwijt.

Indien je nog ergens copieen hebt van bovenstaande map, dan kan je die gegevens herstellen. Indien niet, dan vrees ik dat je niets anders rest dan opnieuw te beginnen!

Het feit dat Microsoft zulke zaken niet of slecht documenteert, dat zij veronderstellen dat elke van hun miljoenen gebruikers slaafs hun (niet altijd gedocumenteerde) voorschriften volgt, en dat zij vele van hun "werktuigen" zo bouwen dat deze meestal enkel correct hun werk doen indien de gebruiker inderdaad hun voorschriften gevolgd heeft, is 1 van de redenen waarom ik NOOIT vertrouw op onder andere de Win10 "herstel" functie. Ik gebruik een goed (ook gratis beschikbaar) backup/restore programma en maak regelmatig backups van alles wat op de disken van mijn PC staat. Dat zijn de systeem data (de "C:\" disk), de settings (bijv. Windows registry en profielen voor verschillende soorten software), maar ook van mijn persoonlijke gegevens (WORD documenten, EXCEL workbooks, eigen programma's, mails, etc... ). Wanneer nodig kan ik dan vanaf een vroeger aangemaakt backup archief zeer gericht de gewenste schijfpartities en mappen terugzetten naar een vroegere situatie.
Plaats reactie