Mail opslaan als pdf-bestand

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

In windows 7 kon ik simpel een mailtje opslaan als pdf-bestand mbv de optie "Geselecteerde berichten opslaan" in het rechtsklik-menu. Daarin zijn een heleboel opties waaronder *.pdf.

Nu heb ik een nieuwe pc met windows 10 en nu zit deze optie er niet meer in. "Opslaan als" geeft ook geen mogelijkheid tot pdf-bestand.
Ik heb wel een post uit 2009 gelezen over dit onderwerp, maar ik heb nooit een apart programma hoeven gebruiken (zoals cutepdf bv.). Thunderbird gaf zelf deze mogelijkheid.

Hoe kan ik nu een mailtje opslaan als (of exporteren naar) een pdf-bestand?

Graag jullie hulp.

PS Ik heb geprobeerd een screenshot bij te voegen, maar zelfs een jpg-bestandje van 20KB vindt dit forum te groot (???). Dus dat lukt niet.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door W Postelmans »

Misschien zijn er simpelere oplossingen, maar dit werkt als je 1 of enkele berichten wil copieren in PDF formaat.
Je installeert vooraf PDFCreator (gratis product).
Dan selecteer je in TB het bericht dat je wil converteren naar PDF. Dan kies je "printen" en je selecteert "PDFCreator" als printer (selecteer PDFCreator i.p.v. je normale printer) en je "print" je bericht. Dan copieert ie de inhoud van je bericht naar een PDF bestand en dat kan je dan opslaan waar je wil.
Er bestaan verschillende alternatieven voor PDFCreator, ze werken allemaal op een gelijkaardige manier. Je kan vrij het product kiezen dat je het beste ligt.
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

Dank je voor deze tip. Ik zal 'm gaan uitproberen.

Ik zit wel met de vraag hoe het zit dat TB eerst wel de optie binnen boord had en nu "ineens" niet. Hopelijk zijn er nog mensen die het weten en hoe het eventueel weer in TB zelf kan, zonder workaround.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door Pettic »

In een standaard Thunderbird heeft nooit een optie gezeten om berichten als pdf op te slaan.
Echter de extensie ImportEportTools van Kaosmos kon dat wel. Let wel 'kon', want sinds de overstap naar een ander formaat van extensies zijn de add-ons van Kaosmos niet meer te gebruiken en de maker gaat dat ook niet meer aanpassen, teveel gedoe en geen tijd wat heel erg jammer is want hij maakte hele goede extensies voor zowel Thunderbird als Firefox.
De enige oplossing is dus inderdaad een pdf-printer zoals genoemd, Bullzip is ook een goed programma daarvoor.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

Dankjewel voor deze toelichting.

Helaas kan ik mijn screenshot niet ge-upload (20kb is toch niet veel, dacht ik) krijgen om te laten zien hoe de optie in het rechtsklik-menu stond. Ik kan me namelijk totaal niet herinneren dat ik deze extensie er handmatig in gezet heb, want ik heb nooit add-ons of iets dergelijks in thunderbird geladen. Gewoon omdat ik er geen verstand van had.
Maar ik begrijp dat ik het nu, hoe dan ook met een hulp programma moet doen. Ik ga ook naar Bullzip kijken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door Torzan »

Het gaat waarschijnlijk en inderdaad om ImportExportTools dat niet meer werkt. Je zou dus ook een oudere versie van Thunderbird kunnen overwegen waarin deze nog wel werkt, als de extensie of functionaliteit ervan belangrijk voor je is en de nadelen of bugs van een oudere TB-versie bij jou niet van toepassing zijn.
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

Bedankt! :)
Het is helder. Ik ga me maar aanpassen aan de nieuwe situatie, want oude, verouderde, mailsoftware lijkt me te risicovol.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door Pettic »

Goed nieuws!
ImportExportTools werkt toch met de TB60.3.xx versies. Dus installeer de extensie en weest gelukkig.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

@ Pettic,
Nou, toch niet ... :(
Heb het geprobeerd, maar ik krijg alleen maar 2 dialoogvenstertjes (als je dit opslaat dan ...), en dan stopt het. Geen venster waarin ik een map kan toewijzen. Heb gezien op de add-on pagina van ImportExportTools dat dit een probleem is. Ik heb Thunderbird-versie 60.4.0., net sinds vanmorgen.
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door JacquesC »

Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Firefox/126.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Thunderbird/126.0
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door W Postelmans »

Ter informatie: Ik heb net eens geprobeerd om te "printen" naar "Microsoft Print to PDF" (lijkt me een goed alternatief van Microsoft voor PDFCreator e.d.). Vanuit WORD "printen" naar "Microsoft Print to PDF" lukt, resultaat is OK. Vanuit TB geeft dit (in elk geval op mijn PC) een foutbericht tijdens het "printen". Nadien bestaat het PDF bestand (test.pdf), maar als ik het dan wil openen met Acrobat krijg ik de boodschap dat het bestand niet kan geopend worden omdat het beschadigd is. Ik zal dus maar PDFCreator blijven gebruiken!
Gebruikersavatar
llorrell
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 oktober 2015, 10:58
    Windows 10 Firefox

Re: Mail opslaan als pdf-bestand

Bericht door llorrell »

Wow :D
Microsoft Print to PDF doet 't bij mij. Ik kan het pdf-bestand ook openen, met Foxit Reader doe ik het. Acrobat Reader doet het overigens ook. Te gek!!!!

Bedankt :D :D :D
Gesloten