opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door marcel0138 »

Ik heb een mail gestuurd naar 61 emailadressen met een bijlage van 2,89 MB. Deze komen allemaal onbestelbaar terug. De emailadressen heb ik vanuit exel gekopieerd. Alle adressen zijn gescheiden door een spatie en puntkomma. Wat doe ik fout?
Heb het te maken met de spatie puntkomma, of alleen puntkomma of alleen een komma. Thunderbird schijnt met regels te werken en zou er een harde return achter elk emailadres moeten staan. Hoe doe je dat in Exel? Kan mijn VPN server roet in het eten gooien?
Laatst gewijzigd door marcel0138 op 19 januari 2019, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: meerdere emailadressen inéén email

Bericht door nirwana »

Marcel,

Daarvoor zou ik in het adresboek van Thunderbird een nieuwe lijst aanmaken:
https://www.seniorweb.nl/tip/tip-mailgr ... hunderbird

Die lijst geef je een naam en in het onderste vak (waar je de mailadressen kunt opgeven) kopieer en plak je de lijst mailadressen vanuit Excel:
https://support.mozilla.org/nl/questions/1201121

Die laatste tip heb ik net geprobeerd met Thunderbird. Als je dit hebt geplakt, dan staat dit als een komma-gescheiden lijst in het venster. Maar als je dan die lijst opslaat (klik op OK) en bekijkt dan zijn alle geplakte mailadressen netjes van elkaar gescheiden. Dat is blijkbaar de manier van Thunderbird om een groot aantal mailadressen in 1 keer aan een lijst toe te voegen.

Op die manier werk je zoals de makers van Thunderbird het hebben bedacht.
Dan lijkt mij de kans het grootst dat de mail wel de beoogde ontvangers bereikt.

Probeer het maar eens en laat ons weten of het is gelukt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Meerdere emailadressen in één email

Bericht door Pettic »

Naast genoemd probleem kan het ook zo zijn dat er bij het versturen naar 61 ontvangers je als spammer wordt gezien.
Een andere oplossing is het gebruik van de add-on Mail Merge, je stuurt dan gepersonaliseerde afzonderlijke berichten volgens je Excel-lijst.

Als je dan toch in 1 keer alles aan 61 man stuurt, zet die adressen dan onder BCC (en dus niet als CC) en niet onder AAN. Niet iedereen kan het waarderen dat zijn adressen voor iedereen zichtbaar zijn!
Laatst gewijzigd door Pettic op 20 januari 2019, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Windows; Firefox; Thunderbird
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door marcel0138 »

Gebruik nu webmail en dan gaat komma gescheiden goed.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Meerdere emailadressen in één email

Bericht door nirwana »

Pettic schreef:Als je dan toch in 1 keer alles aan 61 man stuurt, zet die adressen dan onder CC en niet onder AAN. Niet iedereen kan het waarderen dat zijn adressen voor iedereen zichtbaar zijn!
I hate to say it, but... Met CC ziet nog steeds iedereen alle ontvangers. Ik denk dat je eigenlijk BCC bedoelde.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door nirwana »

marcel0138 schreef:Gebruik nu webmail en dan gaat komma gescheiden goed.
OK, mocht je dit nog eens met Thunderbird willen proberen dan heb je daarvoor nu extra tips.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door W Postelmans »

Ik doe dit regelmatig, 1 mail met of zonder bijlage(n), en dan zenden naar een aantal emailadressen (in mijn geval gewoonlijk een tachtigtal) die ik vanuit een kolom uit een excel werkblad kopieer.
Mijn "verzendadres" is een "@outlook.com" adres (dus ISP = Microsoft), en ik heb in het begin wel "vertrouwen" moeten opbouwen bij Microsoft om niet als spammeer aanzien te worden (zonder het langzaam opbouwen van "credibility" wordt zenden aan een groot aantal bestemmelingen geweigerd). Daarvoor heb ik het aantal bestemmelingen langzaam moeten opbouwen (ken de juiste aantallen niet meer, maar ben begonnen met bijv. een mail aan 10 mensen, dan 1 mail aan 20 mensen, dan 1 mail aan 30 mensen, enz..., en dit met tussenpozen van minimaal 1 dag, tot een mail aan 80 mensen geaccepteerd werd.
Denk er ook aan dat de mailadressen in de Excel cellen enkel mogen bestaan uit een email adres (geen spaties aan het begin van het email adres noch aan het einde, geen comma's of puntcomma's, ...). Uitzondering: je kan in 1 cel meerdere mailadressen vermelden door ze te vermelden als bijv. "mailadres1@isp1.be, mailadres2@isp2.com, mailadres3@isp3.nl". Afhankelijk van je instellingen voegt TB dan aan het einde van elk celinhoud een ", " (komma spatie) dan wel een "; " (puntcomma spatie) toe.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door Torzan »

marcel0138 schreef:De emailadressen heb ik vanuit exel gekopieerd. Alle adressen zijn gescheiden door een spatie en puntkomma. Wat doe ik fout?
Om op het oorspronkelijke probleem terug te komen i.p.v. een workaround als oplossing te zien en af te dwalen: Thunderbird gebruikt komma's voor het scheiden van e-mailadressen, geen puntkomma's. Grote kans dus dat het daar verkeerd gaat, met name als je een adreslijst vanuit Excel exporteert.

Meer hierover vind je hier.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door W Postelmans »

Klopt! Ik verwarde met Outlook die (tenzij je een setting aangepast hebt) wel met punt komma werkt.
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

Re: opgelost. Meerdere emailadressen in één email

Bericht door marcel0138 »

Ben er nu uit.
Thunderbird en mijn webmail gebruiken een komma. De meeste mailprogramma's gebruiken dus een puntkomma.
Plaats reactie