TB zeer traag bij het afsluiten van TB

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

TB zeer traag bij het afsluiten van TB

Bericht door W Postelmans »

Ik heb reeds een hele tijd een TB met een 20tal accounts, waarvan een 5tal IMAP, de rest is POP3.

Sinds een maand (of iets langer) sluit TB heel traag af. Ik klik "Bestand, Afsluiten" en dan duurt het nog een kleine minuut voor TB eindelijk volledig gestopt is.

Tijdens dat "stoppen" lijkt er niets te gebeuren, het lijkt er op dat TB wacht op een gebeurtenis. Ik kan tijdens dat "wachten" nog wel een menu-item selecteren en uitvoeren, bijv. ik kan nog in reeds bestaande TB mappen(account mappen, lokale mappen en RSS mappen) gaan kijken, en dit zonder dat het "stoppen" proces dit lijkt te bemoeilijken. Ik merk tijdens dit "wachten" wel dat als ik op "Bestand" klik, er niets gebeurt (TB toont niet de menu items onder "Bestand").

TB opgestart in Veilige Modus, met alle Add-ons uitgeschakeld, geeft hetzelfde probleem.

Wie weet raad aub?
Allizopa
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 december 2017, 10:09
    Windows 8.1 Firefox

Re: TB zeer traag bij het afsluiten van TB

Bericht door Allizopa »

Nieuwe versie van beveiligingssoftware (of ander pakket geinstalleerd) op uw pc?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB zeer traag bij het afsluiten van TB

Bericht door W Postelmans »

Ik gebruik Windows Defender. Natuurlijk wordt die regelmatig upgedated, en bij halfjaarlijkse "upgrades" van Win10 worden mogelijk ook meer ingrijpende dingen aangepast in Defender.

Omdat Defender een "standaard" beveiligingspakket is van Win10 vermoedt ik dat Defender niet pakketten zoals TB "in de weg zit".

Ik heb onderwijl alle mappen (account mappen en lokale mappen) hersteld en gecomprimeerd. Zonder wezenlijk effect. Ik merk wel dat de "vertragingstijd" telkens verschillend is (varieert tussen de 5 en de 30 seconden). Ik begin te vermoeden dat de vertraging te maken kan hebben met IMAP accounts die bij het afsluiten de accountmappen nog even up to date willen brengen. En als er dan een ISP te langzaam reageert, dan krijg je dit effect natuurlijk.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: TB zeer traag bij het afsluiten van TB

Bericht door W Postelmans »

Enkele dagen geleden was het probleem met het zeer langzaam afsluiten van TB plots verdwenen. Ik had niets speciaals gedaan, geen updates gedaan, geen mappen hersteld of gecomprimeerd, ..., echt niets behalve mails ontvangen en zenden.
Waarom het probleem opeens verdween is niet te achterhalen, maar het moet wel dat de "vertraging" inderdaad te maken had met 1 of andere ISP server die zeer veel tijd nodig had om de verbinding met het TB account af te sluiten, en die nu plots minder belast wordt.
Dit onderwerp kan "gesloten" worden.
Plaats reactie