Lokale mappen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
lomar
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 december 2016, 11:16
    Windows 10 Firefox

Lokale mappen

Bericht door lomar »

Kan ik de " Local Folders " van mijn profiel op mijn desk overzetten naar mijn profiel op mijn laptop ??
dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Ja, dat is redelijk eenvoudig.

1) Maak best eerst een stick (of externe disk) volledige leeg (quick format?), zodat je hierna niet per ongeluk een hoop "oude rommel", die op die stick of externe disk stond, mee zal copieren.

Doe als volgt op je "source" PC (je desktop):

2) Klik RECHTS op "Lokale Mappen", en klik dan op instellingen.

3) Daar zie je achter "Lokale Map:" de naam van de map op je source computer waarin de gehele inhoud van je Lokale Mappen staan. Copieer de inhoud van die map naar een stick (of externe schijf) die groot genoeg is (en die je leeg gemaakt hebt).

Doe daarna hetzelfde op je "target" PC (je laptop):

4) Nu zie je achter "Lokale Map:" de naam van de map op je target computer waarin de inhoud van je Lokale Mappen van die target computer staat.

5) Copieer nu de inhoud van de stick (of externe disk) naar de map die op je "target" PC vermeld is achter "Lokale Map:". Opgepast: de naam van je "Lokale Mappen" map op je source computer (die zichtbaar werd in stap 3) is (zeer waarschijnlijk) lichtjes anders dan die op je target computer (die in stap 4 zichtbaar werd).

Als je nu je target PC stopt en herstart, en TB start, zijn al de mails die je op je source computer in je "Lokale Mappen" opgeborgen had ook beschikbaar op je target computer.

Natuurlijk is het steeds ten sterkste aan te raden om, voor je stap 5 uitvoert, een volledige backup te nemen van de schijf van je "target" PC waarop die "Lokale Mappen" map staat. De "disk letter" van die schijf staat vooraan in naam die je zichtbaar maakte in stap 4.

Succes!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Sorry: verduidelijking: "Doe daarna hetzelfde" moet zijn "voer nu stap 2 uit op je laptop.
lomar
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 december 2016, 11:16
    Linux Chrome

Re: Lokale mappen

Bericht door lomar »

Het is gelukt. Dank U.
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 10 Firefox

Lokale mappen

Bericht door Bakstenen »

Ik zag een antwoord van W Postelmans in de vraag over lokale mappen, dat onderwerp is gesloten,dus hier de 2 vragen.

Ik maak altijd een kopie van TB maar via een omslachtiger manier,als ik nu de map localfolders(waar ik al mijn mail in heb staan)kopieer dan heb ik gewoon eigenlijk kopieën van mijn mailtjes?ik ben n.l niet zo van de backup,met een kopie kan ik deze altijd terug zetten.

De 2e vraag,in de map zie ik twee extensie,een .sbd en de ander .mozmsg,wat is het verschil?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Lokale mappen

Bericht door nirwana »

Beste Bakstenen,

Ik heb het onderwerp over Lokale Mappen weer heropend.
Vervolgens heb ik de nieuwe vraag aan het vorige onderwerp toegevoegd, dus deze vragen kun je gewoon hier vervolgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Hallo Bakstenen,

Dat zou in de meeste gevallen moeten werken, maar de werkbaarheid van zulk een "kopie" is natuurlijk afhankelijk van een aantal instellingen die je in je Thunderbird al dan niet aangebracht hebt. Je zou bijv. voor 1 of meerdere accounts de interne account mappen (bijv. je inbox, je outbox, etc... ) ook in de "Lokale Mappen" kunnen aangemaakt hebben. Als je dat zou gedaan hebben, moet je natuurlijk oppassen dat je enkel "terugzet" wat je wil "terugzetten".

Maar aannemende dat je dat, zoals vrijwel elke gebruiker, niet gedaan hebt, dan kan je idd de inhoud van je "lokale Mappen" veiligstellen door de inhoud ervan te kopieren naar bijv. een map ergens op een externe disk (opgelet: zorg er voor dat je "deletes" ook propageert naar die map op de externe disk). En wanneer nodig kan je die veilig gestelde data terug kopieren naar de "Lokale Mappen".

Er zijn in de "Lokale Mappen" verschillende soorten mappen en bestanden, zij worden gebruikt als een soort "index" in de boomstructuur van de lokale mappen en in de ondermappen (mappen in mappen in mappen...) daarvan, en naar de berichten in die lokale mappen. Waarvoor exact sommige soorten mappen en bestanden gebruikt worden is vast te stellen door de mappenstructuur in he "Lokale Mappen" aandachtig te vergelijken met de structuur van de mappen en bestanden op je disk. En je kan natuurlijk de "internals" van Thunderbird beter begrijpen door te "googlen" op bijv. "msf file" en op de andere extensies die je in die map vindt. En natuurlijk door de beschrijvingen van de werking van TB te bestuderen in de handleidingen.

P.S.: elk goed backup programma kan ook oude versies van bestanden en mappen in een backup archief terugvinden en de data terug op zijn originele plaats zetten. Dus je kan er ongeveer hetzelfde mee doen als met Windows Explorer. Het belangrijkste voordeel van een goed Backup programma is dat het geproduceerde archief meestal veel kleiner is dan de output van een kopie met Windows Explorer, en dat een professioneel backup programma beduidend sneller loopt. Maar het staat ieder natuurlijk vrij om het backup tool van zijn keuze in te zetten.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door Pettic »

Je kunt ook denken aan het gebruik van de extensie ImportExportTools NG.
Na installatie kun je dan bijvoorbeeld een map via de rechter muisknop op verschillende manieren exporteren en eventueel later weer importeren.
Windows; Firefox; Thunderbird
Bakstenen
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 januari 2017, 22:21
    Windows 10 Chrome

Re: Lokale mappen

Bericht door Bakstenen »

Postelmans en pettic,bedankt voor jullie reactie,
ik ga het nog eens rustig nalezen,ik heb en laat alle mails naar lokale mappen gaan,dus dat moet goed gaan,ik maakte eerder ook een kopie maar vond deze veel makkelijker.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Hallo Pettic,

Dat zou idd een goede oplossing zijn, ware het niet dat "ImportExport Tools" 1 van de vele extensies is die sinds de upgrade naar 6.4 niet meer compatibel zijn!

Ik meen dat jij omwille van o.a. die reden terug gegaan bent naar een oudere versie?

Ik heb dat ook geprobeerd, maar toen kreeg ik de boodschap dat ik al mijn instellingen en al mijn accounts opnieuw manueel moest definieren. En dat was mijn me een 20tal accounts een beetje veel gevraagd. Dan heb ik maar een vroegere backupversie van mijn systeemdisk opnieuw op mijn boot- en systeem-SSD gezet.

Andere extensies die ik ook heel nuttig vond, en die niet meer werken, waren:

Calender Tweaks,
Edit email subject (heel nuttig als je een nietszeggende titel van een ontvangen email in je archief een beduidende naamextensie wil geven!)
Smart Template

Ik heb net gezien dat er nu weer een compatibele versie van "Manually Sort Folders (en accounts)" zou bestaan. Lijkt opnieuw te werken!

Ik hoop echt dat de ontwikkelaars daar iets aan doen!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Heb net, door jou vermelding, ImportExport Tools New Generation gevonden. Zal dit zeker eerstdaags proberen! Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door Pettic »

Ik had dus ook 'NG' erbij gezet voor IET-extensie.
Calendar tweaks (v8.0) heb ik gewoon aan de praat in TB 68.4.2.
Misschien is QuickText een alternatief voor SmartTemplate?
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Smarttemplate is daarnet, bij het opstarten van mijn TB, automatisch upgedated en deze nieuwe versie lijkt compatibel te zijn.

Calender Tweaks was reeds een tijdje upgedated naar 8.3, maar ik moest daarna blijkbaar manueel de add-on inschakelen. Dit gedaan en lijkt nu te werken.

Nu enkel nog "edit mail subject", en dan ben ik weer helemaal gelukkig! :>)

Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door Pettic »

Je zou ook eens QuickText kunnen proberen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Lokale mappen

Bericht door W Postelmans »

Ga ik proberen. Bedankt voor de tip.
Plaats reactie